تالاب‌های فارس در بحران کم آبی، خشک و بی رمق روزگار می‌گذرانند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ تالاب‌ها روزگاری زیستگاهی مناسب برای انواع پرندگان و آبزیان، دوستداران محیط زیست و مسافران بودند، اما امروز از آنان فقط بستری خشک باقی مانده است.

استان فارس دارای تالاب‌های پریشان در کازرون با مساحت ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع، ارژن در شیراز با مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع، مهارلو در شیراز با مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع، کافتر در اقلید ۴ هزار و ۶۰۰ متر مربع، هیرم با مساحت ۸ هزار متر مربع، کاریان و هرم با مساحت ۱۰ هزار متر مربع در جنوب استان، هفت برم در شیراز با مساحت حدود ۱۰۰ هکتار است.

همچنین تالاب‌های طشک، بختگان و کمجان که در بین شهرستان‌های نی ریز، استهبان، خرامه ارسنجان و آباده طشک پراکنده هستند از جمله تالاب‌های این استان هستند.

این تالاب‌ها زیستگاه انواع پرندگان از جمله فلامینگو، اگرت، حواصیل، چنگر، چوپا، کفچه نوک، گیلان شاه بزرگ و سایر پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

تالاب‌های استان فارس تا سال‌های ۸۵-۸۶ آبگیری خوبی داشتند که در یک دهه اخیر، روزگار خشک و بی آبی خود را سپری می‌کنند.

تالاب‌های فارس غرق در خشکی

لیلا جولایی کارشناس محیط زیست فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با اشاره به اینکه بحران آبی یک مسئله جدی بوده، و علاوه بر خشک شدن تالاب‌ها بر معیشت و بهداشت مردم تاثیر می‌گذارد، گفت: بیشتر تالاب‌های استان خشک هستند و فقط تالاب طشک و مهارلو دارای مقداری آب است که با توجه به گرمای تابستان و تبخیر آب از سطح این تالاب‌ها قسمت بیشتر آن در ۲ ماه آینده خشک می‌شود.

 

سیر نزولی جمعیت پرندگان با خشک شدن تالاب‌ها

فصل‌های بهار و پاییز، پرنده‌های مهاجر راه تالاب‌های ایران را در پیش می‌گیرند تا روز‌های کوچ را سپری کنند و بار دیگر به زیستگاه اصلی خود بازگردند، اما این پرندگان در کنار پرندگان بومی، چند سالی می‌شود که سایه خشکسالی را بر سر خود می‌بینند، سایه‌ای که هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند.

لیلا جولایی ادامه داد: با خشک شدن تالاب‌ها پرندگانی که در معرض تهدید بوده و جوجه آوری داشته اند میزان جوجه آوری آنها کاهش می یابد.

تالاب‌های فارس غرق در خشکی

وی در خصوص قرمز شدن دریاچه مهارلو بیان کرد: با افزایش تبخیر و کاهش عمق آب و تراکم یکسری باکتری و جلبک تک سلولی رنگ تالاب صورتی و قرمز به نظر می‌آید.

سیاوش محمدی رئیس اداره محیط طبیعی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: حفر چا‌های مجاز و غیر مجاز و برداشت بیش از حد آب از این حوزه‌ها و کمبود بارش و خشکسالی از جمله عواملی هستند که باعث خشک شدن تالاب‌ها می‌شوند.

دلایل خشک شدن تالاب بختگان

خشک شدن تالاب‌های فارس نه تنها موجب از بین رفتن تنوع زیستی شده بلکه از بین رفتن سفره‌های آب زیر زمینی، بایرشدن زمین‌های زراعی و همچنین پدیده گرد و غبار و افزایش بیماری‌ها را درپی داشته است.

وی در خصوص خشک شدن تالاب بختگان اضافه کرد: اختصاص نیافتن حقابه زیست محیطی و جریان تالاب بواسطه سد‌های متعدد از جمله سد درودزن و ملاصدرا که در بالا دست این تالاب ایجاد شده، کشت برنج و منحرف شدن آب از دلایل خشک شدن این تالاب است.

محمدی اظهار کرد: زهکشی تالاب کمجان برای کشت برنج از عوامل دیگر خشک شدن این تالاب است.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود بخشیدن به وضعیت این تالاب‌ها اقداماتی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سازمان محیط زیست اقدام به تهیه طرح مدیریت زیست بومی تالاب‌ها کرده که این طرح برای نخستین بار در تالاب پریشان در سال ۸۴ انجام شده و پس از یک دوره امسال نیز در دریاچه پریشان بازنگری شده است.

تالاب‌های فارس غرق در خشکی

محمدی افزود: محیط زیست، میراث فرهنگی، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، جوامع محلی و استانداری از جمله دستگاه‌های مرتبط با تالاب‌ها هستند که برنامه هایشان را در قالب این طرح ارائه می‌دهند.

رئیس اداره محیط طبیعی استان فارس اضافه کرد: این برنامه در خصوص تالاب طشک، بختگان و کمجان نزدیک به ۲ سال است که ایجاد شده و از ۴ گارگاه در نظر گرفته شده در حال حاضر ۲ کارگاه برگزار شده است.

پیش از اینکه حریم تالاب‌ها به بهانه خشک شدن از بین برود باید به فکر چاره‌ای برای احیای آن بود.

مدیریت یکپارچه در حوزه آب و کشاورزی، سیاست یکپارچه دستگاه‌های مرتبط و استفاده کم از آب همراه با بهره وری بالا، راهی برای بهبود بخشیدن به روزگار این تالاب‌ها است.

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار