فصل چهارم فعالیت‌های میان رشته‌ای باستان شناسی در شهر هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب با همکاری هیئت مشترک ایران و فرانسه آغاز شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: برنامه فصل چهارم بررسی‌ها به منظور بررسی‌های آرکئوژئوفیزیکی، باستان شناسی و زمین باستان شناسی در شهر باستانی پاسارگارد و دشت مرغاب به سرپرستی کورش محمدخانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران و سباستین گندت از دانشگاه لیون ۲ در روز ۲۵ مهرماه شروع و تا ابتدای آذر ماه امسال ادامه دارد.

کوروش محمدخانی سرپرست هیئت ایرانی نیز افزود: ۳ فصل از این کاوش در ۲ سال گذشته، با بررسی ژئوفیزیک به روش مغناطیس سنجی و الکترو مغناطیسی در محوطه پاسارگاد انجام شد که منجر به کشف ساختار‌های جدید در محوطه پاسارگاد شد.

محمدخانی ادامه داد: عکاسی هوایی از محوطه پاسارگاد و تهیه مدل سه بعدی و همچنین نقشه‌های رقومی ارتفاعی و سطحی محوطه و بناها، پژوهش بر روی سیستم مدیریت آب، تحقیقات زمین باستان‌ شناسی و ژئومورفولوژی دشت پاسارگاد، مطالعات دیرین اقلیم شناسی به منظور شناسایی پوشش گیاهی محوطه در دوره هخامنشیان و همچنین نوع آب و هوا در آن دوره، از جمله تحقیقاتی است که تاکنون انجام شده و در فصول آینده نیز ادامه دارد.

وی بیان کرد: بررسی باستان‌شناسی در دشت پاسارگاد به منظور تهیه نقشه باستان¬‌شناسی و همچنین جمع‌آوری سفال در محوطه پاسارگاد به منظور گاه نگاری ساختار‌های جدید مکشوفه از دیگر فعالیت های هئیت باستان شناسی مشترک ایران و فرانسه بوده است.

سرپرست هیئت ایرانی مطالعات میان رشته‌ ای، مطالعه گور‌های فرا هخامنشی در دشت پاسارگاد را از دیگر اهداف فصول مختلف فعالیت دانست که از فصل اول آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مطالعات جامع میان رشته‌ای در دشت پاسارگاد یکی از بزرگترین پروژه های مشترک پژوهشکده باستان شناسی کشور، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، دانشگاه لیون فرانسه و دانشگاه شهید بهشتی است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در تفاهم‌نامه ۵ ساله میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه لیون فرانسه انجام می‌شود.
انتهای پیام/ر

بررسی های باستان شناسی شهر هخامنشی پاسارگاد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار