علت نامگذاری ماه صفر را دراینجا بخوانید.

علت نامگذاری ماه صفربه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ماه صفر دومین ماه قمری است در دوران جاهلیت آن را ناجز می‌نامیدند. در نامگذاری این ماه دو جهت ذکر شده است، یکی اینکه از «صُفْرَة(زردی)»گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است.

دلیل دیگر اینکه از«صِفْر(خالی)» گرفته شده، زیرا مردم پس از پایان ماههای حرام، روانه جنگ می‌شدند و شهرها خالی می‌شد.

ماه صفر که بنا به روایتی ، روز اول آن روز واردشدن کاروان اسرای کربلا به شام است و حوادث تلخ دیگری از جمله شهادت دختر 3 ساله امام حسین (ع)،رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) در روز 28 این ماه واقع شده و پایان ماه نیز مصادف با شهادت هشتمین پیشوای شیعیان امام رضا (ع) است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
بنا بر متون تاریخی اعراب هر سه سال یک بار یک سال سیزده ماهه داشتند و سیزدهمین ماه را صفر می نامیدند. به دستور نبی مکرم اسلام ماه محرم الثانی از لیست ماه های قمری حذف می شود و جای خود را به ماه صفر می دهد و ایشان از آن زمان طبق آیه ای از قرآن که می فرماید ماه نزد خداوند 12 عدد است دستور می دهند برای همیشه تعداد ماه های قمری 12 عدد باشد . و از آن زمان به علت اختلاف 10 روزه سال قمری با سال شمسی ماه های قمری دچار گردش در ماه هاسژی شمسی می شوند
آخرین اخبار