مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت:جمعیت عشایر خراسان جنوبی 81 هزار نفر است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ قوسی،مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی بیش از 15 هزار و 676 خانوار عشایر و نزدیک به 81 هزار نفر عشایر زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه جامعه عشایری در واقع یک جامعه مولد، تولیدی و اقتصادی است،افزود: امسال ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار عشایر استان قرار گرفت.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه جامعه عشایری جامعه‌ای است که کمترین هزینه و بیشترین ثمره و را برای دولت دارد،گفت :خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است و این امر خود یک مزیت است که این افراد در فعالیت‌های مختلف مشغول کار و تلاش هستند.

قوسی افزود: تمام درآمد و زندگی عشایر وابسته به دام است و خشکسالی باعث شده علوفه مرتع و مراتع فقیر شود در این راستا نگهداری دام برای آنان دشوار و جمعیت دام کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت دام باعث کاهش درآمد خانوار عشایر می‌شود،گفت: علیرغم اینکه مهاجرت‌هایی از جامعه روستایی به سمت شهرها داشتیم اما جمعیت جامعه عشایری همچنان حفظ شده است.

قوسی با اشاره به نقش ارزنده‌ای عشایر در بحث امنیت و مرزبانی افزود:تلاش سازمان عشایری در درجه اول با توجه به کاهش درآمد عشایر و با توجه به پدیده خشکسالی که در استان حاکم است این است که نقدینگی مورد نیاز عشایر برای ادامه فعالیت‌ها را تأمین کند تا همچنان جمعیت عشایر در استان حفظ شود.

وی گفت: در سطح استان 10 تعاونی عشایری داریم که در امر کمک و تقویت به صنایع تبدیلی و صنایع دستی و بازاررسانی این صنایع کمک حال عشایر هستند.
انتهای پیام/ب


وجود 10 تعاونی عشایر در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.