مدیر جهاد کشاورزی سلماس گفت:پیش بینی می‌شود ۱۰۵ هزار تن سیب درختی امسال در این شهرستان تولید شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛قادر علیپور مدیر جهاد کشاورزی سلماس افزود: باغ‌های سیب درختی این شهرستان به لحاظ سطح و به لحاظ حجم تولید پس از ارومیه در رتبه دوم در آذربایجان غربی قرار دارد که نشانگر اهمیت این شهرستان در تولید این محصول صنعتی و اقتصادی در استان است.
وی با اشاره به این که سیب سلماس نیازمند توجه جدی مسئولان است، اضافه کرد: برداشت محصول سیب درختی در این شهرستان همه ساله از اوایل مهرماه آغاز شده و به مدت ۲ ماه ادامه می‌یابد.
علیپور اظهار کرد: محصول سیب درختی شهرستان در دو نوع رد و گلدن است و به علت کیفیت مطلوب، قابلیت انبارداری و حمل و نقل آسان، یکی از محصولات صادراتی به خارج از کشور به شمار می‌رود.
وی از افزایش ۵۰ درصدی تولید سیب درختی در این شهرستان نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: سال گذشته بیماری لکه سیاه خسارت‌های زیادی به درختان سیب این شهرستان وارد کرد، ولی راه اندازی ۲۴ ایستگاه پیش آگاهی جهت شناسایی بیماری‌ها و آفت‌های باغی سلماس، این بیماری را در سال جاری کاهش داده است.
مدیر جهاد کشاورزی سلماس افزود: این ایستگاه‌ها با هدف شناسایی انواع آفت‌های درختان به ویژه درختان سیب از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی در این شهرستان راه اندازی شده است.
علیپور اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان سلماس دارای ۴۲ واحد سردخانه فعال با ظرفیت کل ۱۵۰ هزار تن در امر نگهداری محصول تولیدی این شهرستان است.
وی اظهار کرد: از کل میزان تولید سیب تنها ۱۱ هزار تن مصرف شهرستان بوده وبقیه به استان‌های تهران، گیلان، مازندران، اصفهان و کرمان صادر می‌شود.
این مسئول گفت: باغ‌های سیب سلماس برای هشت هزار نفر به طور مستقیم در سلماس ایجاد اشتغال کرده که با احتساب صنایع وابسته به این محصول، حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی در این بخش در سلماس ایجاد شده است که از نظر گردش مالی رقمی حدود ۱۱۰ میلیارد تومان درآمد زایی برای مردم منطقه دارد.
وی ادامه داد: معرفی محصول سیب سلماس به عنوان کالا و محصول استراتژیک شهرستان، ترغیب باغداران به تشکیل تعاونی جهت رفاه حال آنان و نیز ورود صنایع سورتینگ و بسته بندی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و فروش سیب به اقصی نقاط کشور و بازار‌های خارجی از جمله اهداف جهاد کشاورزی سلماس است.
مدیر جهاد کشاورزی سلماس گفت: همچنین این شهرستان با راه اندازی واحد تولیدی چیپس میوه به عنوان نخستین شهرستان استان، دارای این نوع واحد تولیدی در کشور و غرب آسیا تبدیل شده است.
وی ادامه داد: این واحد تولیدی با اعطای تسهیلات کارآفرینی از ۲ سال پیش راه اندازی شده و با خشک کردن میوه‌های تولید شده در باغ‌های استان به ویژه محصول سیب درختی، گام مهمی در مسیر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال پایدار برداشته است.

انتهای پیام/م

برداشت سیب از باغات شهرستان سلماس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.