مبارزه مکانیکی و شیمیایی با آفت زنگ جارویی زرشک در 956 هکتار از باغ های زیرکاشت این محصول در خراسان جنوبی انجام شد.

مبارزه با زنگ جارویی زرشک در 956 هکتار از باغاتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ هاشم ولی پورمطلق ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از شیوع و گسترش بیماری زنگ جارویی در باغات زرشک استان خبر داد و گفت: تاکنون در سطح 541 هکتار مبارزه مکانیکی و در 415 هکتار از باغ های آلوده مبارزه شیمیایی با این آفت انجام شد.


وی افزود: متأسفانه به دلیل وجود شرایط نامساعد محیطی، ظهور بیماری های جدید در سال های اخیر بر اثر افزایش کشت این محصول، بر هم خوردن تعادل زیست محیطی منطقه و خشکسالی ها در چند سال اخیر شاهد شیوع و گسترش بیماری زنگ جارویی در باغات زرشک استان بوده ایم.


ولی پور مطلق گفت: با توجه به فعالیت سیستمیک قارچ عامل بیماری، کل درخت نمای جارویی به خود می گیرد و در نهایت، آلودگی باعث افت شدید عملکرد می شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه بر اساس قوانین سازمان حفظ نباتات، زنگ جارویی زرشک جزو بیماری های خصوصی است، افزود: رسالت این سازمان تنها هدایت و ارائه توصیه های فنی به کشاورزان است، اما با توجه به اقتصاد ضعیف خانوار و استراتژیک بودن این محصول، شناسایی مناطق آلوده و تهیه نقشه پراکنش بیماری انجام شده است.


وی خرید 7 دستگاه داده بردار برای پیش آگاهی و ردیابی آفات و بیماری های مهم، برگزاری کارگاه های آموزشی – ترویجی و تهیه و توزیع سموم مناسب برای کنترل بیماری نیز را از دیگر اقدامات جهادکشاورزی برای کنترل آفات عنوان کرد.


ولی پور مطلق تنها راهکار موجود برای خروج از وضع بحرانی فعلی را همکاری متقابل باغداران با جهاد کشاورزی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بین کشاورزان و باغدارن دانست.


خراسان جنوبی با سطح زیر کاشت 15 هزار و 13 هکتار بزرگترین قطب تولیدی زرشک در کشور است و این استان سهم به سزایی در تولید زرشک مصرفی و صادراتی ایفا می کند .
انتهای پیام/ک

مبارزه مکانیکی در 415 هکتار از باغ های آلوده رزشک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.