سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: مشکلات و موانع اصلی پیشرفت علمی ایران کمبود بودجه تحقیقاتی و اساتید هستند.

ضرورت توجه سیاست های دولت به ضعف‌های موجود/ عدم انگیزه برای ماندگاری در بازار رقابتبه گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید ‌ضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بیست و ششمین نشست روسای پارک‌های علم و فناوری که در وزارت علوم در حال برگزاری است، اظهار کرد: مشوق‌های زیاد مانند معافیت‌های مالیاتی، قوانین خاص تنظیم کننده روابط کار،‌ تسهیلات گمرکی و معافیت از پرداخت عوارض برای این پارک ها باعث ایجاد فضای مناسبی برای فعالیت پارک‌های علم و فناوری شده است.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به  راهکارهای توسعه علم و فناوری اظهار کرد: سهم خدمات دانش بنیان  و صنایع مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها رو به افزایش است، به طوری که در اقتصاد کشور توسعه یافته‌ای مانند آمریکا این سهم به 40 درصد می‌رسد؛ ورود دانش و فناوری در تولید به معنای افزایش چشمگیر بازدهی‌هاست و غفلت از اهمیت روز افزون فناوری در توسعه اقتصادی، شکاف میان کشورهای پیشرو و عقب مانده‌تر را به صورت نمایی افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه مانند ایران که به اعتقاد خبر‌گان و اقتصاددانان در توسعه غالبا ضعف نهاد‌ها مشاهده می‌شود لازم است بخش مهمی از سیاست‌های دولت با توجه به الزامات نهادی و با هدف ایجاد یا تقویت نهادهای مورد نیاز تدوین شود، زیرا رشد اقتصادی در بلند مدت علاوه بر توسعه هم زمان فناوری‌ها نیازمند نهادهای پشتیبان و تنظیم کننده آنها است.

هاشمی ضمن اشاره به این موضوع که برای سیاست های توسعه نوآوری فناورانه باید نهادهای پشتیبان طراحی شود، گفت: این نهادهای پشتیبان متشکل از سه سر‌فصل اصلی: سیاست های معطوف به توسعه قابلیت‌های فناورانه، سیاست‌های بهبود محیط کسب و کار و  سیاست های تحریک طرف تقاضا و ایجاد بازار برای نوآوری است.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: عدم تقاضا و نبود بازار برای فناوری‌ها از مهم ترین موانع نوآوری به حساب می‌آید؛ از این رو سیاست های تحریک تقاضا که برای مثال از طریق خرید دولتی و حمایت دولت از تقاضای بخش غیر دولتی قابل انجام است باید به عنوان حوزه سوم مد نظر سیاست‌گذاران قرار بگیرد.

وی شکاف بین اختیارات و مسئولیت‌ها،کهنگی و ناکارآمدی نظام اداری کشور در بخش‌های مختلف علمی و اجرایی، وابستگی تام و تمام منابع مالی به دولت و عدم تنوع در آنها، نارسایی و کار‌ا نبودن نظام آموزشی و تربیتی کشور و وجود موانع و تنگناهای قانونی و مقرراتی مانند دیوان سالاری پیچیده به دلیل عدم اعتماد به محققان ار موانع توسعه علم و فناوری دانست.

هاشمی گفت: در ایران با وجود 87 هزار بنگاه تولیدی تنها 1500 بنگاه دارای واحد تحقیق و توسعه‌ هستند، بنابراین انگیزه برای تحقیق و  توسعه و ماندگاری در بازار رقابت کنونی احساس نمی‌شود.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری  ضمن اشاره به این موضع که موضوعات اجتماعی، ‌فرهنگی و سیاسی نیز جزو عواملی هستند که باعث کندی رسیدن به علم و فناوری می‌شوند، اظهار کرد: مشکلات و موانع اصلی پیشرفت علمی ایران کمبود بودجه تحقیقاتی و اساتید هستند. این ارقام که با دقت از منابع بین‌المللی تهیه می‌شوند تنها به عوامل کمی توجه دارند البته غیر از آن نیز نمی‌توان انتظار داشت. بررسی و جستجوی علل عقب ماندگی تنها در عوامل کمی خطای بزرگی است و ما را به بیراهه و گمراهی می‌کشاند.

هاشمی یادآور شد: برگزاری اینگونه نشست ها فرصت بسیار خوبی برای طرح مسائل موجود در پارک‌های علم و فناوری است.

سرپرست وزارت علوم تحقيقات و فناوری همچنین در حاشيه نشست روسای پارك‌های علم و فناوری در جمع خبرنگاران در خصوص جلسه امروز عصر خود با اسحاق جهانگيری معاون اول رئيس جمهور گفت: در اين جلسه قرار است در خصوص مسائل جاری وزارت علوم صحبت شود.

هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص گزينه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم هم خاطرنشان کرد: در اين خصوص رئيس جمهور و نهاد رياست جمهوري نظر نهايی را خواهد داد.

انتهای پیام/

ضیاء هاشمی موانع پیشرفت علمی در کشور را تشریح کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
کدوم پیشرفت عزیز جان امسال دفترچه انتخاب رشته ارشدو نگاه انداختی ؟ فقط 7-8 هزار نفر رشته زیست شناسی ظرفیت دانشگاه دادن یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار