به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد علی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت در حاشیه نشست خبری سه جانبه ریلی ایران و ایتالیا که امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نقاط ضعف و قوتی در اقدامات انجام شده در حوزه ریلی وجود دارد، اما این مسائل پتانسیلهای موجود در کشور و دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار نمیدهد، باید به فکر توسعه دانشگاههای کشور به خصوص راهآهن و بهرهبرداری از آن باشیم، زیرا توسعه این حوزه سبب ارتقای بار اقتصادی کشور میشود.
وی بیان کرد: راهآهن یک حوزه پر هزینه بوده و کشورمان در حد توان توانسته سرمایهگذاری کند؛ به نظر من توسعه راهآهن و تجهیزات میتواند به نفع کشورمان باشد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: از وضعیت موجود باید بهترین استفاده را برد و در این خصوص آموزش پرسنل در بخشهای تعمیرات و تجهیزات انجام میشود تا سطح بهرهوری در کشور بالا برود.
وی یادآور شد: راه آهن کالاهای مختلف را از بندر به سراسر کشور منتقل میکند و همین امر سبب شکوفایی اقتصاد و حتی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور میشود به همین دلیل باید استفاده بهینه را ببریم.
محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری در نشست خبری دورههای آموزشی مشترک با شرکت راه آهن ایتالیا عصر امروز در دانشگاه علمی و صنعت که برگزار شد، اظهار کرد: برخی از کشورها که توسعه یافته و پیشرفته هستند، دانشگاه وابسته به خود دارند و در ایران دانشگاه مستقلی ندیدهام اما دانشکدهای در این راستا تأسیس شده تا نقش تعاملی بین مردم و دستگاههای مربوطه را ایفا کند.
وی بیان کرد: همکاری متقابل مردم و دانشگاهها مورد توجه بوده و همواره بازوی علمی و تخصصی و همچنین فنی کشور را همین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بر دوش میکشند.
برخورداری اظهار کرد: در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه مدل 4 گانهای ترسیم شده که 2 پروژه به وسیله دانشگاه و 2 پروژه دیگر نیز با ارتباط با سایر بخشها انجام میشود و در همین راستا و در حاشیه نمایشگاه بینالمللی RW ایران و روسیه قرار است قراردادهایی به امضاء رسیده و در همین راستا پروژههایی در دست بررسی داریم و همچنین دانشگاه علم و صنعت در خصوص تعامل بیشتر جلسات مشترکی را برگزار کرده است.
وی تأکید کرد: نیروی انسانی یکی از شاخصترین مؤلفههای عملکردی است و دانشگاه علم و صنعت آموزش 700 نفر را بر عهده گرفته تا نیازهای کشور را این افراد برطرف کنند.
در ادامه مراسم فاضل رئیس دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت، گفت: برگزاری دورههای تخصصی 20 گانه به صورت مشترک بین شرکت RW و دانشگاه علم و صنعت برگزار و در همین راستا یک قرارداد 3 جانبه به امضاء رسیده است.
وی بیان کرد: دورهها با هدف انتقال تجربیات و دانش فنی برگزار و افرادی که بالای 10 سال سابقه کار داشته برگزیدگان آنها انتخاب و در این دوره تحت آموزش قرار گرفتهاند.
فاضل عنوان کرد: عدهای از افراد به صورت حضوری و برخی دیگر غیر حضوری در دورهها شرکت داشته که در مجموع تعداد کل شرکتکنندگان در دورههای آموزشی دانشگاه علم و صنعت به 700 نفر میرسد.
در ادامه مراسم بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تحولاتی که در سه دهه اخیر در فضای اقتصاد جهانی و مباحث تکنولوژیکی با آن مواجه بودیم از یک سو و نقش محدود راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جابجایی بار و مسافر از سوی دیگر، ضرورت بازنگری در راه آهن جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد.
وی ادامه داد: حجم تجارت کالا در سال 1990 تا 2016 از کمتر از 6 تریلیون دلار، امروز به 19 تریلیون دلار رسیده و ایران یکی از شاهراههای ارتباطی قطب های اقتصادی دنیا بوده و لذا راه آهن جمهوری اسلامی ایران، برنامه ریزی کرده نقش مهمی در ترانزیت کالا بر عهده گیرد.
بیرانوند توسعه و تکمیل شبکه راه آهن کشور به ویژه با تمرکز برکریدورهای بین المللی، راه اندازی قطارهای پرسرعت، برقی سازی خطوط، استفاده گسترده از IT و ایجاد تحول ساختاری در صنعت ریلی کشور است، افزود: کشور ایتالیا خوشبختانه تجارب خوبی در این زمینه ها دارد و در حال حاضر مذاکره با شرکت راه آهن ایتالیا و به پشتوانه آن شرکتهای ایتالیایی، به ویژه برای راه آهن پر سرعت در دست انجام است.
انتهای پیام/