بانک‌ها از عوامل حیاتی توسعه اقتصادی هستند و شفافیت مالی سیستم بانکی نقش زیادی در سالم سازی نظام مالی کشور ایفا می‌کند.

دولت به دستورالعمل‌های خود به بانک‌ها ظلم می‌کند/ دولت منطق بازار را به رسمیت بشناسدبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در دنیای کنونی بانک‌ها از عوامل حیاتی توسعه اقتصادی هستند و شفافیت مالی سیستم بانکی نقش زیادی در سالم سازی نظام مالی کشور ایفا می‌کند، هرچه شرایط بانک‌ها با استانداردهای بین المللی نزدیکتر باشد،بازدهی بانکی بالاتر می‌شود.

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS)، به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللی(IASB) تدوین شده‌اند.

این استانداردها را زبان مشترک بین موسسات مالی می‌گویند که بدون وجود آنها ارتباط ممکن نمی‌شود، با این همه موسسات اعتباری و بانک‌های کشور سال‌ها به خاطر شرایط تحریم از ارتباطات موثر به دور بودند که این امر آسیب هایی را به بانک‌ها تحمیل کرده است.

لزوم انطباق سیاستگذاری اقتصادی با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی

مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ،گفت: سال‌هایی که ما بنا به دلایلی از تعامل با کشورهای پیشرفته دوری کردیم، موجب شده بانک‌های جهانی هم نسبت به معامله با ایران بی میل باشند.

وی با اشاره به فراگیرنبودن قواعد استانداردهای مالی جهانی در موسسات مالی کشور بیان کرد: بانک‌ها اهمیتی به قواعد مالی بین‌المللی نمی‌ دهند و الگوهای بانکداری را رعایت نمی‌کنند،در این صورت سرمایه‌گذار و بانک‌های خارجی هم به ما اعتماد نمی‌کنند.

این کارشناس با اشاره به تاثیر سوء قوانین دست و پاگیر دولتی بر نظام بانکی افزود: راندمان بانک‌ها مطلوب نیست  و از سوی دیگر دستورالعمل‌های تحمیلی دولت باعث ناکارآمدی بیشتر نظام بانکی شده است.

عزتی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌های ظالمانه بانک‌ها از نظام مالی بین‌المللی دور بودند و ملزم به رعایت استانداردها هم نشدند،گفت: نه تنها شرایط برای ورود سرمایه‌گذار خارجی از دست رفت بلکه با هدررفت سرمایه‌های کلان ، بانک‌ها به‌منظور حفظ گردش مالی و جذب بیشتر سپرده‌های خرد، نرخ بهره را بالا بردند که موجب آسیب به نظام بانکی شده است.

وی گفت: سیستم سیاستگذاری اقتصادی باید با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی منطبق باشد، زیرا این انطباق باعث افزایش شفافیت،تقویت پاسخگویی و مشارکت در کارهای اقتصادی می‌شود.

این کارشناس در پایان اظهار کرد:استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)، با کمک به سرمایه‌گذاران در شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌‌گذاری در سرتاسر جهان، موجب تخصیص بهینه منابع می‌شوند.استفاده از یک زبان حسابداری قابل اعتماد، هزینه سرمایه و گزارشگری بین‌المللی را برای شرکت هاکاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
بانکداری هم کار خیلی سختیه
آخرین اخبار