بلومبرگ طی گزارشی نوشت؛ ایران با استفاده از کند شدن سرعت صادرات نفت عربستان، به آرامی سهم خود در بازار نفت را افزایش می‌دهد.

ایران به آرامی سهم خود را در بازار نفت افزایش می‌دهدبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از بلومبرگ، عراق و ایران با استفاده از کند شدن سرعت صادرات نفت عربستان به بازارهای کلیدی نظیر چین و آمریکا، صادرات نفت خود در ماه سپتامبر را افزایش داده‌اند.

بر اساس آمارهای رهیابی نفتکش‌ها، عراق روزانه 3.98 میلیون بشکه نفت صادر کرده است که بالاترین رقم از دسامبر گذشته به شمار می‌رود و این درحالی است که صادرات ایران به 2.28 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که بیشترین میزان از ماه فوریه به شمار می‌رود.

این آمار همچنین نشان داد، میزان صادرات نفت عربستان روزانه 6.68 میلیون بشکه بوده است که دومین رقم پایین در سال جاری میلادی به شمار می‌رود.

به نوشته این گزارش، حرکت ایران و عراق برای به دست آوردن سهم از بازار نشان‌دهنده تنش‌های داخلی درون اوپک است. وزیر انرژی عربستان روز دوشنبه گفت آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان، در ماه نوامبر، بیشترین کاهش‌های بی‌سابقه عرضه نفت به مشتریان را اعمال خواهد کرد.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر نفت در انرژی اسپکت در لندن گفت: عراق و ایران هر دو از فرصت فروش نفت در بازارهایی که خریداران دیگر نفت عربستان را دریافت نمی‌کنند، بسیار استفاده کرده‌اند. در چندین ماه گذشته شاهد کاهش صادرات عربستان بوده‌ایم.

بر اساس آمارهای رهیابی نفتکش‌ها، عراق در ماه سپتامبر 871 هزار بشکه نفت در روز به آمریکا صادر کرده است و برای دومین ماه متوالی از عربستان پیشی گرفته است. همچنین عراق در فروش نفت به هند از عربستان پیشی گرفته است.

ایران نیز در حال گرفتن سهم بیشتر از عربستان در بازار چین است.

بر اساس اطلاعات گمرکی چین، تفاوت واردات نفت چین از ایران و عربستان در کمترین رقم 8 سال گذشته قرار دارد. عربستان در ماه سپتامبر روزانه 833 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و این رقم برای ایران 600 هزار بشکه در روز بوده است.

رابین میلز، مدیر ارشد اجرایی مرکز مشورتی قمر انرژی گفت: من انتظار دارم، در ایران تولید در ماه‌های آتی به تدریج افزایش یابد و به دبنال آن صادرات اندکی افزایش یابد. درصورتیکه عربستان به کاهش تولید خود ادامه دهد، ایران به آرامی سهم بیشتری از عربستان می‌گیرد.

ایران و عراق باید برای حفظ این افزایش‌ها بجنگند. هر دو در توافق کاهش تولید اوپک حضور دارند و در عین حال برای افزایش ظرفیت تولید خود تلاش می‌کنند درحالی‌که در حال حاضر در به محدوده مشخص شده سهمیه خود رسیده اند.

مالینسون در این رابطه می گوید؛ تلاش‌های این دو کشور برای به دست آوردن سهم از بازار توافق کاهش تولید اوپک را در معرض خطر قرار نداده است. ایران هنوز با برخی از محدودیت‌های آمریکا در تامین مالی مواجه و در جستجوی سرمایه‌گذاری و فناوری برای افزایش تولید خود است.

به محض اینکه توافق کاهش تولید تمام شود، عربستان قادر خواهد بود تا نفت بیشتری تولید کند و به رکورد 10.7 میلیون بشکه در روز که در جولای 2017 برسد. صادرات عربستان معمولا در ماه‌های تابستان کاهش می‌یابد چراکه تقاضای داخلی این کشور بالا می‌رود.

اعضای اوپک در ماه نوامبر با یکدیگر دیدار و در مورد تمدید احتمالی توافق پس از ماه مارس گفتگو می‌کنند.

مالینسون تصریح کرد: افزایش تقاضا ممکن است به این معنا باشد که با تمام شدن توافق برای همه تولیدکنندگان نفت در بازار فضا وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

بخشی از سهم بازار عربستان نصیب ایران شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار