با اجرای اقتصاد مقاومتی کشور در برابر تحریم‌ها ایزوله شده و جادوی دلار برای همیشه باطل خواهد شد.

اقتصاد وابسته به خارجی ها، هیچ استقامتی نخواهیم داشت/خداحافظی از جادوی دلار با اجرای اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  اکنون عرصه اقتصاد جهانی به جنگ تمام عیاری بین کشورهای جهان سوم مبدل شده است، در این میدان ابر قدرت های  سلطه‌گر، کشورهایی هم چون ایران را به بهانه های واهی حمایت از تروریسم مورد هدف قرار داده و از کوچکترین راهکاری برای به زانو در آوردن آن دریغ نمی ورزند.

آمریکا و متحدانش بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران یعنی در سال 57 عمده تحریم های ظالمانه خود  علیه ایران را وضع کرده و از سال 85 به دنبال برنامه هسته ای کشور بر شدت آن افزودند. تحریم هایی در حوزه بنزین، بانک، نفت، کالا، حمل ونقل و تکنولوژی از اهم خصومت های اقتصادی گنجانده شده در بطن اقدامات آنها علیه ایران بوده است.

آمریکا با اعمال تحریم های ظالمانه به دنبال رسیدن به اهداف عملیاتی خود از جمله تورم شدید، بیکاری شدید، کمبود کالا و قحطی در کشور ما بوده و هست.

از این‌رو طبق بررسی ها و مطالعه های انجام شده به منظور خنثی کردن اهداف پلید این کشور قدرت طلب، مسوولان و کارشناسان نظام؛مثلثی با سه ضلع فرهنگ، علم و فناوری و اقتصاد را به نام اقتصاد مقاومتی طراحی و ابلاغ کرده اند.

تولید ملی، هویت هر ملتی است

وقتی برای خرید، سری به بازار می زنیم با اجناسی از تولید بسیاری از کشورها روبرو می شویم. این کالاها به‌عنوان نماد جهانی و هویت ملی کشور تولیدکننده ، ابراز وجود می‌کنند.

اگر از بُعد حضور نماد ملی در بازار سایر کشورها بگذریم، نقش تقویت کیفیت و حرف اول و آخر زدن آن جنس به منظور قوی تر کردن سلاح نرمِ در دستانمان برای مقابله با اهداف کشورهایی هم چون آمریکا بسیار حائز اهمیت است. بنابراین هر یک از ما باید برای خلع سلاح کردن دشمنان ،با حمایت از تولیدملی و مطالبه گری از مسوولان امر برای افزایش راندمان و کیفیت محصولاتمان، حال و آینده  اقتصادمان را از شر اقتصاد تک محصولی (نفت) خلاص کرده و ترفندهای تحریم کنندگان را خنثی کنیم.

به گفته کارشناسان؛ ایران به علت قرارگیری در زُمره جوان ترین کشورهای دنیا، در دست داشتن نیروی کار فراوان، دارنده بالاترین شتاب علمی، غنی بودن از مواد معدنی، انرژی موجود در بستر جغرافیایی آن، بازار مصرف و سرمایه های مالی فراوان سرگردان در داخل کشور به راحتی می تواند در برند کردن تولید ملی خود در بازارهای جهانی حرف اول را بزند.

علی حیدری تولیدکننده پوشاک در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با بیان اینکه تولید ملی در اشاعه هویت ما نقش پر رنگی دارد، اظهار کرد: بسیاری از محصولات ایرانی بی‌کیفیت نیستند، بارها بین همکاران دیده شده که به علت ترس از ورشکستگی و بی رغبتی مردم برای خرید جنس ایرانی و فرهنگ تحمیل شده غرب، برای ترویج مدگرایی و برند پوشی، بر روی جنس تولید شده خود برچسب خارجی می زنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد کیفیت محصولات ما با اجناس خارجی برابری می‌کنند ولی غرب با موفقیت در تبلیغ تولید خود، به کمرنگ کردن تولید ملی ما دامن زده است.

این فعال عرصه تولید ملی گفت: غربی ها اجناس خود را به گونه ای تبلیغ می‌کنند که گویا محصول بهتر دیگری جز تولید آنها وجود ندارد و چون ما در این زمینه ضعیف هستیم، مردم به دنبال مصرف اجناس آنها تمایل پیدا می‌کنند.

علم آفرینی سدی برابر فشار تحریم ها

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار   اقتصاد و انرژی،در تشریح نقش علم و فناوری در پیدایش اقتصاد مقاومتی گفت: علم و فناوری بی تردید قدرت ایجاد می‌کند و ایران اکنون در زمینه علم سلول های بنیادی جزو برترین کشورهای جهان است.

وی با بیان اینکه علم به نوعی هویت آفرینی می‌کند، افزود: اکنون در حوزه علم  جزو 20 رتبه اول دنیا شده ایم و با وجود اینکه یک درصد جمعیت جهان را دارا هستیم اما در تولید علم به پیشرفت 2 درصدی دست یافته ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب و فرهنگی ادامه داد: در حالی به این رتبه در فاصله 20 ساله دست یافته ایم که باقی کشورهای مطرح در حوزه علم و فناوری در بازه زمانی 200 ساله به این مقام دست یافته اند.

مخبر با بیان اینکه امروزه در حوزه پیوندهای پزشکی خودکفا شده ایم، افزود: جزو 5 کشور جهان در فلور گیاهی هستیم و برای استفاده از این نعمت خدادادی باید برنامه ریزی کنیم.

وی تأکید کرد: نفت تمام شدنی است اما گیاه زایاست، بنابراین برای خروج از اقتصاد تک محصولی باید تمام تلاش خود را انجام دهیم.

مخبر تصریح کرد: سال گذشته درآمد شرکت های دانش بنیان 30 هزار میلیارد تومان بوده  و این بدان معناست که مشتری برای ایران وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید براینکه تمامی موارد ذکر شده به علت ریشه در فرهنگ خود باوری و هویت سازی نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی است، گفت: اکنون زمان درنگ نیست، ملت ایران به نقطه هشیاری رسیده، اگرچه باید از تجارب مثبت جهان استفاده کرده و برنامه هایشان را رصد کنیم، اما باید برنامه بومی و ملی خود را داشته و به اجرا برسانیم.

خداحافظی از جادوی دلار با اجرای اقتصاد مقاومتی

رمضانی کارشناس ارشد اقتصاد مقاومتی در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی،با تأکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی، ایران را از جادوی دلار رها خواهد کرد، گفت: مقاومت و ضدشکنندگی اقتصاد، از دیگر مزایای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به موفق نبودن آمریکا و نظام استکبار در سی و هشت سال گذشته، افزود: آنها برای اولین بار در جهان، بانک مرکزی ایران را در سال 90 تحریم کردند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: با اتخاذ راهبردهای مقاومتی، هجمه های دشمنان علیه کشور ما خنثی شده و به راحتی خلع سلاح آنها محقق می شود.

رمضانی ادامه داد: پشت سرگذاشتن تحریم ها از جانب ایران به معنای آغاز سقوط و شکست آمریکا و متحدانش است.

وی با اشاره به تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی گفت: در اقتصاد ریاضتی برای عبور از گردانه‌ها باید به خود فشار وارد کنیم اما در اقتصاد مقاومتی با جهت دار مصرف کردن و حذف کالاهای آمریکایی و خارجی به دشمن فشار وارد می شود.

رمضانی در تشریح اقتصاد مقاومتی گفت: قیام، قوام و استقامت از تعابیر گنجانده شده در ریشه مقاومت هستند، در سایه قیام؛ با قدرت تولیدی، حرکت ایجادشده و از محل سود و درآمد مصرف رقم می خورد، به طور مثال درآمد حاصل از نفت را سرمایه گذاری کرده و از سود حاصل از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با اجرای قیام، تولید، دانش و افزایش بهره وری سرمایه موجود رقم می خورد.

این استاد دانشگاه در تشریح قوام گفت: قوام به معنای یکپارچگی بوده و اقتصاد در سایه اجرای آن به عدالت، مردمی بودن( تخصیص عادلانه منابع، درگیرکردن بیشتر مردم به نسبت سرمایه شان) و فساد ستیزی دست می یابد.

رمضانی با بیان اینکه استقامت در  اقتصاد مقاومتی به پایداری درآمدهای کشور می انجامد، گفت: هرچند مجموع ثروت کشورمان رتبه 20 جهانی را به خود اختصاص داده ،اما آیا در این نظام اقتصادی، پایدار و ضدشکننده نیز هستیم.

وی افزود: اگر جز نفت، 10 درگاه درآمدی دیگر داشته باشیم، تحریم ها اثری بر کشورمان نخواهد گذاشت.

رمضانی با بیان اینکه درون زایی یکی از آثار اجرای اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: اگر موتور رشد اقتصادی کشورمان بیرونی باشد، هیچ استقامتی نخواهیم داشت. برای مثال رشد آلمان و ژاپن برون زاست، تمامی پروژه های آنها از طریق وام های اخذ شده از آمریکا حاصل شده و یا کلید اقتصاد اروپا در دستان آمریکاست.

وی تصریح کرد: انعطاف پذیری از دیگر مزایای اقتصادی مقاومتی است که میزان آسیب پذیری کشور را به حداقل می رساند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: توسعه و اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند انگیزه است و مولدیت تنها خرید کالای داخلی نیست، بلکه تولید باید بیشتر از میزان مصرف باشد تا هویت آن شکل گیرد.

50 درصد معضلات اقتصادی ریشه در فرهنگ دارد

کارشناسان بر این باورند که بیش از 50 درصد مشکلات اقتصادی ایران اداره شده با نفت، ریشه در ضعف فرهنگی دارد.

اکنون نیز مهندسان فرهنگی و اقتصادی کشور با طراحی مجموعه راهکارهای برون رفت از وضعیت بیمارگونه اقتصاد کشور، فلسفه اقتصاد مقاومتی را به میان آورده اند که جز با اهتمام و رفتار جهادگونه مردم و مسوولان به اجرای نخواهد آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار