رئیس شرکت OVL هندگفت: ایران هنوز برای پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری ما برای توسعه میدان گازی «فرزاد ب» پاسخی نداده است.

ایران هنوز برای توسعه «میدان فرزاد ب» پاسخ نداده است/ اگر سود داشتیم می‌آییمبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،به نقل از فایننشال اکسپرس، شرکت هندی «ONGC ودیش» موسوم به OVL امروز اعلام کرد هنوز ایران درباره پیشنهاد سرمایه‌گذاری 11 میلیارد دلاری ما روی میدان گازی فرزاد ب پاسخی نداده است.

مدیرعامل این شرکت به خبرنگاران گفت: «آماده سرمایه‌گذاری هستیم به شرطی که سود قابل قبولی برای ما داشته باشد.»

شرکت هندی OVL به ایران پیشنهاد داده است در میدان گازی فرزاد ب 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند این سرمایه‌گذاری‌ها شامل 5.8 میلیارد دلار برای توسعه میدان و 5 میلیارد دلار دیگر برای ساخت امکانات و تسهیلات صادرات گاز طبیعی مایع است.

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتری اعلام کرد: ایران میخواهد گاز را گران بفروشد و این مسئله سرمایه‌گذاری را برای ما سخت می‌کند. اگر ما شرایط طرف‌های ایرانی را بپذیریم همین امروز می‌توانیم پروژه را به دست بگیریم اما در صورتی در این میدان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که سود و منفعت منصفانه‌ای داشته باشیم.

ایران اوایل سال جاری قرارداد اولیه‌ای را با گازپروم برای توسعه میدان گازی فرزاد ب امضا کرد، اما همچنان فرصتی را برای شرکت‌های هندی باز گذاشته است. در این زمینه «ورما» گفت: ما به طرف‌های ایرانی بهترین پیشنهاد را داده‌ایم و اکنون آنها باید بگویند که این پیشنهاد را می‌پذیرند یا نه.

پس از آنکه ایران توسعه میدان گازی فرزاد ب را به هندی‌ها نداد، آنها هم واردات نفت خود را از ایران به یک پنجم کاهش دادند.

در نخستین گام، ایران هم در یک اقدام تلافی‌جویانه زمان بازپرداخت پول نفت از سوی پالایشگاه‌های هند را به یک سوم کاهش داد. همچنین قیمت کرایه کشتی‌ها را بالا برد. ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌ای را با گازپروم امضا کرد.

میدان گازی فرزاد ب توسط شرکت هندی OVL در بلوک فارسی 10 سال پیش کشف شد، این پروژه تاکنون هزینه‌های زیادی برای این کنسرسیوم هندی که مشترک با شرکت‌های ایرانی هستند دربرداشته، به طوری که هزینه کشف آن از 80 میلیون دلار فراتر رفته است.

این میدان 21.7 تریلیون فوت مکعب گاز قابل استحصال دارد و دهلی‌نو بسیار مشتاق است که این گازها به سمت هند برای تغذیه نیازهای انرژی گسترده این کشور سرازیر کند.

منابع اعلام کردند پالایشگاه‌های هندی واردات نفت خود را از ایران به یک‌پنجم یعنی 190 هزار بشکه در روز در سال 2018ـ2017 کاهش می‌دهند، حجم واردات در سال مالی گذشته 240 هزار بشکه در روز بود.

در حال حاضر ایران سومین تأمین‌کننده نفت هند است که پیش از این یک دوره سه ماهه برای بازپرداخت پول نفت به پالایشگاه‌ها می‌داد، اما در حال حاضر این دوره زمانی بازپرداخت را به 60 روز کاهش داده و مفهوم آن این است که شرکت‌های هندی که پیش از این بدهی‌های خود را طی سه ماه پرداخت می‌کردند، اکنون باید طی دو ماه پرداخت کنند.

فایننشال اکسپرس می‌نویسد: شرایط خرید نفت از ایران برای پالایشگاه‌های هندی بسیار جذاب است. در کنار دوره اعتباری خوب برای بازپرداخت، هزینه حمل کشتی‌ها برای آنها هم 20 درصد ارزانتر تمام می‌شود.

از سوی دیگر، دیگر فروشندگان منطقه خاورمیانه فرصت بیش از 15 روز برای بازپرداخت پول نفت خریداری‌شده نمی‌دهند در حالی که ایران فرصت‌های دو ماهه و سه ماهه به آنها می‌دهد.

منابع اعلام کردند شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفته است تا تخفیف‌های اعمالی برای هند را کاهش دهد و تخفیف 80 درصدی حمل کشتی‌ها را به 60 درصد برساند.

انتهای پیام/

جزییات پیشنهاد سرمایه‌گذاری شرکت هندی در فرزاد ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار