معاون بهداشت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی هرمزگان از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی دام های سنگین در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،امجدی معاون بهداشت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی هرمزگان گفت: در این مرحله از طرح واکسیناسیون تب برفکی 20 هزار راس گاو و گوساله مایه کوبی می شوند.

وی افزود: برای اجرای کامل ودقیق این واکسیناسیون در واحدهای صنعتی ، نیمه صنعتی و روستایی 30 اکیپ دامپزشکی بمدت یکماه با شیوه جدید دامها را واکسینه می کنند.

معاون بهداشت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی هرمزگان با اعلام رایگان بودن هزینه و تزریق واکسن افزود: در واکسیناسیون جدید از واکسن های روغنی مرغوب با ماندگاری شش ماه که به صورت عضلانی به دام ها تزریق می شود، استفاده می شود در حالیکه ماندگاری واکسن های پیشین چهار ماه بود و به صورت زیر جلدی تزریق می شد.


وی از دامداران استان خواست با گروه های دامپزشکی در طرح واکسیناسیون همکاری کنند.

معاون بهداشت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی هرمزگان گفت: در مرحله نخست واکسیانوسیون تب برفکی 10 هزار دام سنگین واکسینه شدند.

جمعیت دام سنگین در استان هرمزگان بیش از 30 هزار راس است.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و کشنده است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی می‌شود.

امجدی همچنین گفت: همزمان طرح واکسیناسیون مرغ و طیور بومی نیز در هرمزگان اجرا می شود.

وی افزود: در این طرح 25 هزار قطعه مرغ بومی و طیور علیمه بیماری نیوکاسل با داروی آشامیدنی حرارتی واکسینه می شوند.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی واگیردار شایع در میان بسیاری از انواع پرندگان است که دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی، روده‌ای و دستگاه عصبی را درگیر می‌کند.


انتهای پیام /ر

آغاز مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی دام های سنگین در هرمزگان

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.