بزرگداشت لسان الغیب حافظ شیرازی با عنوان «شاهد قدسی» در شیراز و ۳۸ کشور جهان برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کاووس حسن لی رئیس مرکز حافظ شناسی بیان کرد: بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی با عنوان «شاهد قدسی» چهارشنبه ۱۹ مهر از ساعت ۱۸ و ۳۰ در آرامگاه این شاعر نامی برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: نشست‌های علمی بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی با موضوع «حافظ و اخلاق» نیز از ساعت ۸ و ۳۰ روز پنج شنبه ۲۰ مهر در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور حافظ پژوهان، ادبا و شاعران و استادان ادبیات و زبان فارسی برگزار می‌شود.

کاووس حسن لی با اشاره به اینکه در این نشست‌ها 8 سخنران و ادیب ملی و بین المللی به بررسی اشعار حافظ می پزدازند، ادامه داد: ابوالقاسم اسماعیل پور «اخلاق مزدایی و میترایی و بازتاب آن در غزل حافظ»، حسن بلخاری «آینه خیال، شرح یک معنا بر بنیاد رای حافظ و ابن عربی» و استاد میرجلاالدین کزازی «پایگاه آموزه‌های حافظ و خواستگاه اخلاق» را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رئیس مرکز حافظ شناسی تصریح کرد: در این نشست‌ها احسان شمسی به «بازشناسی آموزه‌های حافظ بر پایه رویکرد‌های اخلاقی معاصر»، محمدرضا خالصی به «واکاوی پیشینه تئوری اخلاق ملامتی در اندیشه حافظ»، سعید حمیدیان به «زبان و اخلاق از سنایی تا حافظ» و قاسم کاکایی به موضوع «حافظ و چالش‌های اخلاقی جامعه دینی»، می‌پردازند و مهمان خارجی این همایش دکتر زوزانا کریهوا، رئیس دپارتمان ایران شناسی دانشگاه «چارلز» پراگ به بررسی «حافظ در ترجمه‌های چک» می‌پردازد.

وی اضافه کرد: امسال همزمان با ایران، مراسم یادروز حافظ شیرازی در ۳۸ کشور جهان برگزار می‌شود.

حسن لی گفت: در تلاش هستیم دیوان حافظ به عنوان میراث معنوی جهانی ثبت شود که در این راستا تعدادی طرح در قالب رساله دکتری و پسادکتری ایجاد شده تا پرونده‌ای قابل دفاع از دیوان حافظ به یونسکو ارائه شود.

رئیس مرکز حافظ شناسی با بیان اینکه از سال ۷۵ مرکز حافظ شناسی تاسیس شد و نشان درجه یک «حافظ» به چهار استاد و حافظ پژوه ملی و بین المللی نظیر، پروفسور فوشه کور از فرانسه و جیوانی درما از ایتالیا، دکتر سلیم نیساری و دکتر بهاالدین خرمشاهی اهدا شد، گفت: امسال این نشان به دکتر سعید حمیدیان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نویسنده مرجع حافظ پژوهی و کتاب پنج جلدی «شرح شوق» اعطا می‌شود.

انتهای پیام/ن

بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی با عنوان شاهد قدسی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار