به اعتقاد کارشناسان صنایع کوچک و متوسط ، موتور محرک اقتصاد کشور هستند و حمایت های دولت از این بخش باید به صورت جدی و کارساز باشد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان شکوری عضو اتاق بازرگانی در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت صنایع کوچک در کشور اظهار داشت:در کل دنیا صنایع کوچک و متوسط موتور محرک اقتصاد محسوب می شود چنانچه در اروپا 99 درصد کمپانی ها و در امریکا بالای 60 درصد شرکت ها جزو sme ها هستند.

وی ادامه داد:در ایران نیز 92 درصد شرکت ها مربوط به صنایع کوچک و متوسط می شوند که 85 درصد اشتغال نیز از این بخش حاصل می شود.

شکوری با بیان اینکه حمایت از صنایع تنها نباید از طریق تسهیلات بانکی باشد گفت:تسهیلات با سود 18 درصدی دردی از تولید درمان نمی کند ما پیشنهاد دادیم تا صنایعی که سود فعالیت آنها از بهره بانکی کمتر است از مالیات معاف شوند.

وی ادامه داد:مشکل صنایع با تسهیلات 16 و 30 هزار میلیارد تومانی حل نمی شود و بسیاری از تولیدکنندگان برای تامین ضمانت نامه ها مشکل دارند ؛ اگر در حوزه مالیات و تامین زیر ساخت ها کار شود نتیجه بهتری حاصل می شود.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد:اگر چند سال از درآمد های نفتی بیشتر استفاده و اتکای کمتری به درآمدهای مالیاتی شود بهتر از این است تا مالیات از تولید بگیریم و کارخانه ها به تعطیلی کشیده شود و بعد بخواهیم با اعطای تسهیلات دوباره آنها را راه اندازی کنیم.

شکوری گفت:برای رونق بخش تولید و ایجاد اشتغال باید زنجیر از پای تولیدکننده باز شود و با مشارکت بخش خصوصی و بهره گیری از تصمیمات آنها تولید را مجددا راه اندازی کنیم.

بر اساس این گزارش سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه اظهار داشت: نرخ بهره 18 درصد تسهیلات بانکی تاثیر چندانی بر تولید ندارد چراکه تنها باعث تثبیت یک سری از کارخانه ها شده و صرفاجلوی افزایش بیکاری را می گیرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از تولید حمایت کنیم باید یک سری گلوگاهها را همچون قاچاق و واردات بی رویه اصلاح کنیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی افزود:طبق آمار رسمی سالانه 12.5 میلیارد تومان قاچاق داریم اما ما در سال 10 میلیون مسافر داریم که حدود 5میلیارد دلار کالا از طریق این مسافران وارد کشور می شود و در مجموع سالانه 27 میلیارد دلار واردات به کشور صورت می گیرد اگر این عدد در حوزه پوشاک محاسبه شود، دیگر قادر به تولید پوشاک نیستیم و این در مورد سایر کالاها نیز صدق می کند.

باستانی ادامه داد:در کشور ما کفایت سرمایه بانک ها پایین است و توان جذب و سرمایه گذاری خارجی را نیز نداریم، پس باید سرمایه  های داخلی مردم را به سمت تولید هدایت کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مشکل مالیات حل شود  بخشی از مشکلات تولید نیز مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام/

ضرورت حمایت از صنایع کوچک و متوسط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار