وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس باید کانون اصلی تصمیم گیری باشند، گفت: بین آموزش و پرورش و بازار کار فاصله وجود دارد.

مدارس باید کانون اصلی تصمیم گیری باشند/ آموزش و پرورش از بازار اشتغال فاصله گرفته استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمد بطحایی در مراسم آیین نمادین آغاز سال تحصیلی در دانشگاه شهید رجایی، اظهار کرد: یکی از نظریه های جدید مدیریت آموزشیکه رویکردی اثربخش دارد، این موضوع است که باید مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت قرار گیرد و به عنوان واحد مستقل حقوقی توانایی تصمیم گیری در زمینه های مختلف را داشته باشد.

وی افزود: پیشینیان با توجه به تلاش فراوان در این زمینه نتوانستند موفق شوند بدین ترتیب مدارس صرفا مجری دستگاه‌های بالاتر شده و با شرط اصلی برای رسیدن به نظام مترقی فاصله دارد.


مدرسه باید کانون اصلی توانایی در حوزه های تعلیم و تربیت باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت : مدرسه باید کانون اصلی توانایی در حوزه های تعلیم و تربیت و تصمیم گیری باشد در این راستا سه برنامه عمده پیش رو داریم که آغاز شده است.

بطحایی با بیان اینکه سند تحول بنیادین مسیر حرکت ما را روشن کرده است، عنوان کرد: با این سند نیاز به بخش طراحی و برنامه‌ریزی نداریم و برای تحقق اینکه مدرسه مرجعیت تعلیم و تربیت باشد باید برنامه هایی عملیاتی شود.

وی به این برنامه اشاره داشت و گفت: ارتقای شایستگی ها و صلاحیت مدیریت در آموزش و پرورش مهم‌ترین مولفه برای تفویض اختیار است که با روش‌های هوشمند و اثربخش شایستگی مدیریت مدارس را باید افزایش دهیم تا در سطح دانش، مهارت و توانایی پیشرفت کنیم و قدر مطلق مدیران مدارس را تا پایان سال تحصیلی نسبت به روزهای آغازین افزایش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد. امروز توسعه و پیشرفت فناوری به ما اجازه می دهد تا از سیستم های جدید برای مدیران بهره گرفته که به طور مستمر و هفتگی با دانش های موردنیاز آشنا شود.

بطحایی تاکید کرد: امروز در تمام سطوح برنامه ریزی هایمان نقص های عمده ای دارد، نقص در بروز روش های جدید و خلاقیت یکی از این مشکلات است و این مدل مدیریتی باعث شده در بسیاری از بخش ها، سیستم اداری قفل شود.

وی بیان کرد: باید با جرأت و با اعتماد به نیروی انسانی راه های جدید برای عبور از موانع پیش رو را گوشزد کنیم که مدیر مدرسه در بکارگیری این مساله اولویت دارد.

وی با بیان اینکه اختیارات باید از سطوح بالا تفویض شود و مدرسه امکان تصمیم گیری داشته باشد، گفت: طراحی و استقرار نظام کیفیت در مدارس یکی از مسایل مهم است که در سال های قبل تلاش‌هایی در تحقق این زمینه داشتیم اما نیازمند محتوایی است که هر مدرسه براساس شاخص‌ها به طور مداوم ارزیابی و رتبه بندی شده و پیشرفت آن نشان داده شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: این سه برنامه در شرایط اجرا ما را به این که مدرسه کانون اصلی باشد، نزدیک خواهد کرد.

مدارس در آموزش مهارت‌های زندگی موفق نبوده اند

بطحایی با اشاره به اینکه در دوره آموزش های عمومی باید مهارت ها در دانش آموزان تقویت شود، بیان کرد: یکی از این مهارت مساله مهارت های زندگی است که در آموزش آن چندان موفق نبودیم در نتیجه دانش آموز ارتباط موثری با اطرافیان ندارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مهارت هایی با هدف تقویت کارآفرینی و علاقه مندی به حوزه بازارکار از دیگر برنامه‌ها است و مذاکراتی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای داشتیم که بر این اساس برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم پودمانی مهارتی در بازه زمانی ۱۰تا ۱۲سالگی در نظر گرفتیم که به طور آزمایشی در مدارسی که امکانات آن فراهم باشد،شروع خواهد شد.

وی توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت هایی که افراد را برای اشتغال آماده می کند را از دیگر مهارت ها نام برد و اظهار کرد: دستاوردهای خوبی را در دهه ۷۰برای این نوع آموزش ها هموار کردیم اما متاسفانه طی سال های گذشته از این مساله فاصله گرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهارت های منجر به اشتغال را دنبال می کنیم و یکی از مهم ترین عوامل انحرافی این هدف فاصله گرفتن آموزش و پرورش از حوزه اشتغال بوده است و هنرستان جوان در کشور نداریم که باید این حلقه مفقوده را باز گردانیم.

بطحایی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی با پشتوانه قوی که دارند می توانند آموزش و پرورش را حمایت کنند اما متاسفانه آموزش و پرورش از این ۲مرجع فاصله گرفته است.

وی افزود: باید با روسای این دانشگاه ها به تبادل نظر بپردازیم و از پتانسیل های آن در روند آموزشی استفاده کنیم با وجود این ۲مرکز نبابد کارهای علمی به بیرون از آموزش و پرورش ارجاع داده شود.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: امیدواریم در جلسات بیشتر فاصله را کمتر کرده و پژوهش های دانشگاهی متناسب با نیازهای آموزش و پرورش جهت گیری شود که کار مشکلی نبوده و قابل اجرا است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار