سمینار پژوهشی پاسداشت آیین های خیر و برکت در گیلان برگزار شد.

سمینار پژوهشی پاسداشت آیین های خیر و برکت در گیلانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی در این سمینار به اهمیت برگزاری آیین های سنتی پرداخت و اجرای این رسوم را برای حفظ همبستگی و تداوم نظم اجتماعی ضروری دانست.

وی با اشاره به نقش برنج در شکل گیری تمدن گیلان افزود: اگر می خواهیم راجع به یک محصول بحث کنیم، باید از دریچه فرهنگ به آن بنگریم و تنها سود و زیان مادی نباید ملاک پژوهش باشد.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی اظهار داشت: با وجود اینکه امروزه برخی کشت برنج را سودمند نمی دانند اما با حذف برنج که قوت غالب مردم گیلان است، شاهد نابودی بخش زیادی از فرهنگ آیینی و حتی حوزه زبانی برنج در زندگی مردم خواهیم بود.

موسوی با اشاره به آیین سنتی "ورزا مشته" در گیلان گفت: کشاورزان خوشه اول برنج برداشت شده را برای مرغ و خروس ها می ریختند و آخرین خوشه های برنج به نشانه یمن و برکت، زینت بخش خانه ها می شد را به گاو نر (ورزا) می خوراندند که در اسفند ماه برای شخم زدن زمین به شالیزار می بردند.

حمید آذرپور، معاون سازمان گردشگری گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه شعار گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه، هدف سازمان جهانی گردشگری است، گفت: باید مبنای ساز و کار گردشگری بر توسعه استوار باشد و موجب پایداری گردشگری شود.

وی تصریح کرد: اگر آیین های بومی و محلی ما که بخشی از میراث معنوی ما هستند، ترویج شود، ورزا مشته دوباره احیا شده و شاهد گردشگری پایدار خواهیم بود.

در این سمینار که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، پژوهشکده گیلان شناسی و با حضور نمایندگان مجلس، مدیران استانی و جمعی از پژوهشگران و اساتید این حوزه برگزار شد، مستند "ورزا مشته" به کارگردانی پرویز ایمانپور نیز پخش شد.

 

انتهای پیام/ع

 

برگزاری سمینار پاسداشت آیین های خیر و برکت در گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.