مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت: مسئولیت نگهداری از آرمستان دارالسلام مستقیما متوجه میراث فرهنگی نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به آتش سوزی اخیر در قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز و آسیب دیدن سنگ قبر‌های تاریخی، گفت: مسئولیت نگهداری از این قبرستان مستقیما متوجه میراث فرهنگی نیست.

وی افزود: ما هم انتقاداتی به نحوه نگهداری از این قبرستان داریم و از بروز آتش سوزی در آن متاسفیم، همه تلاش‌ها معطوف به بهتر نگهداشتن این قبرستان تاریخی است، اما متاسفانه این محل، به جایگاه افراد ولگرد و معتاد تبدیل شده و این آتش سوزی‌ها هم نتیجه همین تجمع‌ها است.

امیری ادامه داد: ۲ سال پیش تفاهم نامه‌ای بین شهرداری شیراز و میراث فرهنگی به امضا رسید و مسئولیت ساماندهی  قبرستان دارالسلام به شهرداری شیراز واگذار شد.

وی با بیان اینکه آتش سوزی اخیر در کمترین زمان ممکن مهار شد تا حجم آسیب‌ها به سنگ قبر‌های تاریخی گسترش نیابد، اظهار داشت: برنامه پاکسازی سنگ قبر‌ها از دوده و سیاهی و مرمت بخش‌های آسیب دیده نیز با همکاری شهرداری شیراز انجام می‌شود.

گفتنی است قبل از این هم امام جمعه شیراز نسبت به لزوم ساماندهی قبرستان دارالسلام تذکر داده بود و با انتقاد از وضعیت کنونی قبرستان تاریخی دارالسلام خواستار رسیدگی و ساماندهی این مکان شد و گفت: متاسفانه قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز که سومین قبرستان تاریخ اسلام است تا به امروز مورد بی مهری قرار گرفته و بسیاری از آثار نفیس آن نابود شده و یا به سرقت رفته است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: قبرستان دارالسلام شیراز با یک هزار و ۳۰۰ سال پیشینه به مرکز معتادان و ولگردان تبدیل شده است.

آیت الله ایمانی گفت: اعتبار دیگر این قبرستان برخورداری از ۳۰۰ خروار خاک کربلا است که بسیاری از بزرگان و مومنان در آنجا با وضو و پای برهنه حرکت می‌کردند.

این قبرستان مجموعه‌ای از عرفا، فضلا و اندیشمندان دوران‌های تاریخی (از قرون اولیه اسلام تا عصر حاضر) را در خود جا داده است.
این قبرستان در نزدیکی دروازه شاهداعی الله از محلات فقیرنشین شیراز واقع شده است.

منبع:خبرگزاری ایرنا
انتهای پیام/ر

بی توجهی به آرمستان تاریخی دارالسلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار