معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی از آغاز کار نظارت بر فروشگاه های اینترنتی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رضا مسعودی فر با بیان اینکه کارگروهی در تشکیلات قضائی استان به منظورپیشگیری از جرایم اینترنتی راه اندازی شده است، گفت:مطالعه و تحقیق راجع به وضع موجود فروشگاه های مجازی و مسایل پیرامونی، اجرای برنامه ابلاغی فضای مجازی، تهیه و تنظیم دستورالعمل فروشگاه های اینترنتی و برگزاری جلسات مستمر با دستگاه های مربوطه از جمله رئوس فعالیت های کارگروه مزبور است.

وی اظهار کرد: بر اساس گزارش اداره کل پست آذربایجان شرقی، هم اکنون تعداد یکهزار و 60 فروشگاه اینترنتی و مجازی در استان فعال است که از این تعداد تنها 109 فروشگاه مجوز داشته و طرف قرارداد با این مجموعه است.

مسعودی فر ادامه داد: آمار مرسولات خرید و فروش در این حوزه نیز در سالجاری 86 هزار فقره در مقابل 18 هزار فقره سند خرید و فروش صادره بوده است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به روند رو به رشد استفاده از فضای مجازی در زندگی مردم، این موضوع به یکی از مسایل مهم جامعه تبدیل شده است، یادآور شد: فرار مالیاتی و قاچاق کالا و ارز در فروشگاه های اینترنتی از مباحث مهم می باشد که نظارت و بازرسی نهادهای مسئول را می طلبد.

مسعودی فر، هماهنگی با اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اداره کل پست، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بهداست، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ارگان ها و سازمان ها درباره کسب و کار اینترنتی را از جمله اقدامات کارگروه یاد شده بیان کرد.

وی، توجیه متقاضیان تاسیس و مدیران فروشگاه های اینترنتی نسبت به مقررات و هنجارهای مرتبط، حفظ داده های ترافیکی برای استفاده مراجع قضائی، فراهم سازی امکانات لازم برای نظارت ارگان های مربوطه، ایجاد سامانه پیامکی برای بررسی جواز و صلاحیت قبل از خرید، نظارت بر کسب و کار حوزه کالاهای سلامت، استفاده الزامی از دامنه ایرانی، تمدید نماد الکترونیکی دو ماه قبل از انقضای موعد و ایجاد قفل امنیتی را از جمله موارد بسیار مهم و تعیین کننده در حوزه فروشگاه های اینترنتی برشمرد.

مسعودی فر ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی درصدد است تا نسبت به شناسائی و برخورد با شرکت های غیرمجاز وارد عمل شده و پیگیری های لازم درباره طراحی و راه اندازی سامانه بانک اطلاعاتی مشترک را به انجام برساند.

 

انتهای پیام/ش

فعالیت یکهزار و 60 فروشگاه اینترنتی و مجازی در آذربایجان شرقی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.