عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه حجم عظیمی از نقدینگی در بانکها قفل شده است، گفت: اشتغال با سرمایه‌گذاری ارتباط تنگاتنگی دارد.

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ازوجی مدیر کل سیاستگذاری اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موسوی نیک اقتصاددان، زهرا کریمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و مصری نماینده مجلس شورای اسلامی امشب (15 مهرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع اشتغال در برنامه ششم توسعه پرداختند.

 علت بیکاری برای همه مسولين کشور روشن است

عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث بیکاری در کشور جدی است، گفت: جامعه بیکار در کشور داریم و علت بیکاری برای همه مسئولین کشور روشن است.

 وی افزود: فساد و رانت در واردات اجازه بها دادن به تولید ملی را نمی دهد.

اشتغال در تولید نهفته است

این نماینده مجلس شورای اسلامی راز کاهش بیکاری را در تولید دانست و عنوان کرد: اشتغال در تولید نهفته است لذا مظلوم‌ترین گروه در کشور تولیدکنندگان هستند، که به هیچ عنوان نمی‌توانند برای کار خود برنامه‌ریزی کنند.

مصری با بیان اینکه واردات حالت بمب اتم برای تولیدکننده دارد‌، اظهار کرد: نظام آموزشی بر مبنای نیازهای آینده پایه‌گذاری نشده است، باید بانک اطلاعاتی از نیازها داشته باشیم تا نیاز کشور بر مبنای آن برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برنامه‌ریزی و آینده‌نگری نداریم، اضافه کرد: متاسفانه برای وضع موجود کشور برنامه نداریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی محور اقتصاد مقاومتی را تولید دانست و افزود: 60 درصد شهرک های صنعتی تعطیل هستند لذا اگر عظم جدی در ارتباط با انجام اقتصاد مقاومتی نداشته باشیم حتی نمی‌توان یک شغل ایجاد کرد.

اشتغال با سرمایه‌گذاری ارتباط تنگاتنگ دارد

 زهرا کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اشتغال با سرمایه‌گذاری ارتباط تنگاتنگ دارد، گفت: در رابطه با اشتغال به سرمایه‌گذاری نیاز داریم، صرفاً دستگاه‌های اجرایی را نمی‌توان متولی حل اشتغال بدانیم ، ادارات و سازمان‌های دولتی به نظر می‌رسد که اشباع شده باشند.

 این عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم عظیم نقدینگی در بانکها قفل شده است اظهار داشت: دچار سیاست صبر و انتظار شده‌ایم لذا حل تمام مشکلات به تلاش همه تصمیم گیرندگان و دستگاه‌ها بر می‌گردد.

 کریمی بیان کرد : نمی‌توان مشکلات بازار کار را صرفاً از طرف عرضه ببینیم، مشکل اصلی ما در طرف تقاضای بازار کار است و از سوی دیگر باید اذعان داشت که نظام آموزشی ما ممتاز نیست.

 سید هادی موسوی نیک اقتصاددان در بخش دیگری از برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه شرایط به نحوی نیست که بخواهیم به سمتی برویم که یک میلیون شغل ایجاد شود، گفت: یکی از پایه‌های اصلی کارآفرینی نظام آموزشی است.

 وی با اشاره به اینکه متاسفانه نظام آموزشی و دانشگاه‌های ما ظرفیت‌های لازم را ندارد و نظام آموزشی برای اشتغال‌زایی کلیدی است، گفت: در موضوع اشتغال باید دید بلندمدت داشت این در حالی است که سال گذشته دانشجویان دو دانشگاه آمریکایی نزدیک به15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید به وجود آوردند لذا باید نظام آموزشی اصلاح شود.

موسوی نیک خاطرنشان کرد : همه کارآفرینان در شهرستان‌ها هستند به طوری که ۵ درصد بودجه در استان‌ها هزینه می‌شود.

 علا الدین ازوجی مدیرکل سیاست‌گذاری اشتغال وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید فضای کسب و کار را در فضاهای کلانشهرها به سمت بهبود هدایت کرد و برای هر بخش اقتصادی فضای کسب و کار را ایجاد کنیم افزود: انتظار بر این است که در بحث اشتغال مانور بیشتری بدهیم.

بخش عمده ای از ورودی‌های بازار کار در آینده، فارغ التحصیلان هستند

 ازوجی با اشاره به اینکه عمده بنگاه‌های اقتصادی دیپلم یا فوق دیپلم می‌خواهند، ادامه داد: بخش عمده ای از ورودی‌های بازار کار در آینده فارغ التحصیلان خواهد بود.

 وی با اشاره به اینکه تولید در اقتصاد باید به حرکت در آید، اظهار کرد: سیاستگذاری در سطح کلان اقتصاد مشخص شد.

مدیر کل سیاستگذاری اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه جمعیت بیکار به 3 میلیون و 100 هزار نفر رسیده است، افزود: نرخ بیکاری جوانان19/9 درصد است، ایجاد بانک اطلاعاتی کشور در حال تدوین و انجام است.

ازوجی با اشاره به اینکه فضای کسب و کار فقط مربوط به قوانین و مقررات نیست، گفت: در برنامه اشتغال فراگیر پهنه بندی سرزمین را برای بحث اشتغال دنبال می‌کنیم.

 انتهای پیام/

جمعیت بیکار در کشور  به 3 میلیون و 100 هزار نفر رسیده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار