شرایط محیط‌ زیست استان گلستان حساس و شکننده است و حاشیه ها به محیط زیست آسیب می زند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در مراسم معرفی مدیر کل جدید محیط زیست گلستان گفت: استان گلستان دارای محیط‌زیست حساس و شکننده است که مسائل حاشیه‌ای به آن بیش ‌از پیش آسیب وارد می‌کند.

ظهرابی افزود : استان گلستان یکی از مهم ترین استان ها است که از نظر تنوع اکوسیستم و محیط زیست در خشکی و آبی که باید نسبت به حفاظت آن بیش از پیش حساس و آینده نگر باشیم.

وی با یادآوری اینکه گلستان دارای انواع تنوع اکوسیستم تالابی، رودخانه ، اراضی جنگلی و دشت است و در شمال استان تغییر اکوسیستم به خوبی مشاهده می شود، افزود: این تنوع در زیستگاه ها اهمیت بسیاری زیادی را ایجاد کرده و از نظر محیط زیست مهم است و از این رو انتخاب مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان به صورت ویژه بوده است.

ظهرابی با تاکید بر اینکه شرایط محیط زیست گلستان بسیار حساس و شکننده است، ادامه داد: قبول کنیم در مرحله خدمت فراز و نشیب وجود دارد و امکان اشکال و اشتباه برای همه ما وجود دارد اما باید تلاش همه مدیران را ارج نهاد و نباید خدمات ها و کارهای خوب مدیران قبلی گلستان را تحت الشعاع یک مسئله قرار داد و آن ها را از بین برد.


وی خطاب به مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست گلستان گفت : محیط زیست برای حفاظت نیازمند همدلی بیشتر است و مدیر جدید باید همدلی را در این استان ترویج دهد.

وی با تاکید بر ایجاد وفاق و همدلی برای حفظ محیط زیست گلستان و بزرگ نکردن اشکالات و ایرادات، گفت: از مسئولان گلستان انتظار داریم با محیط زیست همکاری و همراهی داشته باشند تا در این حوزه موفق باشد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: محیط زیست کشور در حال حاضر تحت فشار است که مسائل حاشیه ای بیش از پیش به آن آسیب می زند.

وی به چالش های پیش روی محیط زیست کشور اشاره کرد و افزود : چاه های غیرمجاز و برداشت بیش از حد آب باعث خشکیدن تالاب ها و رودخانه ها شده و تالاب و به ویژه تالاب های ساحلی گلستان باید در این حوزه مدیریت شوند.

ظهرابی با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست بسیار حائز اهمیت است، گفت: معتقدیم مناطق حفاظت شده و محیط زیست را باید با مشارکت مردم حفاظت کنیم اما این مهم در پیچ و خم اداری و تنگ نظری ها تاکنون محقق نشده است.

وی تاکید کرد: مردم به عنوان صاحبان اصلی محیط زیست باید در حفاظت از آن مسئولیت بپذیرند.

‍ معاون محیط زیست کشور حریق و فرسایش خاک را یکی از چالش های اصلی محیط زیستی در استان های شمالی دانست و خواستار اقدامات پیشگیرانه در این حوزه شد.

ظهرابی همچنین از زباله به عنوان چالش دیگر نام برد و اضافه کرد: گردشگری بی ضابطه و بیشتر از توان به محیط زیست ما آسیب زده است و هرچند در مدیریت پسماند انسانی در گلستان اتفاقات خوبی افتاده اما بازهم انتظار می رود این مهم ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه پراکنش زباله در محیط زیست گلستان نابسامانی ایجاد کرده، ادامه داد: معیشت پرسنل یکی از دغدغه اصلی در حفاظت محیط زیست گلستان است و پرسنل استان کمترین دریافتی ها را دارند و امیدواریم مدیریت جدید در این حوزه پیگیری ویژه داشته باشند.

‍ معاون محیط زیست کشور به حاشیه های ایجاد شده در ماه های اخیر در حوزه محیط زیست گلستان هم اشاره کرد و گفت: شفاف کردن امور در این استان در مواجه با اتفاقات بسیار مهم است اینکه در موضوعات مختلف القاء پنهان کاری بشود شایسته گلستان نیست و امیدواریم دیگر شاهد آن نباشیم.

ظهرابی با یادآوری ماجرای توله خرس پارک ملی گلستان، اظهار کرد: اتفاقات در مدیریت این ماجرا اتفاق افتاده وقتی خرس حمله می کند ، البته طبیعی است که برای نجات جان انسان باید کاری انجام داد اما اینکه این کار چگونه مدیریت شود، نکته مهمی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این چالش ها شایسته گلستان نیست و محیط زیست گلستان نیاز به بازساماندهی دارد، متذکر شد: با دستور ویژه رییس سازمان از مدیریت جدید انتظار داریم عوامل خاطی در ماجرای مرگ توله خرس را شناسایی کرده و با آن ها برخورد شود.

 انتهای پیام / ا

 

با عاملان حادثه خرس برخورد می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.