نماینده پیشین مجلس گفت: تیم مذاکره کننده باید پاسخ دهد که چرا جملاتی را در برجام پذیرفته که امروز غربی‌ها از آن به نفع خود تفسیر می‌کنند.

مذاکره‌کنندگان باید پاسخگوی سواستفاده غربی‌ها باشندمحمد حسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه روند مذاکرات1+5 تاکنون نشان داده که 5 کشور مذاکره کننده نگاهشان بیشتر به آمریکایی‌هاست گفت: آنها نگاه می‌کنند که آمریکایی‌ها چقدر به برجام پایبند هستند و چقدر به تعهدات خود عمل می‌کنند.

نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه در روند مذاکرات طرف غربی‌ها نگاهشان به رفتار آمریکایی‌ها بود تاکید کرد: ما نمی‌توانیم در مذاکرات برجام آمریکایی‌ها را مانند فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و سایر کشورها ببینیم.

وی افزود: امروز می‌بینیم 5 کشوری که آمده بودند با ما مذاکره کردند اگر یکی از آنها دنبال سرمایه‌گذاری در داخل ایران بود با یک تهدید آمریکایی‌ها صحنه را خالی کرد و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در مذاکرات از لحاظ قدرت‌نمایی یک مقدار به نسبت آن 5 کشور دیگر جایگاه بالاتری دارد و آن تهدیدهای آمریکا نمی‌گذارد که کشورهای دیگر به تعهداتشان عمل کنند.

آصفری با بیان اینکه نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها و هر یک از کشورهای 1+5 به منزله نقض کل برجام است، اظهار کرد: چه آمریکایی‌ها برجام را نپذیرند، چه آلمان‌ها و چه سایر کشورها برای ما تفاوتی نخواهد داشت.

وی افزود:کشورهای گروه 1+5، نماینده شورای امنیت، آژانس و کل کشورها بودند که با ایران در موضوع برجام مذاکره کردند بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که یک طرف بپذیرد و طرف‌های دیگر نپذیرند.

نماینده پیشین مجلس برجام را یک توافق جهانی به نمایندگی این کشورها با جمهوری اسلامی برشمرد و تأکید کرد: همه این کشورها باید به تعهدات خودشان پایبند باشند و 5 کشور دیگر باید به آمریکایی‌ها فشار وارد کنند که آمریکا نقض برجام نکند.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق بزرگ رخ دهد هیچ لزومی ندارد که ما متعهد به برجام باقی بمانیم و در این شرایط باید به عقب بازگشته و غنی‌سازی را با قدرت بیشتر دنبال کنیم .

آصفری با تاکید بر اینکه باید از طریق مراجع قانونی سازمان ملل و آژانس و دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری کنیم خاطرنشان کرد: هر چند که به این نهادها امیدی نیست و به ابزارهایی برای اعمال سیاست‌های خصمانه آمریکا تبدیل شده‌اند ولی به خاطر اینکه اسناد آن باقی می‌ماند و آیندگان می‌توانند رفتار خصمانه آمریکا را مطالعه کنند و باید مطالبات خود را در کنار از سر گیری غنی‌سازی پیگیری کنند.

نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: برای از سرگیری غنی‌سازی نباید منتظر اعلام خروج رسمی آمریکایی‌ها از برجام باشیم، چون ممکن است آمریکایی‌ها چنین چیزی اعلام نکنند ولی در عمل خارج شده باشند.

آصفری با تاکید بر اینکه باید کمیسیون ویژه‌ای که در شورای امنیت تشکیل شده به طور دقیق مصوبات برجام را رصد کند اظهار کرد: با این اقدام هر زمانی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند می‌توان بدون اینکه منتظر اعلام رسمی آنها بود آن را به منزله خروج از برجام دانسته و اقدامات خود را شروع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه الان زمان تصمیم‌گیری نسبت به این مسئله فرا رسیده گفت: با اقداماتی که آمریکایی ها در دو سالگی انجام می‌دهند مسئولان باید نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کنند.

آصفری در پایان خاطرنشان کرد:تیم مذاکره کننده باید پاسخ دهد که چرا جملاتی را در برجام پذیرفته که امروز غربی‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند و  به نفع خود تفسیر می‌کنند و در عمل نشان دادند که به طرف غربی خیلی خوش‌بین بودند.

انتهای پیام/

 

خروج آمریکا از برجام

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر آینده آن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
بسیار عالی واحسنت
آخرین اخبار