رئیس جهور افغانستان گفت: میان شیوه دولت‌داری و قانون اساسی تضاد شدید وجود دارد و این مساله، شفافیت و حسابدهی در کشور را با چالش مواجه کرده است.

اشرف غنی: شیوه دولت داری در افغانستان با قانون اساسی تضاد داردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان تاکید می‌کند که شیوه دولت‌داری در افغانستان با قانون اساسی مطابقت ندارد و به همین دلیل روند حسابدهی و شفافیت در کشور با چالش جدی روبرست.

اشرف غنی در مراسم افتتاح «مجتمع مشارکت دولت‌داری باز افغانستان» در ارگ ریاست جمهوری بیان داشت:" قانون اساسی هنوز روح کار دولت‌داری در افغانستان نشده است".

وی افزود که هم اکنون میان شیوه دولت‌داری و قانون اساسی تضاد شدید وجود دارد و این مساله، شفافیت و حسابدهی در کشور را با چالش مواجه کرده است.

محمد اشرف غنی بر رعایت اصول قانون اساسی در حکومت‌داری تاکید کرد و گفت که باید قواعد بازی سیاسی در کشور بر موازین قانون اساسی استوار گردد و از تصمیم‌گیری‌های مخفی و پشت در، در امور سیاسی پرهیز شود.

 غنی، تداخل وظیفه‌ای در وزارتخانه‌ها را یک چالش دیگر در حکومت‌داری یاد کرد و از رهبری تمام وزارتخانه‌ها خواست که وظایف کلیدی شان را به طور مشخص شناسایی و تعریف نمایند.

وی افزود: اگر وزارتخانه‌ها قادر شوند که وظایف اساسی‌شان را به طور واضح تعریف کنند از تداخل وظیفه‌ای در ادارات جلوگیری شده و روند شفافیت و حسابدهی در کشور نیز تسریع خواهد یافت.

محمداشرف غنی، دسترسی به معلومات را از عمده‌ترین عوامل تقویت دولتداری خوب در افغانستان خواند و خاطر نشان ساخت که با ایجاد یک میکانیزم درست اطلاع رسانی در ادارات همه شهروندان قادر خواهند بود که از کارکرد دولت نظارت کرده و شفافیت را تقویت کنند.

رییس جمهور در اخیر تاکید کرد که فرهنگ دولت‌داری در افغانستان باید به فرهنگی شهروند محور تغییر شکل داده و همه شهروندان با احساس مالکیت در روند دولت‌داری ونظارت از کارکرد حکومت به طور جدی وارد عمل شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.