معاون داگستری استان مرکزی گفت:این استان رتبه اول کشور را در اجرای طرح دیده‌بان پیشگیری از جرم دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ حجت الله درودگر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه طرح دیده‌بان، روند پیگیری قضایی را سرعت می‌بخشد و از حجم پرونده‌های قضایی و زمان رسیدگی می‌کاهد گفت: استان مرکزی اولین استانی بوده که طرح دیده‌بان پیشگیری از جرم در آن اجرا شده و رتبه اول کشور در اجرای این طرح را دارد.

درودگربا اشاره به اینکه ۵۵۰ عضو در کل استان مرکزی در طرح کشوری دیده‌بان پیشگیری ثبت‌نام کرده‌اند افزود: تمام ساز و کار‌های طرح دیده‌بان پیشگیری از جمله اطلاع‌رسانی و همایش‌های مربوط به آن انجام شده و این طرح تقریبا در شرف اجرا است.

وی اضافه کرد: طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از مهمترین وظایف قوه قضائیه پیشگیری از جرم است، اما معمولا جرم به شیوه‌های متفاوتی در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: طرح دیده‌بان پیشگیری به منزله کسب مستقیم اخبار توسط حوزه قضائی است و اقشار مختلف می‌توانندبا عنوان دیده‌بان در سایت قوه قضائیه ثبت‌نام کنند و اخبار یا گزارش تخلفات احتمالی را مستقیما به دستگاه قضا اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: در این راستا ۱۷ یا ۱۸ کارشناس در حوزه معاونت پیشگیری مستقر هستند و گزارشات را رصد می‌کنند و با جداسازی اهم اخبار، ابتدا جرم یا تخلف بودن گزارشات را احراز می‌کنند وچنانچه تخلفی صورت گرفته باشد نمایندگان دادگستری به دستگاه مربوطه رفته و آنرا بررسی می‌کنند و در صورتی که جرم اتفاق افتاده باشد، پرونده تشکیل می‌شود.

درودگر با بیان اینکه طرح دیدبان پیشگیری از ابتدای اردیبهشت ابلاغ شده و احتمالا از یک آبان ماه به صورت رسمی شروع می‌شود افزود: این طرح یک بسیج ملی است واجرای طرح این امکان را فراهم می‌کند که در سریع‌ترین زمان ممکن و در حدود ۴۸ ساعت یک گزارش به نتیجه برسد و پروسه‌های اضافی حذف شود.

انتهای پیام / ج

استان مرکزی پیشرو در اجرای طرح دیده بان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.