بنگلادش و میانمار با ایجاد یک «کار گروه» با طرح بازگرداندن بیش از نیم میلیون پناهجوی مسلمان روهینگیایی به کشورشان موافقت کردند.

توافق بنگلادش و میانمار برای بازگرداندن بیش از نیم میلیون مسلمان روهینگیاییبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛وزیر امور خارجه بنگلادش امروز دوشنبه اعلام کرد بنگلادش و میانمار با ایجاد یک «کار گروه» با طرح بازگرداندن بیش از نیم میلیون پناهجوی مسلمان روهینگیایی به کشورشان موافقت کردند.

عبدالحسن محمود علی -وزیر خارجه بنگلادش- اعلام کرد در گفتگو با -کیاو تینت سو-مقام میانماری- با ایجاد یک کارگروه به منظور برنامه‌ریزی برای بازگشت مسلمانان روهینگیایی به کشورشان توافق کرده‌اند.

او گفت: ما به دنبال یک راه حل صلح آمیز برای حل این بحران هستیم.

این مقام میانماری از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرد.

بنابر گزارش سازمان ملل، از اواخر ماه اوت بیش از 507 هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل اختلافات قومیتی با بودائیان میانمار، از این کشور به سمت مرزهای بنگلادش فرار کردند. آوارگان روهینگیایی پس از فرار از روستاهایی که ارتش میانمار و بودایی های افراطی به آتش کشیدند با قایق های کوچکی که ظرفیتشان پر است از رودخانه نف Naf- مرز طبیعی بین میانمار و بنگلادش- عبور کردند.

پیش از عملیات اخیر ارتش میانمار، حدود یک میلیون و یکصد هزار مسلمان روهینگیایی در میانمار زندگی می‌کردند که بیشتر آن‌ها در استان راخین ساکن بودند. این افراد از حقوق شهروندی محروم هستند و اکثریت بودایی این کشور، مسلمانان روهینگیا را بومی میانمار نمی‌دانند و معتقدند آن‌ها از بنگلادش به این کشور گریخته‌اند. نسل کشی و حمله ارتش و بودائی های افراطی به اقلیت قومی روهینگیا پس از حمله گروهی مسلح به پایگاه های ارتش و مراکز پلیس میانمار در راخین آغاز شد و در نتیجه ۴۰۰ مسلمان کشته و بیش از ۴۰۰ هزار نفر پس از به آتش کشیده شدن هزاران خانه روستایی به مرز بنگلادش فرار کردند.

انتهای پیام/

 

مسلمانان روهینگیا به کشورشان باز می‌گردند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار