شهر گردشگر که به عنوان طرحی مؤثر در بهبود صنعت گردشگری کشور مطرح شده است، با توجه به زیرساخت‌های موجود فاصله بسیاری تا واقعیت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال‌های اخیر همراه با سایر نهاد‌های مرتبط دولتی و غیر دولتی تأکید بسیاری روی گردشگری دارد و افزایش سطح جذب گردشگر را یکی از معیار‌های تأثیرگذار در بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌داند.

ثبت جهانی شهرهایی چون یزد و ارائه تعریف مناسب از مناطق نمونه گردشگری از اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای افزایش جذب گردشگر ملی و بین‌المللی به حساب می‌آید. این سازمان در گام‌های بعدی خود ۱۲۰ روستا را به عنوان روستا‌های هدف گردشگری مشخص کرد و درصدد معرفی آن‌ها به ایران و جهان برآمد.

با روی کار آمدن علی‌اصغر مونسان، خون تازه‌ای در رگ‌های گردشگری جاری شد. وی همواره از صنایع دستی و میراث فرهنگی به عنوان بال‌های گردشگری یاد می‌کند و می‌گوید ما باید تلاش کنیم که با تقویت این دو بال، گردشگری را به پرواز دربیاوریم. وی در روز‌های آغازین تکیه زدن بر کرسی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تلاش کرد تا با ارائه تعریفی از شهر گردشگر، مخاطبان خود را با این تعریف آشنا کند.

وی تمرکز بر شهر گردشگر را از راهکار‌های بهبود وضعیت گردشگری کشور دانست و تلاش کرد تعریف مناسبی از این شهر ارائه کند.

مونسان برای رسیدن به هدف مطلوب خود به انتصاب محمد محب خدایی در سمت معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی اقدام کرد. محب خدایی نیز در مراسم تودیع و معارفه خود روی تعریف شهر گردشگر تأکید کرد و در نخستین نشست خبری خود گفت: شهر گردشگر، شهری است که علی‌رغم توجه به جامعه ساکن روی جامعه گردشگری نیز تمرکز کند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ماسوله، ابیانه، کرمان و مشهد نمونه آزمایشی شهر گردشگر کشور به حساب می‌آیند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حالی به تعریف مبحث شهر گردشگر پرداخت که گویی توجه چندانی به وجود زیرساخت‌های لازم برای تبدیل یک شهر به شهر گردشگر نداشت.

وی همواره تغییر نوع نگرش را رمز ایجاد شهر گردشگر و بهبود وضعیت گردشگری کشور می‌دانست. ما نیز به بهانه طرح مبحث شهر گردشگر به سراغ برخی از کارشناسان و فعالان عرصه‌های گردشگری و میراث فرهنگی کشور رفتیم تا از آن‌ها بپرسیم که آیا کشور ما زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شهر گردشگر را دارد؟

حسین پور رحیم، کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار  ما در این باره اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد که هم‌اکنون از لحاظ زیرساختی به سطحی از بلوغ رسیده باشیم که بتوانیم شهر گردشگر را تعریف کنیم.

وی افزود: اصل و اساس مشکلات موجود بر سر راه عرصه گردشگری به فرهنگ ما برمی‌گردد. به نظر من از ضعف زیر ساخت‌های اقتصادی تا فرهنگ دلایل مشکلات گردشگری کشورمان به حساب می‌آیند.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به نظر نمی‌رسد که شهر گردشگر بتواند وضعیت گردشگری را تکان دهد.

 

حذف صنایع مزاحم با تغییر نگرش جامعه

همچنین محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور در خصوص میزان آمادگی کشور برای ایجاد شهر گردشگر، گفت: به نظر من آنچه که شهروندان یک شهر نیاز دارند، شهری عاری از ناهنجاری‌های صوتی، ترافیکی و اجتماعی است.

وی افزود: ما برای ایجاد شهر گردشگر به وجود هتل‌های مناسب و متناسب نیاز داریم. به اعتقاد من مهم‌ترین موضوعی که یک جامعه و شهر را به شهر گردشگر تبدیل می‌کند، نگرش مردم است.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که بپذیرد مهم‌ترین منبع مالی‌اش گردشگری است، به سراغ صنایع مزاحم نمی‌رود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار