عبدالرحمن‌بن‌عبد رب انصاری خزرجی که در 70 سالگی در کربلا حضور یافت، در تیرباران صبح عاشورا به شهادت رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛عبدالرحمن‌بن‌عبد رب انصاری خزرجی در 70سالگی در کربلا حضور یافت.عبدالرحمن از قبیله خزرج بود که مدینه را ترک کرد و به کوفه آمد.او را از اصحاب پیامبر دانسته‌اند.قاری و مفسر قرآن بود و قرآن را از امیر مؤمنان علی(ع)آموخته بود.وی جزء10تن راویان غدیر در رحبه بوده است.
بنابراین گزارش،عبدالرحمن از کوفه به مکه آمد و هم‌رکاب اباعبدالله‌الحسین(ع)از مکه تا کربلا را پیمود.نوشته‌اند:در شب عاشورا،پشت خیمه نظافت،بریر‌بن‌خضیر همدانی،یار بزرگ اباعبدالله با او شوخی می‌کرد.وقتی عبدالرحمن علت شوخی را پرسید،بریر به لحظه‌های وصل و بهشت موعود پروردگار اشاره کرد.
شایان ذکر است هر چند برخی شهادت این یار شجاع و فداکار و پاک‌باز را پس از نماز ظهر عاشورا نوشته‌اند اما درست‎‌تر آن است که وی در تیرباران صبح عاشورا به شهادت رسیده است.
نام او را در برخی مقاتل عبدالرحیم نگاشته‌اند.او عاشقانه و دلیرانه در عاشورا زیر بارش تیرهای دشمن جنگید و با محاسن سپید خون‌آلود به دیدار محبوب شتافت.از ویزگی‌های او علیرغم 70سال سن در کربلا،چالاکی،نشاط و شور و وجدی بود که خاص جوانان است.
خاطرنشان می‌شود غلام عبدالرحمن نیز در کربلا او را همراهی می‌کرد.
منابع:
1.تاریخ طبری
2.مثیر‌الاحزان
3.الغدیر
4.انصارالحسین
5.اُسد‌الغابه
6.تنقیح‌المقال
7.ابصارالعین
8.آینه در کربلاست(محمدرضا سنگری)


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.