به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ عباسیان رئیس انجمن موسیقی لرستان با بیان اینکه عزاداری عاشورایی لرستان یکعزاداری منحصربه فرد است، اظهارداشت: درهیچ کجای ایران وحتی دنیا شما نمونه آن را نمیبینیدزیرا سنت عاشورایی در فرهنگ لرستان مثل سینه زنی، گل مالی وهمچنین نوحه خوانی حال وهوای خاص خودش را دارد.
وی افزود:موسیقی که الان درمراسم زنجیززنی انجام میگیرد یک نوع سبک وارادتی همراه با سازهای وارداتی است اماسنت نوحه خوانی که درعزاداری لرستان اجرا میشود خاص فرهنگ موسیقیایی لرستان بوده وخاص فرهنگ مردم این منطقه است و میشود گفت: وارداتی نیست.
عباسیان در خصوص آیینهای سوگواری در لرستان مانند چمری وشیونی ونقش آن در مراسم عاشورا وایام محرم نیزتصریح کرد: این موضوع یک بحث تخصصی است؛ اما درواقع اینمقامها همیشه وازقبل هم وجودداشته که بعد از واقعه عاشورا با سنت عزاداری منطبق شده است.
وی اضافه کرد: در لرستان از تولد تا مرگ موسیقی وجود داشته است ودر مرگ نیز موسیقیهای مختلف درسوگ بزرگان وجوانان نواخته میشده است مانند چمری، شیونی که یک شاخه به نام چمری میآید درخدمت واقعه عاشوراقرار میگیرد وهنوز هم نوازندگان محلی در جلوی دستهها این مقام را اجرا میکنند، چون این مقام وسنت کهن سوگواری با فرهنگ عاشورا منطبق شده وبه گونه ایی بومی شده است البته درالیگودرزنیز آیین کهن رقص شمشیرکه به سوگ سیاوشان ارتباط دارد را داریم که درروزهای عاشورا اجرا میشود؛ کلاهمه این آیین هابا توجه به فرهنگ غنی ایران و لرستان با بزرگداشت عاشورامنطبق شده اند.
رییس انجمن موسیقی لرستان در پاسخ به این سوال که آیا در میان فرهنگ عزاداری ایران زمین میتوانیم قائل به مداحی ونوحه خوانی لری باشیم، گفت: یکی از اساتید عرصه موسیقی ایران به نام آقای کیانی که درخصوص نقش غم برموسیقی تحقیق کرده وموسیقی نواحی ایران را با ردیفهای موسیقی ایرانی منطبق کرده بود در خصوص جایگاه نوحه خوانی لری براین باوربودکه یکی ازتوانمندترین و غنیترین نوحههای ایران متعلق به لرستان است؛ ولی متاسفانه خیلی کم موردبررسی قرار گرفته است.
عباسیان با تاکید براینکه سنت نوحه خوانی در لرستان در حال تحریف شدن است، خاطر نشان کرد: شما هرجای دنیا که موسیقی لری را بشنوید میدانید که این موسیقی لری است، چون مشخصه دارد واین شاخص بودن درمورد نوحه لری نیز صدق میکند، ولی امروز سنت نوحه خوانی ما دارد تحریف میشود.
وی ادامه داد: شما اگربه کسانی که درگذشته براساس فرهنگ کهن عزاداری خاص مردم لرستان نوحه میخواندند توجه کنید میبینیدکلام یا شعرنوحه فارسی است، ولی وقتی نوحه خوان آنرا اجرا میکند میفهمید که لری است که این نشان دهنده تاثیر لحن برکلام است یعنی اینکه لحن نوحه آنقدرقوی است که کلام فارسی به گوش شنونده لری میآید.
امین عباسیان با اشاره به لزوم بررسی جایگاه سنت نوحه خوانی در میان نواحی مختلف ایران از جمله لرستان وضرورت تجلیل از میراث داران این سنت در این نواحی مختلف نیز یادآورشد: پیرغلامان صددرصد شایسته تجلیل وتقدیر هستند، ولی تجلیل خالی از پیرغلامان در مراسم تجلیل از آنها که هرساله برگزار شده وقرار است سال آینده نیز در لرستان برگزارشود فقط شخصیت پردازی است؛ درصورتیکه درکنار این تجلیلها باید نوحههای نواحی مختلف ایران را نیز بررسی کنند همچنانکه نوحههای جنوب رنگ وبوی خودش را دارد ونوحه خوانی ترکی نیز همچنین وماهم همینگونه باید رفتارکنیم وسنت نوحه خوانی، سبک موسیقیایی نوحهها در هر منطقه وهمینطور نوحه خوانان خودمان را معرفی کنیم که درکنار تجلیل از پیرغلامان میتواندموثرترباشد.
انتهای پیام/م