با حضور عاشقان اهل بیت (ع)، آیین باشکوه عزای تاسوعای حسینی در سراسر استان آذربایجان غربی برگزار شد و طنین نوای «علمدار نیامد» در آسمان این استان پیچید.

ندای اندوهگین «علمدار نیامد» در آسمان آذربایجان غربی پیچید به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ امروز (شنبه) در نهمین روز از محرم الحرام و همزمان با تاسوعای حسینی، غم و ماتم شهادت علمدار کربلا مردم جای جای استان آذربایجان غربی را به مکان های عزاداری کشانده و هزاران نفر از عزاداران حسینی با شور و غم در حال برگزاری سوگواری روز تاسوعای حسینی هستند.

هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که دیروز و دیشب تا ساعت های پایانی با حضور در مراسم سوگواری  به عزاداری پرداخته بودند، امروز نیز در فضایی معنوی با تشکیل دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد ابوالفضل العباس (ع) ،امام حسین(ع) و شهدای کربلا عزاداری کردند.

شور و شعور حسینی امروز در میان شهر شهیدپرور ارومیه موج می‌زد و بقاع متبرکه نیز میزبان عزاداران فرزند رسول خدا(ص) بود و شیفتگان علمدار کربلا در عزای شهادت عباس بن علی(ع) به سر و سینه زدند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پخت آش نذری و شربت حال و هوای خاصی به مراسم عزاداری تاسوعای حسینی داد و تجمع عزاداران باشکوه هر چه تمام‌تر در شهر ارومیه برگزار شد.

وقتی به دسته های عزادرای نگاه کنی، میینی که مردان پا به سن گذاشته با موهای سفید تا کودکانی که تازه راه رفتن آموخته اند، در این دسته ها زنجیر زنی و سینه زنی می کنند و در سوگ سقایشان در ماتم هستند.

برخی از مردم در این روز به نیت برآورده شدن حاجت های خود در میان عزاداران حسینی و مردم نذری هایی از قبیل چای، شربت و مواد غذایی پخش می کنند و عده ای نیز پارچه یا روسری خود به علم دسته های عزاداری نصب کرده اند تا حاجتشان روا شود.

در روزهای تاسوعا در مناطقی از شهر ارومیه که جمعیتی از اقلیت های دینی نیز در آن سکونت دارند مسیحیان زیادی را می توان یافت که همراه با دیگر مردم در مسیر عبور دسته ها قرار گرفته و برای امام حسین(ع) و شهدای کربلا اشک می ریزند.

آئین تعزیه خوانی و شبیه خوانی نیز از جمله مراسماتی بود که در عزا و ماتم سرور و سالار شهیدان، علمدار کربلا و یاران باوفای سیدالشهدا(ع) در نقاط مختلف استان آذربایجان غربی در حال برگزاری است.

سوگواران حسینی در شهرهای ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، چالدران، شاهین‌دژ، ماکو و نقده و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ آذربایجان غربی در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها در حال برگزاری است.

انتهای پیام/م

 نوای علمدار نیامد در آسمان آذربایجان غربی پیچید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.