عضو هیئت علمی گروه خون شناسی دانشگاه علوم پزشکی از ضرورت توجه جدی وزارت بهداشت برای آموزش فلوشیپ در کشور خبر داد.

زیرساخت‌های بیمارستانی در طرح تحول سلامت ارتقاء میابد/ ضرورت توجه جدی وزارت بهداشت برای آموزش فلوشیپ در کشورفاطمه ناد علی عضو هیئت علمی گروه خون شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: توانمندی پزشکان کشور در طرح تحول سلامت و قبل از آن نشان داده که توانمندی کشور برای مداوای بسیاری از بیماری ها مطلوب است اما بیمارستان های کشور زیر ساخت های لازم را ندارند و اعتبار بخشی آن ها در بسیاری از بخش ها دچار مشکلات متعددی است.

وی در ادامه گفت: بروز رسانی تجهیزات بیمارستان ها از موضوعاتی است که نه تنها در کشور بلکه در سیستم آموزش دنیا مورد توجه تمام متخصصان امر است و در بسیاری از عرصه ها نداشتن توانایی تجهیزات به جامعه پزشکی و بیماران لطمه وارد می کند و متولیان سلامت باید این موضوع را در نظر داشته باشند، زیرا با طرح تحول شاهد حضور حداکثری بیماران در بیمارستان های کشور هستیم و ارائه خدمات در گرو تامین زیرساخت های بیمارستانی است.

نادعلی اظهار کرد: برای بیماران سرطانی روش های گوناگون درمانی وجود دارد که اگر تجهیزات پیشرفته داشته باشیم نیاز به بسیاری از راه های گوناگون نداریم و بیمار در روند درمان در سیکل معیوب قرار نمی گیرد.

وی گفت: تربیت فلوشیپ از اقدامات دیگری است که نباید وزارت بهداشت آن را نادیده بگیرد، به عنوان مثال در ایران بعضی از افراد با مشکلات سر و گردن مواجه هستند و دیده می شود روی بسیاری از کارت های پزشکان تخصص سر و گردن درج شده است اما متخصص سر و گردن حرفه ای در کشور ما دیده نمی شود زیرا در آموزش حوزه سر و گردن خیلی مشکل داریم یا در بسیاری از موارد بیمار محدود است و یا بیمارستان های مجهزی که آموزش حوزه سر و گردن به پزشکان داده شود بسیار اندک است و اعمال جراحی بیشتر جنبه تجربی دارد.

لزوم تقویت بار مالی حوزه درمان

نادعلی تصریح کرد: اگر بخواهیم آموزش تربیت فلوشیپ را داشته باشیم باید بار مالی حوزه درمان را تقویت کنیم اما از آنجایی که بار مالی حوزه درمان در حوزه تخصص مغفول مانده است و عرصه برای آموزش پزشکان تنگ شده است متولیان سلامت باید در عرصه سیاست گذاری این موارد را لحاظ کنند.

وی بیان کرد: جامعه پزشکی نیازمند افراد مطالبه گری است که از حیث آموزش پزشکی، تربیت علوم پایه، تربیت دوره فلوشیپ، ارتقای تجهیزات و بستر سازی به جایگاه تمام این موارد دست یافته باشند، در غیر این صورت رشته آموزش پزشکی نیز همانند رشته تئوری علوم تربیتی تداعی می شود و با مدرک گرایی وزارت بهداشت نمی تواند به اهداف خود دست پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار