نائب رئیس کانون انبوه سازان گفت:انباشت تقاضای خرید مسکن در زمان خروج از رکود سبب افزایش غیرمنطقی قیمت ها می شود.

سایه روشن خروج بازار مسکن از رکود/انباشت تقاضا، خطر افزایش قیمت را به همراه داردبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خسروی عضو اتحادیه مشاوران املاک در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر افزایش معاملات مسکن اظهار داشت: با کاهش بهره بانکی، مردم بخشی از سرمایه های محبوس در بانک را به بازار مسکن آورده اند و هرچه سود بانکی کمتر شود به سمت خروج از رکود مسکن حرکت می کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا باید نظارت بهتری بر اجرای درست کاهش نرخ سود بانکی صورت گیرد تا رونق بیشتری در بازار مسکن ایجاد شود.

خسروی با بیان اینکه رکود بازارمسکن،  رکود تورمی بوده است گفت: برای عبور از این مشکل باید توازن عرضه و تقاضا برقرار شود و  با ابزار حمایتی، انبوه سازان برای ساخت و ساز بیشتر تشویق شوند.

عضو هئیت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد:با آماری که از سوی بانک مرکزی اعلام شده می توان گفت مسکن در حال خروج از رکود است.

وی ادامه داد:در سال 91 جهش قیمتی داشتیم که هنوز توان مردم به آن حد نرسیده است و این مشکل باید  با اعطای وام ها و تسهیلات مرتفع شود.

خسروی در خصوص پیش بینی آینده بازار مسکن گفت : طی دو ماه محرم و صفربه طور معمول خرید و فروش کاهش می یابد اما بعد از آن با نزدیک شدن به سال جدید شاهد افزایش معاملات مسکن  و خروج بازار از رکود خواهیم بود.

بر اساس این گزارش ایرج رهبر نائب رئیس کانون انبوه سازان نیز در این برنامه اظهار داشت: برای رفع مشکل رکود مسکن باید علت واقعی آن را پیدا کنیم.

وی ادامه داد:کاهش قدرت خرید مردم  و هزینه بالای ساخت  ، 2 دلیل عمده رکود بازار است که این موارد باید با اعطای تسهیلات بانکی به مردم و کاهش هزینه های تولید انبوه سازان رفع شود.

رهبر گفت:اگر در این دو مقوله کاری انجام شود ،در مسیر خروج از رکود حرکت می کنیم اما متاسفانه غیر از کاهش بهره بانکی و اعطای تسهیلات کار دیگری انجام نشده است.

نائب رئیس کانون انبوه سازان تصریح کرد:افزایش معاملات مسکن که بانک مرکزی اعلام کرده درست است اما نمی تواند پایدار باشد و مقطعی و فصلی است؛ اگر تا دو ماه دیگر این افزایش ادامه دار باشد می توان گفت در مسیر خروج از رکود حرکت می کنیم. 

رهبر اظهار داشت: طی دوره های گذشته شاهد رکود و رونق در بازه های زمانی 4 سال بوده ایم اما رکود اینبار وارد سال پنجم شده و در نتیجه با انباشت تقاضای زیادی مواجه هستیم که این باید دغدغه ما باشد چراکه انباشت تقاضا در زمان خروج از رکود سبب افزایش غیرمنطقی قیمت ها می شود.

وی با تاکید بر حمایت دولت از ساخت و ساز و تولید مسکن گفت:قوانین ما  در این زمینه کامل است اما به درستی اجرا نمی شود، دولت باید تولید کننده را تشوبق کند تا به حوزه ساخت و ساز ورود پیدا کند اما طی چند سال گذشته اخذ مالیات ها و عوارض عکس این مطلب بوده است.

رهبر تاکید کرد:مسکن باید از بعد کالای سرمایه ای خارج شده و کالای مصرفی شود ؛ بنگاه داری بانک ها و ورود به حوزه ساخت و ساز اشتباه است.

انتهای پیام/

افزایش معاملات مسکن نوید خروج بازار از رکود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
جوان ها هم مسکن لازم دارند و هم پول گزاف فعلی آن را هم ندارند!با گران شدن مسکن! خانواده ها از هم خواهد گسیخت.
آخرین اخبار