مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز فاز دوم واکسیناسیون رایگان علیه بیماری تب برفکی با پوشش کامل در جمعیت دام های سنگین استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، نادر پرور مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت:پیش بینی می شود که در فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی جمعیت دامی استان در مهرماه  ۱۲۰ هزار راس دام سنگین استان علیه این بیماری به صورت رایگان مایه کوبی شوند.

وی با اشاره به اینکه این مرحله با همکاری ۳۱ اکیپ دولتی و ۴۵ اکیپ خصوصی در حال انجام است و به مدت ۳۰ روز کاری نیز ادامه دارد گفت:در این مرحله تمام جمعیت دام سنگین استان در روستاها، مراکز صنعتی و نیمه صنعتی و پرواربندی ها با همکاری بخش خصوصی به صورت کاملا رایگان مایه کوبی می شود.

پرور تب برفکی را یک بیماری ویروسی واگیردار مختص زوج سم های اهلی و وحشی دانست و آنرا مهمترین بیماری دامی با سرعت انتشار بالا در بین جمعیت دامی عنوان کرد و گفت:بیماری تب برفکی به دلیل واگیری بالا به راحتی منتشر می شود و ویروس این بیماری سویه های مختلفی دارد که ممکن است در طبیعت جهش یابد و یک سویه جدید ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به شکل گیری یک سویه جدید از این بیماری در نوار غزه، مناسب نبودن وضعیت کشورهای همسایه و همچنین بومی و در گردش بودن ویروس این بیماری در کشور احتمال بروز بیماری در هر زمانی وجود دارد.

 پرور ادامه داد: بعد از آخرین اپیدمی که در زمستان ۹۴ از بیماری تب برفکی ایجاد شد، واکسیناسیون علیه این بیماری در تمام جمعیت دامی انجام می گیرد و حتی با توجه به بهادار شدن واکسیناسیون جمعیت دام سنگین، به منظور همکاری دامداران و تکمیل ایمن سازی در حال حاضر واکسن و واکسیناسیون به صورت کاملا رایگان انجام می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین به دامداران نیز توصیه کرد که ضمن رعایت بهداشت در دامداری ها و ممانعت از ترددهای غیرضروری، همکاری لازم را با اکیپ های واکسیناسیون داشته باشند و حتی المقدور از جابه جایی های دام ها در این مدت خودداری کنند.

انتهای پیام/ز

تب برفکی   بیماری ویروسی واگیردار مختص زوج سم های اهلی و وحشی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.