در حدیث آمده که : خیلی ها بعد از مردن،نامه عملشان بسته می شود اما سه طایفه هستند که بعد از مرگ،همچنان نامه عملشان باز است.

 به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛پیامبر (ص ) درباره کسانی که پرونده عملشان باز است فرمودند: هرگاه آدمی بمیرد،عملش قطع می گردد جز از سه چیز: اول علم و دانشی که از آن بهره برده شود.دوم صدقه ای که برای او جریان داشته باشد.سوم فرزند شایسته ای که برای او دعا کند.

آیت الله مجتهدی در شرح این حدیث گفتند: در حدیث آمده که : خیلی ها بعد از مردن،نامه عملشان بسته می شود اما سه طایفه هستند که بعد از مرگ،همچنان نامه عملشان باز است: اول عالمی که از علم او بهره مند گردند.مثلا بعد از مردن از کتاب های او استفاده کنند.وقتی شما طلبه ها از کتاب های آ شیخ عباس قمی و مرحوم مجلسی و رسائل و مکاسب و کفایه وشرح لمعه استفاده می کنید،در نامه عمل مولفین این کتاب ها ثواب می نویسد.چقدر خوب است طلبه ها مقید شوید که حتما کتابی از خود به یادگار بگذارید تا بعد از مرگ نامه عملتان بسته نشود.

ایشان ادامه می دهند: دوم اولاد صالح،اگر کسی از دنیا برود،اما فرزند طلبه ای داشته باشد که کتاب می نویسد یا منبر می رود یا تدریس می کند،در نامه عمل پدر و مادر او هم پاداش می نویسند.خانمی از اقوام به من گفت: مادر شما را در خواب دیدم از او  پرسیدم حالت چطور است؟ او گفت: اینجا به من یک باغ داده اند که نصف آن را فلانی برای من خریده است.من فهمیدم در اثر طلبگی و آخوندی که می کنم در نامه عمل پدر و مادرم ثواب نوشته می شود.

آیت الله مجتهدی با اشاره به داستانی از حضرت عیسی (ع ) بیان کردند:پیامبر خدا فرمودند هرگاه معلم به کودک بگوید بگو بسم الله الرحمن الرحیم و کودک بگوید بسم الله الرحمن الرحیم،خداوند برای آن کودک و پدر و مادر او و برای معلم او برائتی ( از آتش ) خواهد نوشت. سوم صدقه جاریه اگر کسی در زندگی صدقه جاریه ای را بنا گذاشته باشد،بعد از مرگ،همچنان پرونده عملش باز است.حاج علی اصغر که شبستان این مسجد را ساخته یا افرادی که مدرسه و بیمارستان می سازندبدانند که این کارشان صدقه جاریه است.شمایی که اکنون در این مسجد نماز می خوانید،ثواب عباداتتان به کسانی که در ساخت اینجا سهمی داشته اند،می رسد.پس کسی که نه عالم است و نه فرزند صالحی دارد و نه صدقه جاریه ای در مدت زندگی اش برقرار کرده،بعد از مرگ نامه عملش بسته می شود.از خداوند بخواهید که شما یا هرسه را داشته باشید یعنی هم عالم باشید و هم صاحب فرزند صالح و هم دارای صدقه جاریه و یا اقلا یکی از این ها را داشته باشید.

 

منبع: احسن الحدیث ص 159

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار