مشاور وزیر و مدیر طرح ملی جهاد کشاورزی گفت: فرآوری گیاهان دارویی در کشور باید استاندارد سازی شود.

وضعیت بد بازار تامین و توزیع گیاهان دارویی/ لزوم استاندارد سازی فرآوری گیاهان دارویییوسفی مشاور وزیر و مدیر طرح ملی جهاد کشاورزی  در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: 3 بسته پیشنهادی‌ بوسیله  جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکننده‌ غذای سالم و ارگانیک‌ ارائه شده که اولین‌ حوزه آن بسته اجرایی‌ در حوزه گیاهان دارویی کشور تهیه و تدوین شده است.

 وی با بیان اینکه انجمن گیاهان دارویی‌ سعی در معرفی‌ گیاهان دارویی‌ سالم‌ دارد، افزود: متأسفانه یک آشفتگی‌ در بازار تأمین گیاهان دارویی سالم وجود دارد‌ و در حال حاضر 150 هزار هکتار از اراضی‌ ایران به گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرده است که در پایان برنامه ششم این میزان باید به 283 هزار هکتاربرسد‌ و یکی از اهداف بلند مدت‌ ما توسعه 24 گونه گیاهی در کشورمان است.

 وی با بیان اینکه در ایران هیچ استانداردی‌ در زمینه تولید این نوع مواد وجود ندارد و در عطاری‌ها مردم گیاهان‌ دارویی غیراستاندارد‌ می‌خرند‌، افزود: در حال حاضر بیش از 107 هزار هکتار زعفران‌ در کشور کشت می‌شود و 25 هزار هکتار نیز سایر گیاهان‌ دارویی‌ و همچنین 17 هزار هکتار گل محمدی‌ در سراسر کشور کشت می‌شود.

 وی ادامه داد: در حوزه تغذیه سالم‌ ما باید در ابتدا تولیدمان‌ را بر اساس اصول و قواعد منظم‌ انجام دهیم‌ و بر روی محصولات ارگانیک‌ و سالم‌ باید سرمایه‌گذاری بیشتری‌ صورت بگیرد.

یوسفی با بیان اینکه منابع آب و خاک‌ در کشور آلوده هستند، ادامه داد: ما در تولید محصولات سالم و ارگانیک‌ با استانداردهای‌ دنیا فاصله عمیقی‌ داریم‌ و همچنین متأسفانه‌ در بخش فرآوری‌ کشورمان دچار مشکلاتی است.

 وی یاد آور شد: روش‌های فرآوری گیاهان دارویی در کشور باید استاندارد شود و ما این کار را در بسته اجرایی در راه‌های حمایت از بخش خصوصی‌ انجام داده‌ایم.

 

انتهای پیام/

روش‌های فرآوری گیاهان دارویی در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار