برای احداث سازه های غیرخاکی پرورش ماهی در روستاهای گیلان تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ اسحاق شعبانی مدیر کل شیلات گیلان گفت: برای احداث هزار واحد سازه غیرخاکی پرورش ماهی در روستاهای استان گیلان، 100 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت می شود.

وی افزود: 65 هزارتن محصولات شیلات سالانه در گیلان تولید و به بازار مصرف عرضه می شود که 15 هزار تن آن از دریا و 50 هزار تن هم از آبزی پروری است.

مدیر کل شیلات گیلان اعلام کرد: آبزی پروری بیشتر در غرب گیلان در شهرهایی از قبیل رشت، صومعه سرا، فومن و شفت فعال است و در شرق گیلان بیشتر صید در دریا انجام می شود و تلاش می شود که در شرق گیلان هم تولید آبزی پروری توسعه یابد.

اسحاق شعبانی اظهار داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی در توافق با صندق کارآفرینی امید و استانداری برای احداث هزار واحد سازه غیرخاکی پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی هریک ده میلیون تومان با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله مصوب و مقرر شده است.

وی گفت: از مجموع هزار واحد احداث سازه غیرخاکی پرورش ماهی در گیلان تاکنون 50 نفر موفق به دریافت تسهیلات بانکی و احداث آن شده اند و برای بقیه از اواخر مهرماه پس از شناسایی افراد متقاضی اقدام می شود.

مدیر کل شیلات گیلان گفت: هر یک از سازه های غیرخاکی پرورش ماهی در ایران با قطرهای 6 و 8 و 10 متر ساخته می شود و هر یک از ساکنان روستایی دارای منابع آبی محدود می تواند با دریافت ده میلیون تومان تسهیلات بانکی به احداث آن در حاشیه منزل مسکونی اش اقدام کند.

اسحاق شعبانی گفت: آبزی پروری در گیلان به شدت در حال توسعه است و هم اکنون 6 هزار نفر به طور مستقیم در این زمینه فعالیت دارند و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم در سال 1400 میزان تولیدات آبزی پروری گیلان از 53 هزار تن فعلی به 120 هزار تن افزایش یابد.

وی گفت: سرانه مصرف سالانه محصولات و تولیدات آبزی پروری در گیلان 15کیلوگرم، در ایران 10 کیلوگرم و در جهان 20 کیلوگرم است که باید این میزان در گیلان به 30 کیلوگرم افزایش یابد.

مدیر کل شیلات گیلان گفت: راه های گوناگونی برای افزایش میزان تولیدات آبزی پروری در گیلان پیش بینی شده است که مهمترین آن استفاده از آب شور دریای خزر از طریق پرورش ماهی در قفس است که به عنوان اصلی ترین و مهمترین راهکار پیش بینی شده و در حال اجرا است.

اسحاق شعبانی افزود: از مجموع 53 هزار تن تولید محصولات آبزی پروری گیلان بیشتر ماهیان گرم آبی است که مدیریت استخرها و استفاده از منابع آب هزینه های بسیار بالایی دارد و برای کاهش میزان هزینه، احداث سازه های غیرخاکی در حاشیه منازل مسکونی روستایی پیش بینی و طراحی شده است.

وی تصریح کرد: در سازه های غیرخاکی برای پرورش ماهی که هم مدیریت آن و هم استفاده از منابع آب به آسانی انجام می شود در یک سازه با قطر 6 متر حداقل 600 کیلوگرم ماهی گرآبی تولید می شود.

 

 انتهای پیام/م.ع

تسهیلات میلیاردی برای احداث سازه های غیرخاکی پرورش ماهی در روستاهای گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.