مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: بررسی وضعیت خرس قهوه ای و پایش زیستگاه آن در دامنه سبلان انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد خداپرست، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: با هدف بررسی وضعیت زیستگاه و پراکنش خرس قهوه ای در منطقه سبلان، بررسی های اولیه میدانی از وضعیت این گونه در دامنه های جنوبی و جنوب غربی سبلان انجام شد.

وی گفت: کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش جهت بررسی وضعیت پراکنش خرس قهوه ای در دامنه های جنوبی منطقه سبلان، در منطقه حضور یافتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه خرس قهوه ای از جمله پستاندارانی است که از گذشته در دامنه های سبلان پراکنش داشته است اظهار داشت: روند تخریبی زیستگاه این جانور از یک سو و ناامنی ایجاد شده توسط انسان از سوی دیگر باعث کاهش جمعیت و پراکنش آن شده است.

خداپرست گفت: طی بررسی های انجام شده، آثار و نمایه هایی از خرس قهوه ای در نقاط مختلفی به صورت پراکنده مشاهده شد که حضور این گونه ارزشمند را در منطقه ثابت می کند.

وی ساخت راه های دسترسی متعدد برای عبور و مرور عشایر، انبوه زباله های باقی مانده از حضور گردشگران و کوهنوردان در منطقه و وجود باورهای خرافی مانند استفاده از برخی از اعضای این گونه در مصارف پزشکی را از جمله عوامل تهدید حیات این گونه جانوری برشمرد.

خداپرست گفت: شناخت دامنه پراکنش خرس قهوه ای، آمار جمعیت گونه، شرایط محیط، بررسی زیستگاه، وضعیت جمعیت گونه های هم زیستگاه با آن، نصب تابلوهای هشدار دهنده، آموزش عشایر، زنبورداران و جوامع محلی و در نهایت برنامه ریزی و مدیریت براساس اطلاعات به دست آمده از اقدامات اساسی انجام شده برای حفظ و بقای خرس قهوه ای است.

 

انتهای پیام/ح

مشاهده خرس قهوه ای در نقاط مختلف دامنه های سبلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار