افضلی مدیرعامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان اعلام کرد: نخستین نشست علمی فصلی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ در زمینه نویافته های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ افضلی مدیرعامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ استان زنجان در اولین نشست علمی فصلی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ گفت: هدف از برگزاری جلسه شناسایی و گزارشی از کاوش های جدید از نویافته های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد می باشد که با همکاری دانشگاه بوخوم آلمان انجام می گیرد.
وی افزود: این فصل از کاوش های باستان شناسی با محوریت معدن کاری در دو هزار و 500 سال قبل انجام شده است و این در حالی است که آثار موجود در معدن نمک چهرآباد از وجود سه دوره فعالیت معدنی و فعال بودن این نمک تا زمان قاجار خبر می دهد.
سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد گفت: در دوره جدید از کاوش ها سه تیم مطالعات ژئوفیزیک، زمین شناسی و باستان شناسی حضور داشتند و از این پس هم این تیم ها برای آماده سازی گزارش بررسی های خود تلاش می کنند.
دومین فصل کاوش باستانی تیم مشترک میراث فرهنگی ایران و موزه بوخوم آلمان در معدن نمک چهرآباد پاییز 1390 انجام شده بود.
در سومین فصل، کار ساماندهی و پاکسازی محدوده کاوش شده معدن نمک چهرآباد به منظور پاکسازی ترانشه های کاوش شده، جمع آوری مصالح پوشش سقف، اصلاح قسمت هایی از پوشش فلزی، نقشه برداری مجدد از محدوده کاوش و برداشت قطعات بزرگ صخره های نمک و رس از قسمت های فوقانی انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اعلام کرد: این دوره از کاوش ها از اواسط شهریور سال جاری آغاز شده است و تا آخر آبان ادامه داشته، همچنین این دوره از کاوش های باستان شناسی یکی از بزرگترین کاوش های باستان شناسی ایران از نظر وسعت کار و تعداد کاوشگران محسوب می شود.
گفتنی است روستای چهرآباد در شهرستان ماهنشان واقع شده است و تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوش گران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.

انتهای پیام/ ج


جزئیات کشف 6 مرد نمکی در معدن نمک چهرآباد زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.