در ولایت فراه افغانستان تنها ۴ زن به عنوان پزشک متخصص فعالیت دارند و هر چهار نفر نیز در بخش زایمان مشغول به کار هستند.

ولایتی که فقط 4 پزشک زن دارد!به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در ولایت «فراه» که یکی از بزرگترین ولایات افغانستان است، تنها ۴ پزشک متخصص زنان فعالیت می کند.

با آنکه جمعیت این ولایت به درستی مشخص نیست اما در برآوردهای منتشر شده، جمعیت این ولایت بزرگ، یک میلیون نفر تخمین زده می شود.

با این حال، در این ولایت تنها ۴ زن به عنوان پزشک متخصص فعالیت دارند و هر چهار نفر در بخش زایمان مشغول به کار هستند.

نمایندگان ولایت فراه در شورای ولایتی این وضعیت را نگران‌کننده عنوان کرده و می گویند: وجود تنها چهار بانوی پزشک در این ولایت، مشکلات جدی برای بانوان فراه به وجود آورده است.

بافت سنتی در مناطق مختلف منجر شده تا بسیاری از مردان اجازه ندهند که زنان عضو خانواده شان جهت تداوی نزد پزشکان مرد مراجعه کنند.

مسئولان محلی ولایت فراه افغانستان می گویند جراحی‌ بیماری های زنانه، موضوعات پوستی و مامایی، سه بخش عمده ای ‌هستند که نبود پزشکان زن در مراکز درمانی این ولایت احساس می شود.
«عبدالجبار شایق»، رئیس صحت عامه ولایت فراه می گوید این ۴ پزشک زن نیز در کلینیک های خصوصی فعالیت می کنند. به گفته آقای شایق، چیزی که باعث شده زنان پزشک در بیمارستان های دولتی حضور نداشته باشند، حقوق و مزایای کم دولتی برای پزشکان است.

رییس صحت عامه ولایت فراه، ناامنی را نیز یکی دیگر از دلایل بی علاقگی بانوان به ارائه خدمات پزشکی در این ولایت می داند. به گفته او حضور طالبان در شماری از ولسوالی‌ها و نبود امنیت کافی منجر شده تا شماری از بانوانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند نیز علاقه مندی چندانی به کار در چارچوب بهداشت نداشته باشند.

در حال حاضر ۶۱ کلینیک خصوصی و ۳ بیمارستان دولتی در ولایت فراه فعالیت دارند.

کمبود بانوان پزشک در ولایت فراه در حالی به عنوان یک نگرانی جدی مطرح می شود که نزدیک به چهل درصد مردم فراه به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند.

8 صبح نوشت: در سال ۲۰۰۹ تنها یک پزشک زن در ولایت فراه فعالیت می‌کرد. با توجه به سرمایه گذاری بزرگ جامعه جهانی در سال های گذشته، انتظار می رفت که شمار بانوان پزشک در این ولایت به حد مطلوبی برسد، اما وجود تنها چهار پزشک متخصص زنان در فراه نشان می دهد این تلاش ها به جایی نرسیده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.