حدود 300 پروژه بلند مرتبه سازی شده در مشهد فاقد نکات ایمنی است که برای ایمن کردن این تعداد ساختمان باید ستاد مدیریت بحران تشکیل شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حسن جعفری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد در نشست خبری گفت: مشهد ۴۸ ایستگاه آتش نشانی دارد که تا سال ۹۷ این تعداد به ۵۴ ایستگاه و تا سال ۱۴۰۴ به ۷۲ ایستگاه می‌رسد.

وی افزود: ناوگان عملیاتی آتش نشانی ۲۷۵ دستگاه است که تا سال ۹۷ به ۳۰۳ دستگاه می‌رسد. هم‌چنین ۵ خودروی بالابر داریم که یکی ۵۳ متری است و بالابر ۷۲ متری در حال ساخت است.

جعفری در مقایسه‌ی تجهیزات سازمان و آموزش شهروندی در دهه‌ی گذشته گفت: وسایل تجهیزاتی سازمان در سال ۸۶ دو هزار و ۸۶۸ قلم بوده که در حال حاضر این تعداد به ۱۴۰۰۰ تجهیزات رسیده است. هم‌چنین ۱۶۲ نفر ساعت آموزش شهروندی در سال ۸۶ داشتیم که در حال حاضر این تعداد ۶ برابر شده و به حدود یک میلیون رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ بیش از ۲۸۶ هزار تماس دریافتی داشتیم که فقط ۴ درصد از این تماس‌ها منجر به عملیات آتش نشانی شده و در گذشته بیش از ۸۰ درصد تماس‌ها مزاحمت برای سازمان داشته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد با اشاره به این که در هر عملیات، یک نفر درگیر حادثه است، افزود: امسال تعداد عملیات‌ها بیش از ۸ هزار مورد بوده و رو به رشد است. سرانه‌ی عملیات‌ها در روز ۴۳ مورد بوده که ۱۹ مورد حریق و ۲۴ مورد حادثه گزارش شده است.

جعفری گفت: میانگین زمان رسیدن نیرو‌ها به محل حریق حدود ۴ دقیقه و ۲۵ ثانیه و زمان اطفای حریق ۵ دقیقه است. هم‌چنین مناطق ۲ و ۳ شهری از لحاظ حریق و مناطق ۲ و ۹ از نظر حادثه بیش‌ترین اعلام نیاز نیروی امداد داشته اند.

وی ادامه داد: تعداد نجات یافتگان امسال ازین حوادث ۴ هزار و ۶۴۲ نفر، متوفیان ۴۳ نفر و مصدومان ۴۲۱ نفر بوده اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد با اشاره به اهمیت آموزش مسایل ایمنی در مدارس گفت: امسال ۷۵۰ مدرسه و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش در مدارس داشتیم. اما در حوزه‌ی پیش‌گیرانه و نظارتی به دلیل محدودیت بودجه‌ی آموزش و پرورش زیاد موفق نبوده ایم و باید تصمیمی کشوری گرفته شود؛ چرا که بعضی از مدارس حتی کپسول آتش نشانی هم ندارند.

جعفری افزود: در مشهد حدود ۳۰۰ پروژه‌ی ویژه یا بلند مرتبه وجود دارد که ۲۸۰ مورد شناسایی شده اند و باید با شرکت‌های متخصص قرارداد به روز رسانی و بررسی سیستم‌های ایمنی آتش نشانی ببندند.

وی گفت: ما کمبود نیروی انسانی داریم و بیش از ۶۰ درصد ایستگاه‌های ما به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند و با این شرایط نیرو‌ها باز هم به دنبال شغل دوم اند. در حالی که در دیگر کشور‌ها برای این دغدغه‌ها ارزش بیش‌تری قائل اند.

وی درباره‌ی بودجه امسال آتش نشانی گفت: بودجه این سازمان امسال افزایش داشته و در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد تومان شامل بخش‌های عمرانی و خدماتی است. در بخش ۴۶ میلیاردی عمرانی ساخت ایستگاه مفتح و شاهنامه را داریم و ایستگاه پشت سیلوی گندم هم در دستور اجراست. ۳۰ میلیارد تومان هم شورای شهر جدا از بودجه‌ی امسال برای سازمان مصوب کرده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی، ۳ مانور عملیاتی از میدان نمایشگاه، میدان جانباز و بلوار فرودگاه داریم.


در پایان نشست خبری، مانور امداد و نجات ویژه‌ی اصحاب رسانه در ایستگاه ۳۷ سازمان آتش نشانی برپا شد.

 

انتهای پیام// م. ط
 

نشست خبری مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار