«سرور دانش» امروز در مراسم معرفی نامزد وزرات احیا و انکشاف دهات گفت: حرکت‌های قومی وحدت و امنیت ملی را به خطر انداخته است.

حرکت های قومی، وحدت و امنیت ملی افغانستان را به خطر انداخته استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «سرور دانش»، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان امروز در مراسمی «مجیب الرحمن کریمی»، نامزد وزیر و سرپرست وزارت احیا انکشاف دهات را به مسئولین و کارمندان این وزارتخانه معرفی کرد.

وی هنگام معرفی آقای کریمی، از خدمات و تلاش وزیر پیشین احیا و انکشاف دهات در راستای ارائه خدمات به شهروندان افغانستان قدردانی کرد و برای وزیر جدید آرزوی موفقیت نمود.

معاون رئیس جمهور در این مراسم از روی آوردن به گرایش های قومی ابراز نگرانی کرده و گفت: پدیده شوم قوم گرایی این روزها خلق مردم افغانستان را تنگ و اخلاق اداره را فاسد کرده است.

وی با اشاره به نفوذ گرایش های قومی در سطوح مختلف جامعه و ادارات دولتی گفت که نفرت پراکنی های قومی و زبانی، وحدت ملی و امنیت ملی ما را به خطر انداخته است.

دانش از موضع اشرف غنی مبنی بر معرفی یکی از کارمندان اداره امور ریاست جمهوری به دادستانی به دلیل اقدامات قوم گرایانه استقبال کرده و از مردم و مسئولین ادارات دولتی خواست که هیأت رهبری حکومت وحدت ملی را در زدودن پدیده های منفی از درون ادارات دولتی یاری رسانند.

سرور دانش ضمن تأکید به مبارزه مؤثر در ریشه کن کردن حرکت های قوم گرایانه از لایه های مختلف ادارات دولتی گفت: قوم گرایی را هرگز نمی پذیریم و در برابر گرایش ها و حرکت های قومی همه باید بایستیم.

معاون رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: با مبارزه در برابر حرکت های قومی و خود برتر بینی های سمتی تا آنجا باید به پیش برویم که قوم گرایی در ادارات دولتی جرم انگاری شود و از استخدام افرادی که حرکت های قومی را در داخل ادارات سازماندهی می کنند، جلوگیری گردد.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در بخشی دیگری از سخنانش عنوان کرد: علیرغم مشکلات فراوان و پیچیده ای که فرا روی دولت افغانستان است، حکومت وحدت ملی در جامعه بین المللی از جایگاه شایسته و بهتر از قبل بر خوردار است؛  سفر اخیر رئیس جمهور غنی به مقر سازمان ملل متحد و دیدار با رهبران کشورهای متعدد، موضع مثبت جامعه بین المللی در قبال افغانستان و حمایت آنان از حقانیت دولت و ملت افغانستان در مبارزه با تروریسم را نشان می دهد.

وی همچنین گفت که حکومت وحدت ملی در بخش داخلی نیز در عرصه های مختلف با موفقیت گام برمی دارد. به گفته دانش، افغانستان تا دو سال پیش فاقد یک استراتژی منسجم دولت داری بود و اکنون در زمینه های مختلف، از جمله در زمینه روابط و مناسبات بین المللی و منطقه ای، تقویت قابلیت دفاعی و امنیتی کشور، تجهیز قوای نظامی و سایر برنامه های زیربنایی از یک نقشه راه روشن برخوردار می باشد.

دانش تصریح کرد که یکی از دستاوردهای قابل قبول حکومت وحدت ملی خدماتی است که در طول یک و نیم دهه اخیر از طریق وزارت احیا و انکشاف دهات انجام شده است و وزارت انکشاف دهات همواره یک اداره مهمی بوده که در تغییر چهره روستاهای کشور و در اشتغال زایی و کاهش فقر نقش بسیار برجسته داشته است. 

معاون رئیس جمهور افغانستان ضمن اظهار قدردانی از کار کرد و تلاش های وزیر پیشین احیا و انکشاف دهات برای ارائه خدمات در عرصه های مختلف به شهروندان این کشور، توجه به عدالت اجتماعی، انکشاف متوازن و مبارزه با پدیده فساد اداری در ادارات دولتی را برای حکومت وحدت ملی و مسؤلان ادارات دولتی از جمله وزارت احیا و انکشاف دهات یک اولویت جدی خواند.


معاون رئیس جمهور افغانستان در رابطه به وظایف وزارت احیا و انکشاف دهات گفت که برای پاسخگوی به اولویت های اساسی و بازنگری چارچوب حقوقی این وزارت، نیاز است که اسناد تقنینی آن مورد بازنگری قرار گیرد.

به گفته معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، یکی از اثرات جانبی اما بی نهایت مفید برنامه های وزارت احیا و انکشاف دهات تشکیل شورا های انکشافی روستاها بوده که در کنار انجام وظایف اصلی خود درباره تطبیق و نظارت از پروژه های انکشافی، تأثیرات بسیار مثبت اجتماعی و فرهنگی دیگر نیز داشته است. 

وی گفت این شوراها باعث شده که زمینه خوبی برای حکومت داری محلی فراهم شود و در میان مردمان یک روستا و ولسوالی، روحیه همبستگی و همکاری ایجاد گردد و میزان آگاهی اجتماعی مردم افزایش یابد.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که امروز این شوراها یک الگوی خوب همکاری و همبستگی اجتماعی است و روحیه مدارا، تحمل و احترام به آرای دیگران و منش دموکراتیک هم پذیری را در میان مردمان ما در روستاها نهادینه کرده است.

در این مراسم، نصیر احمد درانی وزیر پیشین احیا و انکشاف دهات و مجیب الرحمان کریمی نامزد وزیر و سرپرست جدید این وزارت نیز سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.