معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استانداران سراسر کشور تاکید کرد: در آستانه فرا رسیدن فصل سزما و تکثر وقوع حوادث طبیعی فصلی، ارتقای آمادگی در استان برای مقابله با هر نوع حادثه احتمالی باید در اولویت کاری قرار گیرد.

ارتقای آمادگی در استان به منظور مقابله با هرنوع حادثه احتمالی در آستانه فصل سرمابه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در نامه اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خطاب به استانداران به عنوان روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان های سراسرکشور آمده است: به استناد ماده 9 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و تبصره 1 ذیل آن حسن اجرای  مفاد این بخشنامه مورد تاکید است. اقدامات و تمهیدات ذیل مورد انتظار است:

1- پاکسازی معابر و آبراهه های زیرگذر جاده‌ها و خطوط ریلی.

2- تمهیدات لازم در مجموعه درون شهری بالاخص مسیل ها و رودخانه های داخل شهرها توسط شهرداری ها و پاکسازی و لایروبی انهار و قنوات.

3- رصد و بازبینی دوره ای پل های کم ارتفاع توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط  که عمدتا به هنگام جاری شدن سیلاب سبب مسدود شدن مسیر رودخانه و انحراف آب و بروز خسارت جانی و مالی می‌شود.  

4- تاکید برجلوگیری از ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه ها.

5- با متجاوزان به حریم و بستر رودخانه ها برابر مقررات برخورد قانونی لازم به عمل آید.

6- تمهیدات لازم برای تامین انرژی، ذخیره سازی امکانات و سوخت مورد نیاز کشور در بخش های مختلف، به ویژه پیش بینی ذخیره سوخت مایع کافی در نیروگاه ها، نانوایی ها، مراکز درمانی و خدماتی و غیره .

7- آمادگی و ایجاد تمهیدات لازم و اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان و باغداران در جهت پیشگیری از سرمازدگی محصولات.

8- ایجاد تمهیدات لازم در خصوص حمل و نقل جاده ای و مسیرهای روستایی و مشکلات احتمالی ناشی از سیلاب، برف و کولاک و بهمن و یخبندان در جاده های کوهستانی و در نظر گرفتن امکان اسکان اضطراری.

 9- اتخاذ تدابیر و تمهیدات برای تامین کالاهای ترانزیتی و  استراتژیک در مناطق تحت تاثیر.

10- آمادگی لازم جمعیت هلال احمر استان در بخش های امداد و نجات، تجهیز پایگاه های امدادی و اسکان اضطراری.

11- آمادگی و اتخاذ تدابیر لازم جهت استفاده از  نیروهای نظامی و انتظامی استان جهت خدمات رسانی در شرایط اضطراری.

12- تشکیل جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان جهت آمادگی حداکثری دستگاه های ذی‌ربط و پاسخگویی به هنگام در شرایط اضطرار.

13- به منظور حفظ آمادگی و ارتقا بخشی به پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برگزاری تمرین و مانورهای استانی و شهرستانی به صورت دور میزی و عملیاتی در دستور کار قرار گیرد.

14- پایش و پیش بینی  بهنگام بارش و اعلام هشدارهای لازم از طریق رسانه های محلی.

15- تخلیه حاشیه نشینان رودخانه ها و سکونتگاه های پرخطر و تاکید بر جلوگیری از اسکان مردم در تفرجگاه ها و مناطق گردشگری حریم رود خانه ها و مسیل های درون شهری و برون شهری در معرض خطر سیل در مواقع اضطراری با توجه به اخطاریه های سازمان هواشناسی  وهشدار های این سازمان، با همکاری نیروی انتظامی و راهور ، شهرداری ها، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی و مراجع قضایی.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار