ادامه آتش‌سوزی در میانمار ادعای رهبر حزب حاکم این کشور مبنی بر پایان یافتن عملیات نظامی را نقض کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، سازمان عفو بین‌الملل اعلام‌کرد تصاویر و فیلم‌های ماهواره‌ای از ایالت راخین در میانمار نشان می‌دهد روستاهای مسلمانان روهینگیا هنوز هم در حال سوختن هستند. این تصاویر اظهارات «آنگ سان سو چی» رهبر حزب حاکم میانمار که ادعا کرده بود عملیات نظامی در این منطقه پایان یافته را نقض می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای از ادامه آتش‌سوزی‌ها در میانمار حکایت دارد

سازمان عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است اعلام کرد منابعش در راخین می‌گویند نیروهای امنیتی میانمار آتشی که بعدازظهر جمعه در تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده را افروخته‌اند. تنش‌های اخیر میانمار که از 25 اوت اوج گرفته است در کمتر از یک ماه به فرار 429 هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش منجر شده است.

تصاویر ماهواره‌ای از ادامه آتش‌سوزی‌ها در میانمار حکایت دارد

«تیرانا حسن» رئیس بخش واکنش به بحران سازمان عفو بین‌الملل اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «این مدارک ادعاهای آنگ سان سو چی را به طور واضح نقض می‌کند. قبل از اینکه مسلمانان روهینگیا از روستاهایشان فرار کنند آتش‌سوزی در این مناطق آغاز شده بود و حتی پس از فرار آن‌ها هم ادامه دارد. به نظر می‌رسد مقامات میانمار به فرار روهینگیا راضی نشده‌اند و روستاها و خانه‌هایشان را آتش می‌زنند تا آن‌ها جایی برای بازگشت نداشته باشند».

تصاویر ماهواره‌ای از ادامه آتش‌سوزی‌ها در میانمار حکایت دارد

این دیپلمات آمریکایی آگاه به مسائل جنوب شرق آسیا گفت آمریکا عمیقا نگران بحران راخین و نقض حقوق بشر در آنجا است. «پاتریک مورفی» دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس تلفنی از بانکوک گفت واکنش نیروهای امنیتی میانمار به مسلمانان روهینگیا نامناسب است. او از این نیروها خواست خشونت در راخین را پایان دهند، از شهروندان محافظت کنند و ورود کمک بشردوستانه به این منطقه را تسهیل کنند. وی همچنین خواستار عمل به توصیه‌های «کوفی عنان» دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد برای حل بحران راخین شد.

تصاویر ماهواره‌ای از ادامه آتش‌سوزی‌ها در میانمار حکایت دارد

اکثر مسلمانانی که از خشونت‌های راخین گریخته‌اند به اردوگاه‌های پناهجویان در منطقه بازار کوکس بنگلادش پناه برده‌اند. این در حالیست که حدود صدها هزار پناهجوی روهینگیایی پیش از بالا گرفتن خشونت‌های اخیر در این پناهگاه‌ها حضور داشتند.

شرایط پناهجویان بسیار وخیم است و آن‌ها حتی آب و مواد غذایی کافی هم دریافت نمی‌کنند. احتمالاً اتفاقی کوچک این بحران را به یک فاجعه تبدیل می‌کند و شرایط بهداشتی در پناهگاه‌ها به شکلی است که شیوع یک بیماری می‌تواند سلامت عمومی مردم را شدیداً تحت تاثیر قرار دهد.

براساس مدارک تصویری، شهادت ناظران و گزارش‌های مختلف یکی از مسائل تاسف برانگیز دیگر در میانمار این است که در دو بخش اصلی مرز زمینی میانمار و بنگلادش مین‌های ضد نفر کار گذاشته و مردمی را که از گلوله و آتش جان سالم به در برده‌اند هدف قرار داده است.

تصاویر ماهواره‌ای از ادامه آتش‌سوزی‌ها در میانمار حکایت دارد

بحران اخیر میانمار در 25 اوت آغاز شد و نیروهای امنیتی میانمار بعلاوه بوداییان افراطی این کشور حملات بی‌رحمانه‌ای را علیه مسلمانان روهینگیا آغاز کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که آنها روستاها را به آتش کشیدند و شهروندان را به گلوله بستند. با اینکه دولت میانمار ادعا کرده روهینگیایی‌ها خانه‌های خودشان را به آتش می‌کشند، سازمان ملل و دیگران دولت را به پاکسازی قومی متهم می‌کنند.

مردم روهینگیا از سرکوب و تبعیض دولت میانمار که اکثریت جمعیت آن بودایی است گریخته‌اند. دولت میانمار چندین دهه حق شهروندی مسلمانان روهینگیا را نادیده گرفته است و آنها را مهاجران بنگلادشی می‌داند.

تصاویر ماهواره‌ای از ادامه آتش‌سوزی‌ها در میانمار حکایت دارد

مورفی اعلام کرد آمریکا از تصمیم سو چی برای سخنرانی عمومی درباره شرایط میانمار استقبال کرد و مشخص شد به دلیل قانون اساسی ناقص این کشور نیروهای امنیتی قدرت سیاسی زیادی دارند و کنترل وزارت‌خانه‌های اصلی مربوط به امنیت و دفاع را در دست دارند.

مورفی اعلام کرد آمریکا به میانمار هشدار داد اگر کاری برای حل این بحران انجام ندهد با پیامدهای آن مواجه خواهد شد. برخی از این پیامدها شامل بی‌ثباتی شدیدتر در راخین، بی‌ثباتی در مرزها، خطر جذب تروریست‌های بین المللی، کاهش سرمایه‌گذاری و در نهایت روند تبدیل شدن آن به یک کشور دموکراتیک متوقف می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار