یکی از سئوالات رایجی که از سوی سربازان مورد پرسش قرار می‌گیرد، بحث استفاده کردن از معافیت پزشکی در حین خدمت نظام وظیف است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ممکن است سربازی در حین خدمت دچار مصدومیت و یا بیماری‌ای شود که براثر آن ادامه خدمت سربازی برایش امکان‌پذیر نباشد.بر این اساس سربازان حین خدمت در صورت داشتن بیماری از طریق بهداری یگان خدمتی باید اقدام کنند تا به وضعیت جسمی و روانی آنان رسیدگی شود و اگر طبق نظر شورای نیرو، قادر به انجام خدمت نبوده و بر اساس ضوابط این آیین نامه و پیوست آن، معاف دائم پزشکی تشخیص داده شوند، از بقیه خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

بنابر اعلام سازمان نظام وظیفه عمومی،کارکنان وظیفه‌ای که درحین خدمت دوره ضرورت، مبتلا به بیماری یا نقص عضو شوند، چنانچه پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از ۶ ماه نباشد، طبق نظر شورای نیرو، قادر به انجام خدمت نبوده و بر اساس ضوابط این آیین نامه و پیوست آن، معاف دائم پزشکی تشخیص داده شوند، از بقیه خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند و مدت معالجه آنها، جزو خدمت دوره ضرورت محسوب می‌شود .

همچنین چنانچه شورای نیروی مربوط تشخیص دهد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت مقرر که کمتر از ۶ ماه نباشد، ترمیم نشده یا بهبود نخواهد یافت، مراتب را به شکل مشروح در اوراق معاینه ذکر و با تنظیم صورت‌جلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام می کنند تا نسبت ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود .

بر همین اساس کارکنان وظیفه‌ای که در حین خدمت به سبب بیماری مورد معاینه قرار می‌گیرند و به تشخیص شورای نیرو، براساس ضوابط این آیین نامه و پیوست آن، شرایط معافیت دایم یا موقت داشته باشند ، چنانچه بیماری آنان مربوط به قبل از اعزام باشد با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام تا نسبت به ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.

بنا بر اعلام سازمان وظیفه کارکنان وظیفه‌ای که در حین غیبت یا فرار، یا به سبب ارتکاب جرم و یا به صورت ارادی، مبتلا به بیماری یا نقص عضو شوند، ابتلای آنان به بیماری یا نقص عضو، حین خدمت موضوع این ماده محسوب نشده و مدت معالجه آنان، جزو خدمت دوره ضرورت محسوب نمی‌شود و از لحاظ وضعیت معافیت پزشکی، طبق نظر شورای نیرو و براساس ضوابط این آیین نامه و پیوست آن، با آنان رفتار خواهد شد.

منبع:خبرگزاری سلامت

انتهای پیام /

شرایط جدید معافی اعلام شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۶:۴۱ ۳۰ دی ۱۳۹۷
سلام من 12ماه خدمت کردم و در حین خدمت تصادف کردم دستم وپام شکسته پلاتین خورده ایا بقیه خدمتمو معاف میشم یانه
Iran (Islamic Republic of)
علی چهاردولی
۱۶:۱۱ ۲۸ دی ۱۳۹۷
سربازی که در حال خدمت است ودارای سه خواهر و تک پسر است معاف میشود یا خیر ، لطفا هر چه زود تر جواب بدهید، با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
سلام . ببخشید اگه حین خدمت معاف بشی . کارت پایان خدمت واست صادر میشه یا کارت معافیت پزشکی . ممنون میشم جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
رسول حسین پور
۱۶:۱۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
سلام چرا به نظرهایی که داده شده جواب نمیدید؟
Iran (Islamic Republic of)
رسول حسین پور
۰۱:۰۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
سلام، من الان ۱۲ خدمت هستم؛ قبل از خدمت زخم معده داشتم که منجر به سوراخ شده معده ام و در نتیجه عمل جراحی شده؛ یه مدت خوب بودم ولی الان در حین خدمت دوباره بیماریم برگشته ولی خیلی بدتر و شدیدتر از قبل شده؛ الان معافیت به من تعلق میگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۵:۳۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
با سلام
من سرباز اعزامی ۹۵ هستم و ۶ ماه است
که از خدمت فراریم و در زمان غیبت تصادف
کرده و دچار شکستگی مچ پا(استخوان تالوس) شده ام.
ایا معافی بهم تعلق میگرد یا خیر؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی سالاری
۱۸:۳۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ابان ۸۹ اعزام خدمت سربازی شدم سال ۹۰تصادف کردم درحین خدمت با موتور سیکلت درحال غذا بردن از کلانتری به ایستگاه تصادف کردم نه بیمه وجانبازی دادند در صورتی که معافیت پزشکی دادند واز شما مسعولین محترم عاجزانه خواهشمندم در این مورد رسیدگی بفرماید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۳۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
باسلام
درحین خدمت درمانور جنگی درمنطقه سراوان به دلیل گرمای شدید به ام اس دچارشدم ولی اواخذخدمتم بود معاف نکردم خودمو الان ازکارافتاده ام ایا بمن جانبازی تعلق نمیگیرد بخاطر اینکه حین خدمت این بلا سرم اومده؟؟
توروخدا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی کرمی
۲۱:۵۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
اگه برا معافی اقدام کنم،معاف دایم میشم یا معاف از رزم؟
آخرین اخبار