حتما تا به حال شنیده اید و یا دیده اید که طریقه نماز خواندن اهل سنت با اهل تشیع تفاوت هایی دارد، که یکی از این تفاوت ها گذاشتن دست راست بر روی دست چپ در نماز است .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حتما تا به حال شنیده اید و یا دیده اید که طریقه نماز خواندن اهل سنت با اهل تشیع تفاوت هایی دارد، که یکی از این تفاوت ها گذاشتن دست راست بر روی دست چپ در نماز است که استحباب آن در بین فقهای سه مذهب (شافعی، حنبلی،حنفی)از مذاهب چهارگانه اهل سنت مشهور است اما هدف از انتشار این مقاله شیعه کردن اهل تسنن نیست بلکه تنها مطرح کردن یک بحث علمی است که چرا اهل تسنن به صورت دست بسته نماز میخوانند و شیعیان به

صورت دست باز ؟

آنچه درباره منشأ نمازخواندن برادران اهل تسنن به صورت دست بسته در تاریخ گفته شده این است که :

در زمان خلافت عمر، جمعی از اُسرای ایرانی را به نزد او آوردند. این گروه به منظور رعایت ادب نزد خلیفه، دستها را روی سینه بر هم گذاشته بودند. عمر از آنان پرسید چرا اینگونه ایستاده اید؟ آنان پاسخ دادند رسم ما آن است که در نزد بزرگان برای رعایت ادب و نشان دادن تواضع خویش، این چنین بایستیم. عمر این مرام را پسندید، و از آن پس دستور داد برای رعایت ادب

در حدیثی ابی حمید ساعدی تمام اعمال پیامبر (صلی الله علیه و آله)را به هنگام نماز از اوّل تکبیر الاحرام تا آخر سلام نماز ذکر نموده است، اما هیچ گونه عملی مثل بستن دست ها را در نماز پیامبر(صلی الله علیه و آله) ذکر نکرده است، بلکه ذکر کرده که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) بعد از تکبیر دست ها را پایین آورده است و به دو پهلو چسباندند

و تواضع به درگاه الهی دستها را بر هم گذاشته و نماز را اقامه کنند، و این خلاف سنت و دستور رسول خدا بود. (جواهر الکلام، ج۱۱، ص۱۹؛ (به نقل از شبهای پیشاور ص ۲۰۷)

به نظر شیعه این کار در نماز خلاف سنت رسول خدا بوده و بدعت و حرام است و انجام این کار را باعث بطلان نماز می داند .

البته این نکته هم قابل ذکر است که در مساله تکتّف (دست بسته نماز خواندن) حتی بین اهل سنت هم اتفاق نظر نیست . بعضی از علمای اهل سنت این کار را در نمازهای واجب، مکروه نیز می دانند. ابن رشد اندلسی در این باره می گوید:

درباره دست روى دست گذاشتن در نماز میان علماء (اهل سنت) اختلاف است، مالک ابن انس در نمازهاى واجب مکروه و در نماز نافله آن را جائز شمرده و جمهور آن را مستحب دانسته اند. علت این اختلاف نظر روایات صحیحى است که به دست ما رسیده که نماز پیامبر را توصیف مى کند و در آن نقل نشده که پیامبر دست راست روى دست چپ مى گذاشته اند. از طرفى به مردم امر شده که دست روى دست گذاشته نماز بخوانند (دستور دهنده معلوم نیست.)(بدایه المجتهد، جلد اوّل کتاب الصلاه فصل دوم، مسأله پنجم، ص۱۳۶ ـ ۱۹۳ به نقل از شبهای پیشاور ص ۲۰۷)
چرا شیعیان نماز را با دست باز می خوانند؟

گذاشتن دست ها بر روی همدیگر روشی است که در دوران پیامبر (صلی الله علیه و آله) وجود نداشت و آن حضرت با دستان باز نماز بجای می آوردند و چون شیعیان در تمام زمینه ها از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه ی اطهار (علیهم السلام) پیروی می کنند، این گونه نماز خود را می خوانند، ولی روش بستن دست ها بدعتی است که بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ایجاد شد؛ یعنی در دوران پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اصلا وجود نداشت و در دوران خلیفه ی دوم شروع شد، از آن زمان به بعد این حالت باب شده و الآن هم اکثر سنی ها به روش خلیفه ی دوم عمل می کنند، ولی امامان معصوم (علیهم السلام) این روش را تشبه به اهل کفر و از اعمال مجوس ها می دانند و به شیعیان فرموده اند که به روش و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) عمل کنند و نماز با دستان باز بخوانند.

در حدیثی ابی حمید ساعدی تمام اعمال پیامبر (صلی الله علیه و آله)را به هنگام نماز از اوّل تکبیر الاحرام تا آخر سلام نماز ذکر نموده است، اما هیچ گونه عملی مثل بستن دست ها را در نماز پیامبر (صلی الله علیه و آله) ذکر نکرده است، بلکه ذکر کرده که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) بعد از تکبیر دست ها را پایین آورده است و به دو پهلو چسباندند.(سنن بیهقی، ج 2، 72، 73، 101، 102؛ سنن ابی داود، ج 1، 194.)

این را هم می دانیم که ممکن نیست پیامبر (صلی الله علیه و آله) عمل مستحبی را در طول حیاتشان ترک کرده باشند.و هم چنین حماد بن عیسی از امام صادق(علیه السلام) خواستند تا نماز صحیح و کامل را به او آموزش بدهند و آن حضرت(علیه السلام) رو به قبله ایستاد و تمام مستحبات را به جا آورد و بعد تکبیر الاحرام گفته و قرائت را شروع کرده و ادامه دادند و نماز را همان طوری که الآن شیعیان می خوانند، خواندند و با سلام نماز را به اتمام رساندند. (الوسائل، ج4 باب1 من ابواب افعال الصلاة ج1) در این روایت امام(علیه السلام) همان نمازی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) می خواندند را به حماد بن عیسی آموزش دادند و حالت گذاشتن دست روی دست دیگر را ذکر نکرده اند و اگر این عمل سنت بود، امام حتما آن را بیان می کردند.

هم چنین روایات زیادی از ائمه (علیهم السلام) وجود دارد که فرموده اند: این عمل تشبه به مجوس و اهل کفر است و نباید به آن عمل کرد.

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد، روشن گردید که سنت بودن دست روی دست گذاشتن در نماز ثابت نشده است، بدین جهت می‌بینیم که ائمّه اهل بیت(علیهم السلام) از این عمل (گرفتن دست در نماز)، احتراز می‌کردند و آن را از افعال مجوس در مقابل پادشاه می‌دانستند.

محمّد بن مسلم از امام جعفر صادق یا امام محمّد باقر ‘روایت کرده، می‌گوید: به آن حضرت عرض کردم: حکم کسی که دستش را در نماز بر دست دیگر می‌گذارد، چیست؟ فرمود: این عمل، تکفیر است و نباید انجام شود.(تکفیر به معنی تعظیم در مقابل پادشاهان است.)

زراره از حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: بر تو باد توجه به نماز، و در نماز تکفیر مکن(دستهایت را بر هم مگذار)، زیرا مجوس این عمل را انجام می‌دهند.

صدوق به سندی از امیر مؤمنان علی (علیه السلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود: مسلمان دستهایش را در نماز جمع نمی‌کند و در حالی که در مقابل خدای عزّ وجلّ ایستاده است، تشبّه به اهل کفر (یعنی مجوس) نمی‌ورزد.( شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه:4، باب 15 از ابواب قواطع الصّلاة، حدیث 1، 2و 7)

 

محمّد بن مسلم از امام جعفر صادق یا امام محمّد باقر ‘روایت کرده، می‌گوید: به آن حضرت عرض کردم: حکم کسی که دستش را در نماز بر دست دیگر می‌گذارد، چیست؟ فرمود: این عمل، تکفیر است و نباید انجام شود

در خاتمه یادآوری می‌کنیم که آقای دکتر علی سالوس بعد از نقل نظریات و فتاوای فقهای شیعه و سنّی، (در مورد نهادن دست‌ها بر یکدیگر در حال نماز) به کسانی که دست روی دست گذاشتن را حرام می‌دانند حمله کرده و می‌گوید: «کسانی که قائل به حرمت و مبطل بودن این عمل هستند یا تنها آن را حرام می‌دانند، به واسطه تعصب مذهبی، بین مسلمین اختلاف و تفرقه ایجاد می‌کنند».(فقه الشیعة الإمامیه ومواضع الخلاف بینه و بین المذاهب الأربعه:183)

جا دارد از ایشان پرسیده شود: اگر تلاش و بررسی وتحقیق در کتاب و سنّت، شیعه را به این نتیجه رسانده که گرفتن دست در نماز، امری است که بعد از نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) پیدا شده و مردم در زمان خلفا به آن امر می‌شدند، گناه شیعه چیست؟ و در این صورت هر کس گمان کند که آن عمل جزئی از نماز است چه واجب باشد یا مستحب، تحقیقاً در دین امری را بدعت نهاده که از دین نیست. آیا جزای کسی که در کتاب و سنّت اجتهاد و تحقیق نماید این است که با تیر اتّهام به تعصّب مذهبی و ایجاد اختلاف، مورد هدف قرار گیرد؟

اگر این اتّهام بجا باشد، آیا امام مالک را نیز می‌توان این گونه متّهم کرد؟ زیرا او گرفتن دست را مطلقاً، یا در نمازِ واجب، مکروه می‌داند. آیا می‌توان امام دارالهجره را به تعصّب مذهبی و ایجاد خلاف متّهم کرد؟

به چه دلیل دست بسته نماز خواندن را نشانه تعصّب مذهبی و میل به اختلاف بین مسلمین نمی‌دانید؟ قضاوت با شماست.

منبع:افکارنیوز

انتهای پیام/

علت طریقه نماز خواندن اهل تسنن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ک گ ب
۱۴:۳۵ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم
سلام داداش

اقیمو بصلاة

ایستاده ودر حال اقامه کامل ایستادن هست در عرب

قائم به صلاة ایستادن نماز را اقامه نمودن

اگر دست ها روی شکم. ویا سینه باشد الله عزوجل را تکفیر نموده اید و الله عزوجل مبری هست از هر نوع تکفیر ونماز باطل است
United States of America
سیاوش
۰۸:۲۳ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
ای مسلمانان محترم چه نمازخواندنمان دست بسته یابازبخوانیم درست هست ازغیبت ودزدی و کلاهبرداری بریکدیگر دوری کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
این خود جای سوال دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
دروغ وبطلان هم حدی دارد
د
Iran (Islamic Republic of)
Milad
۱۹:۵۶ ۱۹ دی ۱۴۰۲
چرا شیعیان پنج وقت روز نماز نمیخوانند؟ غیر از اینه که مشغول تلاش برای زندگی اند و واجبات را فراموش کرده اند؟ حالا دست روی دست یا پایین چیز خیلی عجیبیه چیزی جز این نمی‌تونید از اهل سنت پیدا کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
سید کاظم حسینی
۰۹:۲۴ ۱۰ آبان ۱۴۰۲
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۹ مهر ۱۴۰۲
چیزی به نام سنی و شیعه وجود ندارد و اسلام واقعی توسط حضرت محمد (ص) معرفی و توسط علی بن ابی طالب (ع) و آل علی اجرا و گسترش یافت. ختم کلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۷ شهريور ۱۴۰۲
سلام علیکم به ترین دین و بهتر رفتار فقط اهلبیت دین فقط حضرت محمد ع سلام
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۵:۱۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام و الائمه المعصومین علیهما السلام...شخصی همانند عمر و غیره اومدن واقعه بزرگ غدیر که ابلاغ ولایت بود رو زیر پا گذاشتن بعید نیست احکام و قواعد نماز را بر هم نزند
Iran (Islamic Republic of)
رهام ابراهیمیان
۰۱:۴۰ ۲۷ تير ۱۴۰۲
برادران اهل سنت ما همه برادریم و برای اسلام جام میدهیم و میان ما باید وحدت وجود داشته باشد

اما اینکه معاویه و اولادانش صحابی پیامبر هستن حرفی است دروغ. از شما برادران می پرسم. آیا معاویه پسر دشمن محمد رسول الله صحابی پیامبر اسلام است


معاویه که در ملأ عام حضرت علی علیه السلام که شمشیر اسلام بود را لعن میکرد و پسرش که آشکارا نمازش باطل می شد و آشکارا فسق و فجور میکرد.




اما مهم این است که میان دو فرقه وحدت وجود داشته باشد. والسلام
Iran (Islamic Republic of)
جمشیدنوری
۰۷:۲۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
خدا کند شیعه وسنی همیشه ودرهمه مساجد با هم نماز بخوانند .
این به عقل و رستگاری نزدیکتر است . باعث نزدیکی قلوب میشود.
و تشویق این امر وظیفه علمای شیعه وسنی است چرا که با امر باب کفتگو هم اسانتر خواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۳:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
اینجا یک دو گانگی یا تفسیر به رای بوجود میاید چرا که مگر در قران زرتشتیها یه همان مجوس اهل کتاب به شما رنمیروند حال چطور است که قران میگوید مجوس اهل کتاب بعد امامان شیعه میگویند کافر لطفا روایت جعل نکنید
Finland
علی شیعه
۰۰:۲۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
سلام اسلام یعنی انسانیت هرکس انسانیت داشت به هم نوعش کمک کرد انفاق کرد نمازوقرآن خوند غیبت وتهمت ودروغ نزد خداوندراقبول داشت معادونبوت وقبول داشت مسلمان واقعیه کاری به مذهب نداریم صحابه پیامبرهمگی قابل احترامند
Iran (Islamic Republic of)
اهل سنت
۰۱:۰۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
السلام علیکم..
صحبت‌های عزیزان بسیارزیبابود بعضی هاتشویق به وحدت وهمدلی امااین روبگم بدنیست اثبات یک مسئله ی فقهی رو باید ازکتاب هایی اثبات کنیدکه اتفاق بین همه باشه واین متن مقاله شمابایدموردبررسی قراربگیرد.
جوانان عزیزوبزرگوارکه تابه حال اسم کتب فقهی رونشنیده اید چه سنی وچه شیعه خودتون رو دخالت ندیدد راین مسائل.
صاحب این مقاله دلائل اهل سنت راهم مطالعه ای داشته باشید برای شما بهترخواهدبود.
اینجابحث دست بستن در نمازهست عزیزما محمد بحث وضورو جلوی می آورند.
این روهم بگم اهل سنت دلایل قوی ومستندبرای مسائل خودشان دارند همه ی دین تواین مقاله خلاصه نشده. صحت وسقم این مقاله هم معلوم نیست.
موفق باشید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۹ تير ۱۴۰۱
لعنت بر عمر و عثمان و معاویه .ولسلام
Iran (Islamic Republic of)
یا صاحب اازمان عج الله تعالی فرجه الشریف
۱۵:۱۹ ۰۷ تير ۱۴۰۱
من با افتخار شیعه هستم.فقط حیدر امیرالمومنین است.همه عالم به فدای حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام.همه به فدای اهل بیت اطهار علیهم السلام.خداروشکر که شیعه هستم.هرکس که ولایت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام رو قبول نداره مسلمان نیست.
Belgium
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
چرا سنیها گل به صورت مرده خود میزنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۲۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
بله دست باز رو به نظرم درسته
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
لطفا نظر بنده را قرار دهید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
پیشنهاد بنده اينست که آیه وضو را مطالعه کنید. در قرآن کریم به صراحت گفته شده که سرها و پاهایتان را مسح کنید! وامسحوا برئوسکم و ارجلکم الی الکعبین. به صراحت این آیه دارد احکام شرع را توضیح میدهد!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
کسی که هنوز پیکر پیغمبر صلوات الله عليه كه جانم فدايش به دست علي عليه السلام تشيع نشده است در سقيفه نشت و غدير را فراموش كرد و به ياري جان رسول خدا نشتافت، خدا هدایتش كند.
آيا ایشان اين آيات را حفظ نبودند؟ آيا خدا نفرمود که بر اساس آیه مباهله جان پیغمبر صلوات الله علیه است؟ البته این عجیب نیست، زیرا که خدا در قبال رسالت موسی و هارون علیهما السلام فرمود: ﴿فأتيا فرعون فقولا إنا رسول رب العالمين﴾ [الشعراء: ١٦] که آندو را یکی خوانده است؟ و لفظ مفرد رسول بر مثنی غالب شده!؟ آیا این عجیب نیست؟ آیا آیه مباهله ای که حقانیت کامل را مقابل باطل قرار داده و آل محمد صلی الله عليه و آله مستجاب الدعوه می نامد و حسنین علیهما السلام را پسران رسول خدا صلی الله عليه و آله و فاطمه سلام الله علیها را برتر از زنان و علی علیه السلام را جان پیغمبر صلی الله عليه و آله می نامد؟ آیا چنین نیست که خدا آنان را شریک رسالت قرار داده؟ چنین نیست که حق مطلق مقابل باطل قرار گرفته؟ همه کتب و تفاسیر اهل سنت اذعان دارند که همراه پیغمبر صلی الله عليه و آله در این واقعه چهار نفر بودند که علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام بودند و هیچ شکی هیچکسی ندارد. آیا او این آیات را نخوانده بود؟

اینها را جدا از وحدت میگیریم و وحدت سخنی دیگر است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
هر کسی که در مقابل وحدت اسلامی سد شود، مجرم است. اما بیان حقایق جایز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
هر مسئله ای که باعث خدشه دار شدن وحدت شود، اعم از توهین و ... ، جرم محسوب می شود. والسلام
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
چه کسی به خلفا توهین کرده است؟! آیا شیعه را محکوم می کنيد به توهین کردن به ابوبکر و عمر و عثمان و عایشه و حفصه و زبیر و طلحه و ...؟! به خدا عجیب سخن می کنی برادر! توهین به عایشه و ابوبکر و عمر و عثمان و ... حرام است و سیره ی اهل بیت (ع) نیست. باید آنان را با اعمال شناساند. اما این را یاد باشید که چه بلاهایی به سر اسلام آوردند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
انتظار داشتم متنی رو که ارسال کرده بودم را پخش کنید.
United Arab Emirates
ناشناس
۰۲:۵۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
من قصد توهین ندارم ولی خودتان دین حق را پیدا کنید
توهین کردن به خلفا و قضاوت کردن کار خوبی است
من در این زمینه سکوت می کنم من یک پسر بچه هستم و حاضر هستم کل امرم شلاغ بخرم ولی دینم را عوض نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
از برادران سنی دعوت کنید که بیایند و در اینجا مطالب خودشانو بازگو کنند و ما اگر نقدی داشتیم به صورت نظر در پایین آن می نویسیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۱۸ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
جناب آقای ناشناس، شما دارید امری عبادی را به امری دیگر تطبیق می دهید! کسی می تواند غیر از خدا و رسولش (ص) نماز را بر مسلمانان شرح دهد! کسی حق دارد چیزی را در نماز دخالت دهد با اینکه خدا و رسولش (ص) آن را دستور نداده اند! آیا کسی می تواند وضو را تغییر دهد در صورتی که خدا در قرآن و رسولش (ص) در سنت تشریع کرده اند! شما را به خدا و رسولش (ص) سوگند که مگر قرآن نفرموده ای مؤمنان اگر به نماز بر خواستید صورت ها و دست هایتان را تا آرنج بشویید و سر ها و پاهایتان را تا دو برآمدگی مسح کنید! شما را به خدا رسولش سوگند که آیا عاقلانه است که کسی بگوید سپاهیان معاویه رضی الله (من از این عبارت برای این شخص شرم دارم و به خدا و رسولش بیزاری می جویم، اما این عبارت را به زبان شما می گویم.) عمار یاسر رضی الله را کشت، یا معاویه رضی الله (به زبان شما) حجر ابن عدی رضی الله را کشت یا یزید (شرم دارم رضی الله بگویم) حسین ابن علی رضی الله (البته علیه السلام به زبان ما) را کشت، یا علی رضی الله (به زبان بنده علیه السلام) با عایشه و طلحه و زبیر رضی الله عنهم (به زبان شما) به جنگ افتاد و زبیر و طلحه کشته شدند! شما را چه شده! کدام یک حق هستند و کدام یک باطل!

البته بحث وحدت جداست، امروز فقط باید فکر وحدت بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
من این را میخواهم بگویم وقتی مقابل کسی که رتبه بالاتری دارد و نسبت به ایشان احترام قائل هستی و ترسی تو دلت نسبت به ایشان است همیشه ناخداگاه دست بسته در مقابل ایشان به احترام وی و به احترام اینکه از وی کوچیکتر هستی می ایستید یکم فکر کنید ما هم در مقابل خداوند به نشانه احترام و به نشان ضعیف بودن در مقابل خداوند و ترس از عراب الهی دست بسته می ایستیم ...اگر اشکالی دارد شما انجام ندهید ولی منکرش نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام
ازتون بسیار ممنونم مثالهای متعددی از قوانین فوتبال وقوانین سایر ورزش ها و_ قوانین راهنمایی رانندگی _ _ وبسیاری از قوانین محاسباتی دیگر می شود زد
مجددا ممنونم
اما _ سنی از امام مالک و امام حنبل وامام حنفی وامام شافعی ومنابع صحاح سته خود تبعیت میکند
وشیعه از دوازده امام یعنی أئمه اثنی عشر و اهل البیت چهارده معصوم(ص)به منابع حدیثی خود استدلال می نماید

البته کشف حقیقت ضرورت و نیاز به بررسی آزاد علمی دارد

به هرحال سنی وشیعه باید بجای پرداختن به مجادله درجزئیات باید همان جزئیات را بصورت تخصصی و علمی با احترام به پنداشت های اولیه مورد مداقه قرار بدهد
ونیز *وحدت اسلامی رابعنوان پیش فرض همکاری های همه جانبه مد نظر قرار بدهد ودشمن مشترک ملت اسلام یعنی اسراعیل را فراموش نکند*

متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۲۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
(ناشناسی که فرستاد خود بنده بودم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
(سلام
دوستان عزیز برادران اهل تشیع
مطمئن باشید که صحابه های رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هیچ بدعتی رو وارد اسلام نکردند
مثال
هنگامی که رسول الله زنده بود قران بر روی پوست چوب و سنگ های نازک نوشته شده بود که در دوره خلافت حضرت ابوبکر مردم پیشنهاد دادند که قرآن را به صورت یک کتاب در درآورند اما صحابه ها گفتند چگونه کار را که رسول الله نکرده را انجام دهیم اگر لازم بود خودش انجام می‌داد بعد از مدتی در یک جنگ چند حافظ قرآن شهید شدند وحضرت ابوبکر ناچار به انجام این کار شد
(حالا چگونه در نماز که ستون دین و اسلام است چنین بدعت را انجام دهند)
این با عقل انسان یکی نیست
ما در مقابل هر حرفی که میزنیم در آخرت باید جواب گو باشیم.)

سلام برادر عزیز، این بود از نظر شما که بنده به نقد آن می پردازم‌.

اولا امام علی (ع) به گواه تاریخ مشغول گرد آوری قرآن کریم پس از رحلت جانسوز خیر العالمین بودند که مورد تقبل بعضی ها واقع نشد، ایشان سوگند خوردند دستتان به آن نخواهد خورد. بنابر گواه تاریخ، گرد آوری ایشان بر اساس ترتیب نزول بود.

دوما تشکیل یک مصحف کامل در زمان عثمان ابن عفان شکل گرفت که بر اساس ترتیب نزول نیست ولی با این حال تمامی امم اسلامی آن را قبول دارند.

سوما صحابی پیغمبر خدا (ع) به کسانی گفته میشود که همراه با ایشان جهاد کردند و پس از ایشان بر سر ایمان خود استوار ماندند. همچون علی (ع) و مقداد و ابوذر و سلمان فارسی و ... که چهره ی همه این افراد بدون هیچ جنجالی مومن شناخته شده و خدا از آنان راضی باشد.

چهارما، اما در خصوص چنتا که بنده از مثال زدن آن بر حذر هستم و معاوية ابن ابى سفيان و يزيد ابن معاوية و کعب الاحبار و ابو سفیان و ... نمی‌توان آنان را با آن جنجالی که بر اسلام فرود آمد صحابی پیغمبر (ص) دانست. آیا شما یزید ابن معاویة را صحابی پیعمبر می دانید؟!

پنجما، آیا عاقلانه است بر زبان بعضیا که بگویند معاویه که خدا از آن خشنود باشد حجر ابن عدی که خدا از آن راضی باشد را کشت! و یا همچنین قصه یزید ابن معاویه، حسین ابن علی (ع) را اینطور تکرار کنند که من بر لفظ خشنودی برای یزید و کنار هم نهادن این دو اسم کراهت و عذاب نفس دارم، (حتی همین الان که برای معاویه گفتم)، پس بالاخره کدامیک حق بودند و کدام یک باطل؟!

برادران من قصد توهین ندارم، اما این چیزا دیگر زشت و قبیح است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۵۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
سوال بنده از خلیفه ی دوم اهل سنت این است: آیا نماز که امری عبادی است را می‌ توان چیزی در آن دخالت داد! مگر صاحب شریعت ما پیغمبر خدا (ص) نیست! مگر کسی می تواند غیر از حکم خدا و پیغمبرش چیزی بر نماز اضافه و کم کند! مگر ایشان ارکان و غیر ارکان را نمی دانستند! نماز امری عبادیست که به صاحب شریعت و چگونگی اطاعت از خدا به دستور خود خدا و پیغمبرش بستگی دارد!

برادران گرامی این حرف هیچ ارتباطی با دوستی ما با شما ندارد که باعث خدشه دار شدن بشود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۴۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
( اهل سنت به احترام حضرت علی دست بسته نماز میخواند چون موقعی که ابن ملجم که علوی هم بود حضرت علی را با شمشیر مضروب نمودند حضرت در حال خواندن نماز بود پس دستش را روی زخمش گذاشتند و بقیه نماز را به همان حالت دست بسته خواندند از آن پس اهل سنت دست بسته نماز خواندند.)

سلام، این بود از پیام یک عزیز که بنده اینجا به نقد آن و دیگر پیام ها می پردازم.

بسم الله الرحمن الرحیم

همانطور از قرائن و روایات و تاریخ فریقین بر می آید مسئله ی تکتفی بودن (گذاشتن دست چپ و راست بر روی هم) برخواسته از خلیفه ی دوم اهل سنت می باشد و همچنین تفاوت وضوی برادران اهل سنت با تشیع امامیه، برگرفته از عثمان ابن عفان خلیفه سوم اهل سنت است. در برسی روایات و احادیث برادران سنی می‌ بینیم که حمایت های فراوانی از تکتفی بودن می‌شود و حتی جاهایی آنرا متاسفانه به پیغمبر نسبت می‌دهند که چنین چیزی به دلیل حمایت از خلیفه دوم و حب راویان است و ما عمل تکتفیت را در تاریخ و قرائن و احادیث و روایات معتبر در سنت رسول خدا مشاهده نمی کنیم. مطابق روایات صحیح السند پیغمبر خدا (ص)، (پس از نیت تکبیرة الاحرام را به جای می آوردند تا اینکه بدنشان در حالتی آرام قرار می گرفت و سپس بعد خوانش حمد و سوره به رکوع می رفتند و پس از آن، سجده را به جای می آوردند و ...)، شیعیان همواره از ائمه ی دوازده گانه (ع) این مسئله را می پرسیدند، که وقتی دقت میکنیم در زمان امام صادق به دلیل به وجود آمدن فرقه سنت که بر اساس پذیرش خلفای راشدین و اموی بود و در هر اعمالی بر ضدیت شیعه عمل می کرد، بخش هایی را که تا آن زمان وجود خارجی نداشته بودند را به مذهب خود اضافه کردند که نشان دهنده ی تفرقه ی فرقه تازه تاسیس سنت از شیعه بشود. ما همانطور که می‌دانیم ذکور آل محمد تا قبل از این زمان بر زبان تمامی مردم مسلمان در نماز جاری بود و همگی تا زمان امویان هیچ تفرقه ای دال بر این حقیقت نبود، تا اینکه امویان سنت های خلفای ثلاثه را با تحریفات و ضدیت علیه امت پیغمبر (ص) و بغضی که از علی (ع) داشتند به تعاریف احادیث و جعل و پیدایش احیای دوباره ی تفرقه ها و بدعت ها شروع کردند. همانطور که می‌بینیم دست بسته بودن در تاریخ تا قبل از امویان وجود خارجی در نماز نداشته و همه امت پیغمبر خدا نماز را با دست باز می‌خواندند. امویان آمدند و احادیثی جعلی به پیغمبر خدا نسبت دادند و حتی در برخی جعلیات، سخنان خلفای ثلاثه را تحریف می کردند و این اعمال خود را به آنان نسبت می دادند‌. متاسفانه مساله تکتفیت از تاسیس فرقه سنیت و رسمیت آن شکل داده شد و تمامی اعمال اموی اعم از امورات و بدعت ها در آن قرار گرفت (من قصد توهین و خدایی نکرده و دشمنی با برادران اهل سنت را ندارم، اما باید حقایق را بازگو کرد.) که از جمله رسمیت تکتفی بودن و تحریف عبارت (صدق الله العلی العظیم) و ... به دلیل دشمنی آل امیه با امیرالمومنین و نام علی بود. عجیب این است که همانطور که ما می دانیم، علی جزء اسامی خاص (محمد، علی، احمد، ابراهی و ...) می باشد که (ال) نمی‌گیرد. اگر ال بر واژه علی بیاید به صفت تبدیل می شود، که متاسفانه بغض بنی امیه حتی بر لفظ علی هم دیده می شود. آری برادران ما بحث وضو را در قرآن داریم که خدای تعالی فرموده اند:《 ای کسانی که ایمان آورده اید! چون به نماز برخاستید، پس صورت ها و دست هایتان را تا آرنج بشویید و سر هایتان و پاهایتان را تا دو قوزک مسح کنید و اگر جنب بودید خود را پاک سازید ...》همانطور که می بینم سنت اسلام بدین صورت بوده.

اما اکنون درخواست من از شیعه و سنت این است، همانطوری که کافران از دین ما واهمه دارند و ناامید هستند، دست در دست هم بدهیم تا شر آنان را از خلق خدا بزداییم و وحدت را ایجاد کنیم.

والحمد لله رب العالمین

سرباز اسلام، ۱۶ ساله.
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۱:۲۳ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام من شیعه هستم ولی سالها با برادران اهل سنت زندگی کرده ام و غیر از خوبی چیزی از ایشان ندیدم و پشت سر ایشان نماز خوانده و میخوانم هیچ فرقی بین مسامانان نیست آنهایی که در آتش تفرقه می دمند منافق و سربازان اسراییل و انگلیس هستند نه سنی وهستند نه شیعه .. ان اکرمکم عند الله اتقاکم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۹ دی ۱۴۰۰
اهل سنت طبق سنت پیامبر اسلام محمد(ص) در پیشگاه خداوند متعال دست راست را روی دست چپ قرار میدهند چون نشانه‌ی احترام و ادبی ست که باید در پیشگاه خدا داشت.اگر توجه کرده باشیدکسی که برایش احترامی بیش از حدقائل باشید ناخودآگاه دستانتان را روی هم قرار می دهید.اهل سنت برای احترام وتسلیم بودن در برابر حق‌تعالی دستان خود را میگیرند،نه هیچ چیز دیگر.
Iran (Islamic Republic of)
رضا هراتی
۰۰:۲۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
من افغانی هستم اهل هراتم الان تهران زندگی میکنم ایرانی ها خیلی مردم خوب با شهور استن و خیلی هم احترام همه رو دارن مرسی از ایرانی افغانی تشکر
گ
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۲۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
قربونت شم - خواهش میکنم وظیقه است
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۲:۱۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
همه برادریم و انسان
فرقی باهم نداریم و تنها در مذهب
درود بر برادران شیعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
ما همه شبیه هم هستیم و فقط اون ها اهل سنت هستند و ما شیعه ، در نماز های ما دست رو دست نمیگذاریم ولی اهل سنت می گذارن و ما همه ی اهل سنت های رو دوست داریم همیشه هم از آنها دفاع می کنیم ... .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
سنی ها اگر اهل تحقیق و مطالعه روی منابع روایت و حدیث علمای قرنای گذشته خودشون تامل و تفکر کنن نه مولوی‌های معاصر چیزای جالبی میفهمن. اما متاسفانه کتاب نمیخونن
Iran (Islamic Republic of)
من ودنیام
۰۱:۴۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
بخداقسم که من معرفتی که دراهل سنت دیدیده ام ستودنی است .حال به میل خودشان هرآنگونه میخواهندخدایشان راپرستش کنند.ماهمه مردم ایران بایدباهم اتحادداشته باشیم تادشمنان همیشه ازاین اتحادمایوس شوند.ماشهیدان زیادی ازشیعه واهل سنت تقدیم ایران عزیزمان کرده ایم باشدکه همیشه به یک دیگروعقایدهم احترام بگذاریم وتابع رهبرعزیزمان باشیم
United States of America
امید
۱۴:۳۵ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
محدثین از قبیله : مسلم ، ابوداوود، ابن حبان، مالک، بخاری، نسایی، ابن خزیمه روایت کردن پیامبر در نماز دستشو میبست ویا به اصحاب فرمودند که در نماز دست راست رو روی دست چپ بزارن
United States of America
امید
۱۴:۳۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نمیدونم چرا احادیثی رو که کتب اهل سنت در مورد دست گرفتن هستش رو روایت نکردین؟ من شی تا حدیث فرستادم در مورد دست بستن خود پیلمبر یا امر کردن به دست بستن در نماز توست پیامبر ص.
یک طرفه به قاضی نریم دوستان!!!
United States of America
امید
۱۴:۲۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
سلام،دلایل واحادیث نقلی از پیامبر (ص) در مورد بستن دستها:
گذاشتن دست راست بر پشت دست چپ
رسول الله ص هنگام خواندن نماز، دست راست خود را بر پشت دست چپ ميگذاشت
1 در اين مورد فرموده  
(به ما گروه پيامبران دستور داده شده
است كه در خوردن افطار، تعجيل نموده و در خوردن سحر تأخير نماييم و در نماز،
دست راست خود را بر روي دست چپ بگذاريم).
روزي، رسول ص از كنار مردي گذشت كه در نماز، دست چپ خود را برروي دست
راستش نهاده بود. رسولاالله ص دست راست او را بيرون آورد و برروي دست چپش قرار
3 داد.

بستن دستها، روي سينه
رسولاالله ص دست راست خود را طوري بر پشت دست چپ، مينهاد كه هم پشت
4 كف دست و هم مچ و هم ساعد او را در برميگرفت.

5 به اصحاب، نيز دستور داد كه اينگونه عمل كنند
و گاهي با دست راست، ساعد
6 دست چپ را به صورت قبضه ميگرفت.

_________________________________________________________________________
-1 مسلم و ابوداود (الارواء، 352 .(
-2 ابن حبان ـ به سند صحيح.
-3 احمد و ابوداود با سند صحيح.
-4 ابوداود و ابن خزيمه و نسائي با سند صحيح.
-5 مالك و بخاري.
-6 نسائي و دارقطني با سند صحيح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
ببخشید ان شاءالله درست هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
انشاالله نماز های همه مون قبول باشد نباید سر چیز هایی اینقدر بحث کنیم ما باید اتحاد داشته باشیم دشمنانمان رو خوشحال نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خیلی ممنون از مطلب مفیدتون
از دوستان هم خواهشمندم بدون استناد از کتاب عقاید شخصیشون رو ایراد نکنن چون قیامت حساب سخته
بهتره هر حرف و عقیده ای که داریم با ذکر سند و دقیق بیان کنیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۲۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
سلام
دوستان عزیز برادران اهل تشیع
مطمئن باشید که صحابه های رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هیچ بدعتی رو وارد اسلام نکردند
مثال
هنگامی که رسول الله زنده بود قران بر روی پوست چوب و سنگ های نازک نوشته شده بود که در دوره خلافت حضرت ابوبکر مردم پیشنهاد دادند که قرآن را به صورت یک کتاب در درآورند اما صحابه ها گفتند چگونه کار را که رسول الله نکرده را انجام دهیم اگر لازم بود خودش انجام می‌داد بعد از مدتی در یک جنگ چند حافظ قرآن شهید شدند وحضرت ابوبکر ناچار به انجام این کار شد
(حالا چگونه در نماز که ستون دین و اسلام است چنین بدعت را انجام دهند)
این با عقل انسان یکی نیست
ما در مقابل هر حرفی که میزنیم در آخرت باید جواب گو باشیم
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۸:۲۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز و هموطن گرامی با تشکر از پیام شما در صورت تمایل برای رفع شبهه لطفا به کتب شبهای پیشاور ، موتمر علمای بغداد و الغدیر علامه امینی مراجعه فرمایید.
Afghanistan
اميري
۲۰:۳۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
ممنون خيلي مفيد بود ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۱ تير ۱۴۰۰
خدا یکی ست، قران یکی ست،پیغمبر هم یکی ست، اتحاد، اتحاد، اتحاد، اتحاد،اتحاد، انحاد، اتحاد، اتحاد، اتحاد ،اتحاد،اتحاد
Iran (Islamic Republic of)
آریانا
۱۵:۰۲ ۰۳ تير ۱۴۰۰
هر عملی یک سری قواعد وچهارچوبی داده که ما موظف هستیم طبق همان پیش برویم ونه چیزی از آن کم کنیم نه چیزی به آن اضافه کنیم.
وقتی پیامبر اکرم(ص) که از بهترین مسلمانان هستند و بیشتر از هرکسی از احکام دین اسلام آگاهی داشند، دست باز نماز خواندند چرا باید خلاف عمل ایشان نماز به جا بیاوریم؟
بعضی دوستان میگن این نشانه ی خضوع وفروتنی در درگاه الله متعال هست.
یعنی نعوذ بالله پیامبر(ص) خضوع وفروتنی در درگاه خداوند را بلد نبودن؟
نماز هم مانند خیلی از اعمال چهارچوب وقوانینی دارد که باید عین همان انجام شود تا نماز مقبول درگاه الله قرار گیرد وخداوند دوست دارد همانگونه که دستور داده است ستایش وپرستش شود.
درست مثل قوانین راهنمایی رانندگی که ما نمیتونیم چراغ قرمز را رد کنیم ولی بگیم مهم نیته ومن نیتم ایستادن پشت چراغ قرمز بود.

لطفا با کلماتی از جمله مهم نیت هست خودمان رو بیهوده توجیح نکنیم وتعصبات واهی را کنار بگذاریم وبه شیوه ای که صحیح هست نماز را در درگاه الهی به جا بیاوریم.

هدف تفرقه انداختن بین مذاهب اسلامی نیست،هدف آگاهی وعمل درست به سنت پیامبر(ص) و پرستش درست الله متعال هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
یعنی موندم تو مذهبتون که سعی دارین کوچک ترین چیز ها رو روش زوم میکنید و بگید که بله اهل سنت خلاف پیامبر نماز میخونند و .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
دوستانی که میگن سنی ها دست روی سینه میگذارن و نماز میخونن من تا حالا ندیدم دستشون روی سینه شون باش اگه به عکس اول همین مطالب رجوع کنید می‌بینید که دستشون روی شکمشون هست
Iran (Islamic Republic of)
عزت الله
۱۲:۲۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
خداوند پادشاه پادشاهان هست ودست بسته در مقابل خداوند یک تعظیم خالص و معتبر هست
خداوند کینه و کدورت را دوست ندارد بلکه عبادت کار وانسان صالح برحق را دوست دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز .چون دست بسته ایستادن در مقابل پادشاهان مرسوم بوده پیامبر بیان کردن که خداوند اخذ و واحد است وبر خلاف تمام پادشاهان باید در مقابلش با دست باز ایستاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
خدایا شکرت ک براه راست هدایتمان کردی.اللهم صل علی محمد وآل محمد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
مطالب مفیدی بودند،هر دو مسلمان هستند اصل وحدت است و اتحاد تا یهود و نصاری سو استفاده نکنند و بین این دو مذهب اسلامی که بر حق هستندتفرقه ایجاد نکنند
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۳:۵۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
واقعا جالب بود خیلی ممنون خسته نباشید
Afghanistan
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
مطلب شیعه و سنی نیست مطلب این است که هردو مسلمان هست
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۰۲:۵۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
دوستان عزیز احترام به ذات باری تعالی یعنی همون کاری رو انجام بدیم که خودش دستور داده ...پیامبر اکرم با دست باز نماز میخواندند . ایشان برترین معلم قران بودند . آیا ما بیشتر ادب را رعایت میکنم یا پیامبر که حبیب اله العالمین بودند ؟ و بدعت ها درمورد نماز و حتی وضو از بعد از خلیفه سوم شروع شد و با روی کار آمدن اموی ها و ... شدت گرفت . حتی فقهای اهل سنت هم بر روی باز و بسته بودن دست به توافق نرسیده اند . اما علمای شیعه انرا موجب بطلان نماز میدانند . ملاک ما نماز و وضوی پیامبر است . که به کرات در منابع خود اهل تسنن درست بودن وضو و نماز شیعه بیان شده . دوستان عزیز چیزی که مهم است مسلمان بودن ماست ولی بهتر است آگاهی خودمان را نسبت به اعمال دینی که سعادت آخرتمان در گرو آن است بالا ببریم ..و من الله توفیق
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ به علی از ارومیه
۰۲:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام برادر گرامی، بنظر بنده هم مهم نیت و خلوص و پذیرش صاحب نماز هست، بهترِ واسه تایید خودمون تاریخ سازی نکنیم، شما فرمودین ابن ملجم علوی بود! ابن ملجم زمانی جزو یاران حضرت علی بود که ایشان راخلیفه میدانست نه امام(مانند نظر شما) و بعدا جزو خوارج و دشمنان حضرت علی شد_ فرمودید امام بعد از ضربت دست بر روی زخم گزاشته نماز را ادامه داد، بفرض صحیح بودن دست بر سر داشته اند ربطی به گرفتن دست ندارد، شاید شما بگویید دستش هم زخمی شده بازهم دلیل نمیشود که دیگران اینگونه نماز بخوانند همانگونه فرزندان بزرگوار حضرت علی هم اینگونه نماز نمیخواندند....، خدا همه ما را به راه راست هدایت فرماید
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۰۸:۲۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
با عرض سلام بنظر بنده یک سرباز که پیش مافوق خودش میره برای احترام دست کنار سرش میبره . خداوند که پادشاه پادشاهان هست پس برای احترام دست بسته پیش اون ظاهر میشوند اهل سنت . مهم نیت نماز هست که فرض شده، ما وشمارا برای دست سوآل و جواب نمیکنن عملی که در دوران زندگی کردیم سوآل و جواب میشویم پیامبر ص میگه نزدیک ترین انسان به من کسی هست که عمل و تقوای اون فرد بیشتر باشه چه شیعه چه سنی چه سیاه پوست و سفید پوست نزد پروردگار متعال یکی هستن فقط درکردا با هم فرق میکنن بکوشید دوستان در کار خیر و نیک که ماندگار هستند بخدا حر نفسی می کشیم اون دنیا میپرسن که این نفس در کار خیر بوده یا بد
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۰۰:۳۲ ۲۶ دی ۱۳۹۸
من خودم اهل سنت هستم اما به نظرم اختلاف نظر و بحث کردن سر این جور مسائل بین شیعه و سنی کار کاملا بیهوده ایه.مهم نیت و قصد انجام دادن نمازه نه چیزهای جنبی.مهم اینه که با خلوص نیت فرائض دینمون رو انجام بدیم و تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۵ دی ۱۳۹۸
تورو خدا بسه کم اختلاف اندازی بکنیم..قلب رسول الله رو بیشتر از این درد ناک نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
خاکستر
۲۰:۳۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
مطلب مفیدی بود.تشکر.درضمن امر به معروف و نهی از منکر دستور صریح خداونده درسوره مبارکه ی توبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
سني شيعه مسلمانند و هركدوم عقايدي دارن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۱:۴۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
اصل اطاعت است حالا چه دست بسته چه باز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
نمیدونستم
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
فقط خداونداست که قضاوت میکند
Iran (Islamic Republic of)
علی ارومیه
۱۹:۴۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
اهل سنت به احترام حضرت علی دست بسته نماز میخواند چون موقعی که ابن ملجم که علوی هم بود حضرت علی را با شمشیر مضروب نمودند حضرت در حال خواندن نماز بود پس دستش را روی زخمش گذاشتند و بقیه نماز را به همان حالت دست بسته خواندند از آن پس اهل سنت دست بسته نماز خواندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
برادر عزیز همچین مطلبی در نظر اهل سنت صحیح نمیباشد.اهل سنت به شدت مخالف بدعت هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
دوست عزیز همچین چیزی نداریم تو اهل سنت هدف از دست گرفتن حین نماز در اهل سنت نشان از تسلیم بودن بی قید و شرط در طاعت خدای متعال هست و لا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
مهم این است که هر دو مسلمان هستند و یک خدا را می پرستند
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
تشکر مطلب خوبی بود
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۲ تير ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
این چیزا مهم نیس مهم اعمال صالح انجام دادن است
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۳۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
مهم درست انجام دادن اعمال صالح است
هر عملی روشی داره و روش درست نماز خوندن هم روش پیامبر و اهل بیته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
ممنون از مطلب تون
Iran (Islamic Republic of)
ماني
۰۴:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
فقط خدارو شكرگذار باشيم از نعمتهايي ك به ما داده و به اون چيزهايي كه از هر طريقي به ما ميبخشه ونشون ميده راهي كه ميريم درسته.
يا حق....
Iran (Islamic Republic of)
ماني
۰۴:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
فقط خدارو شكرگذار باشيم از نعمتهايي ك به ما داده و به اون چيزهايي كه از هر طريقي به ما ميبخشه ونشون ميده راهي كه ميريم درسته.
يا حق....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی عالی بود تشکر
United States of America
کرامت
۰۹:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگه تو قوانین فوتبال گرفتن توپ تو جریان بازی خطاست خب نمیشه بگیم ما توپو با دست میگیریم چون نیت بدی نداشتیم بایدطبق قوانین فوتبال بازیمونو انجام بدیم .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
احسنتم.مثال خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام
ازت ممنونم مثالهای متعددی از قوانین فوتبال وسایر ورزش ها و_ قوانین راهنمایی رانندگی _ قوانین _ وبسیاری از قوانین محاسباتی می شود زد
مجددا ممنونم
اما _ سنی از امام مالک و امام حنبل وامام حنفی وامام شافعی ومنابع صحاح سته خود تبعیت میکند
وشیعه از دوازده امام یعنی أئمه اثنی عشر و اهل البیت چهارده معصوم(ص)به منابع حدیثی خود استدلال می نماید

البته کشف حقیقت ضرورت و نیاز به بررسی علمی دارد

به هرحال سنی وشیعه باید بجای پرداختن به مجادله درجزئیات باید همان جزئیات را بصورت تخصصی و علمی با احترام به پنداشت های اولیه مورد مداقه قرار بدهد
ونیز *وحدت اسلامی رابعنوان پیش فرض همکاری های همه جانبه مد نظر قرار بدهد ودشمن مشترک ملت اسلام یعنی اسراعیل را فراموش نکند*

متشکرم
United States of America
پویا
۱۷:۳۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام به مؤمنین خدا
در این زمینه باید هرکس خودش جستجو و انتخاب کنه، در اقوال صحابی اهل سنت پیامبر(ص) بیست حدیث مبنی بر خوندن نماز به صورت تکتف موجوده و در اقوال اهل بیت پیامبر(چهارده ائمه (ع) ) که خدای منان ایشان رو از هر رجس و پلیدی(من جمله اغفال) طاهر قرار داده(سوره احزاب-۳۳) احادیث متواتر و کثیری مبنی بر خوندن نماز نه به تکتف که درکنار دو پاست.اما به هیچ وجه برای هیچ چیز با برادر مسلم خودتون بدرفتاری نکنید که ما همه باور به خدای احد و واحد و پیامبر رحمت(ص) داریم و دوستی مسلمین امر الله عز و جله:« وهرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پرداختند آنها را آشتی دهید؛ واگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا بازگردد.و هرگاه بازگشت، درمیان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید و انصاف و عدالت کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد» (سوره حجرات-۹)
Germany
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
الله اعلم
Germany
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
الله اعلم
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مهم نیته که خدا قبول کنه
Afghanistan
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
سنی وشیعه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
مهم نیته که خدا قبول کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
نمازخواندن با دستان بسته در احکام شیعیان جایز نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
نمازخواندن با دستان بسته در احکام شیعیان جایز نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
خیلی عالی بود تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
تفاوت نماز خواندن شیعه و سنی در نحوه قرار دادن دستان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
احکام نماز را باید رعایت کنیم و به جزییات زیاد توجه نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
گذاشتن دستان بر روی سینه نشانه احترام به بزرگان است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
چطور پیامبر دستاشو روی هم نمیگذاشت؟
نعوذ بالله پیامبر احترام بلد نبود؟
Germany
ناشناس
۰۱:۳۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
نماز و طاعاتتون قبول
Germany
ناشناس
۰۱:۳۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
مهم نیته که خدا قبول کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
عزیزم
نیت یکی از یازده تا واجب نماز است، نمازی درست هست که تمامی شرایط آن و واجباتش رعایت بشه.
تازه، شخصی که دست بسته نماز میخونه، نیتش هم نمی تواند تقرب به خدا باشه، بلکه این کار عین دوری و بیعد از خداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
نماز و طاعاتتون قبول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
نماز و طاعاتتون قبول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
باسلام ممنون ازمطالب خوب ومفیدتون.....
India
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
باسلام ممنون ازمطالب خوب ومفیدتون.....
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۳۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
نماز را من می خوانم و صاحب نماز کس دیگری است. پس منصفانه است که خواهش کنم اجازه دهید حساب و کتاب رد و قبول نمازم را من بدانم و صاحب نماز
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا وقتی کارمندی از سر کار خود خارج میشود حتی با نیت انجام کاری که بیشتر به نفع مجموعه کاری خودش است و آخر ماه با کسر از حقوق خود یا توبیخ روبرو میشود همین حرفها را به صاحب کار نه میگوید و نه خودش چنین تصوری دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی تفرشی
۲۳:۳۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
باسلام ممنون ازمطالب خوب ومفیدتون.....
Norway
ناشناس
۱۷:۲۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
سنی وشیعه ؟؟؟؟
۱۲