آیین پاسداشت و تجلیل از مقام هنری استاد مسعود نجابتی در پنجمین آیین «اوج هنر» برگزار شد.

پاسداشت مسعود نجابتی در اوج هنر/ دیشب، شبِ نجابتِ خط بودبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج؛ آیین پاسداشت و تجلیل از مقام هنری مسعود نجابتی در پنجمین آیین «اوج هنر» برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع گسترده‌ای از چهره های شاخص هنری و فرهنگی در نخلستان سازمان اوج برگزار شد، ابتدا سید حمیدرضا برقعی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، گفت: بسیار خوشحالم و افتخار می کنم که طرح جلد کتاب‌های من اثر طبع استاد نجابتی بوده است. البته ایشان نیازی به تجلیل ندارند و هنر والای ایرانی استاد نجابتی بیانگر شخصیت اصیل و ممتاز ایشان است.

برقعی در سخنانی کوتاه ادامه داد: اعتقادم این است که استاد نجابتی نه تنها مایه فخر و مباهات شهر قم و کشور ایران، بلکه افتخار جهان تشیع و تمام مسلمان هستند و در روزگاری که پر و بال دادن به قهرمان های پوشالی عادی شده، ما با اطمینان می توانیم به اساتیدی نظیر استاد نجابتی ببالیم و مباهات کنیم.

سپس مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: ایدئولوژی «هنر برای هنر»‌ ارزشی ندارد، هنر برای یک تفکر و مکتب است که ارزش پیدا می‌کند. بدون اینکه مبنای فکری و فلسفی داشته باشیم، نمی‌توانیم از هنر بهره ببریم. پس چه بهتر که به یک مکتب الهی منتهی شود.

چمران افزود: بد نیست با توجه به در پیش بودن هفته دفاع مقدس به این موضوع هم اشاره کنیم که یکی از مضامین والا که هنر، زمینه بسیار مستعدی برای پرداخت به آن است، مضامین دفاع مقدس است؛ و از قضا یکی از هنرمندانی که همواره از هنر خود در راه پیشبرد این مفاهیم عالی یاری گرفته، استاد مسعود نجابتی بوده است. آن هم در دوره ای که بی تفاوتی و بی تکلفی در میان برخی دیده می شود.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین وافی، معاون فرهنگی سابق مسجد مقدس جمکران با اشاره به حدیث نبوی بیان داشت: هنر خط و خوشنویسی با وجود همه شرافت و عزتی که برای تمامی هنرها قائلیم، از جایگاه و مرتبه‌ای والاتر برخوردار است که خوشبختانه استاد مسعود نجابتی سال‌های متمادی به این هنر شریف مشغول است.

وافی جریان هنر متعالی را در تمامی فنون آن به اشکال مختلف برآمده از دین و آیین معرفی کرد و گفت: مهم در عرصه فعالیت‌های هنری اصالت هنرمند است. اینکه با چه قصد و نیتی به آفرینش هنری مبادرت می‌ورزد و باید در مورد مسعود نجابتی این مسئله را اعلام کنم که او به هنر اصیل ایرانی در خدمت شعائر و موازین به حق اسلامی و دینی قائل و پای‌بند است.

معاون فرهنگی سابق مسجد مقدس جمکران ادامه داد: هنر متعالی برآمده از دین و آیین است و هنر متعالی استاد نجابتی نیز همین طور است. اما با عنایت به مجاورت جناب نجابتی در جوار کریمه اهل بیت در شهر قم، باید به نکته ای اشاره کنم. قم یک جغرافیا نیست، یک تفکر است و من وظیفه دارم به این نکته اشاره کنم که کاری که استاد نجابتی کرد این بود که هنر را با خود به شهر قم آورد و هنر را به جریان قم و جریان دینداری این شهر مقدس وارد ساخت و جریان دینداری را با هنر آشتی داد. اتفاقی که به غایت مهم است و تاثیرگذار.

آخرین سخنران مراسم نیز استاد مسعود نجابتی بود که در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از برگزار کنندگان و حضار این مراسم گفت: تا مدتی قبل حس می‌کردم، گمنامی راه حل فرار از شهرت است. ولی از جایی به بعد به این نتیجه رسیدم که همین گمنامی برای من باعث شهرت و دیده شدن بیشتر می شود.

در پایان این مراسم هدایایی به رسم یادبود به استاد نجابتی تقدیم شد.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار