آیت الله سبحانی گفت:فکری داشته باشید تا شرایط معنوی بهتری نیز در پارک‌ها فراهم شود،وجود پارک در شهر امری ضروری است و برای تفریح مردم باید افزایش یابد.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم  ؛آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی ظهر دوشنبه در دیدار شهردار و مدیران شهری قم، خطاب به شهردار قم اظهار کرد: در روایت داریم که جمعیتی که فردی را انتخاب می‌کنند اگر او لایق باشد نشان‌گر لیاقت آن افرادی است که وی را انتخاب کرده‌اند و از اینکه شورای اسلامی شهر مجدداً شما را انتخاب کرده خوشحالم و خدمات شما کاملاً مشهود است.

یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه وجود پارک در شهر امری ضروری است و برای تفریح مردم باید افزایش یابد، گفت: پارک‌ها باید از نظر معنوی نیز توسعه یابند.

 آیت الله سبحانی تصریح کرد:وی با تأکید بر اینکه افرادی را برای کارهای کلیدی انتخاب کنید که پیامدهای بدی نداشته باشد ،کسانی در جایگاه‌های اصلی انتخاب شوند که با مردم نرمش داشته باشند و با دغدغه به دنبال رفع مشکلات مردم باشند.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: با تأکید بر اینکه مسیر اعطای پروانه ساختمانی به مردم کوتاه شود،در برخی کشورهای خارجی تمام امور اداری تنها در یک مرکز انجام می‌شود؛ اگرچه امکانات در کشور ما به این حد نیست اما تا حد امکان خدمات اداری لازم به مردم ارائه شود تا در اندک مدتی کار مردم پیش برود.

وی یادآورشد:با بیان اینکه پارک‌ها باید از نظر معنوی نیز توسعه یابند ، نیروی انتظامی حتماً در پارک‌ها حضور نامحسوس داشته باشند تا کارهای خلاف شرع در آنها انجام نشود؛ وجود پارک در شهر امری ضروری است و برای تفریح مردم باید افزایش یابد.

آیت‌الله سبحانی اذعان کرد:با تأکید بر اینکه توسعه پارک‌ها نوعی سرگرمی شرعی است،  فکری داشته باشید تا شرایط معنوی بهتری نیز در پارک‌ها فراهم شود.

وی بیان کرد:با اشاره به هزینه‌های بالای دریافت پروانه‌های ساختمانی،  اگر امکان دارد شرایطی فراهم کنید که اگر مردم خواستند ساختمانی بسازند قبل از اجرا هزینه زیادی به آنها تحمیل نشود تا بتوانند باب مسکن‌سازی در کشور باز شود.

آیت الله سبحانی  تصریح کرد: با تاکید بر جایگاه معنوی شهر قم ،بزرگراهی در شورای شهر قم به عنوان امام صادق(ع) ثبت شده و نیاز است که تابلوهایی در این مسیر نصب شود تا نام ویژه‌ای از امام صادق(ع) در این شهر مقدس باقی بماند.

شهردار قم افزود: نیز در این دیدار با اشاره به اعتماد مجدد شورای اسلامی شهر به مدیران فعلی شهرداری قم طی دو سال گذشته تلاش کردیم برخی برنامه‌هایی که نیاز بود برای حرکت جدی شهرداری تدوین کنیم.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد با تأکید بر اینکه در گذشته شهرداری نقشه راه نداشت گفت: با کمک حوزه و دانشگاه برنامه استراتژیک قم ۱۴۰۰ را تدوین کردیم و به تصویب شورای شهر رسید و امروز شهرداری برای حرکت‌های خود نقشه راه دارد.

وی با اشاره به عزم مدیریت شهری بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام گفت: بیش از ۹۸ درصد پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شده و چند پروژه جدید تعریف شده تا مشکلات ترافیکی شهر رفع شود به گونه‌ای که تنها یکسال زمان برده و مشکل کمتری برای مردم ایجاد شود.

شهردار قم به پروژه‌های کلانشهری همچون مترو، منوریل و... اشاره کرد و افزود: خط A مترو روی روال خود جلو می‌رود و خط B مترو نیز در چارچوب برنامه‌ریزی شده پیش‌بینی شده است.

سقائیان‌نژاد اقدامات زیست محیطی شهرداری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ورودی‌های شهر قم درشان این شهر نیست، در ورودی کاشان سنگبری‌ها قرار گرفته و ریزگردها را وارد شهر می‌کند؛ ورودی جعفریه و اراک نیز نابسامان بوده و یک به یک وارد این محورها شدیم تا ساماندهی شود.

وی به ورود شهرداری برای ساماندهی ورودی‌های جعفریه و اراک اشاره کرد و افزود: در حوزه فضای سبز نیز همت به خرج داده شد تا بتوانیم سالیانه سه مترمربع سرانه فضای سبز شهری قم را اضافه کنیم و در این دو سال بیش از ۵۰۰ هکتار به فضای سبز شهر قم اضافه شده است.

شهردار قم به تأمین آب و پساب با هماهنگی دستگاه‌های استان برای فضای سبز شهر اشاره کرد و گفت: تعامل در امور شهری با استانداری، سازمان‌های خدماتی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران و دیگر ارگان‌های شهری داریم تا بتوانیم شرایط کار فراهم شود.

وی با اشاره به چارت تشکیلاتی شهرداری قم اذعان کرد: باید چارت شهرداری اصلاح می‌شد تا بتوانیم آموزش پرسنل و ساماندهی امور شهرداری را داشته باشیم.

شهردار قم به ایمن‌سازی پارک‌ها شهر قم اشاره کرد و افزود: در گذشته چند مورد مشکلات برق‌گرفتگی داشتیم که امروز شاهد ایمن‌سازی آنها هستیم و آبنماها و پارک‌های بازی نیز ایمن و استاندارد شده است.

وی به وضعیت توزیع آسفالت در شهر قم اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۴۵۰ هزار تن توزیع آسفالت در مناطق داشته‌ایم و برنامه داریم امسال نیز قریب به ۳۰۰ هزار تن آسفالت در مناطق توزیع کنیم.

سقائیان‌نژاد به بودجه بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی شهرداری اشاره کرد و افزود: به طور کامل برای هزینه این بودجه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی به تبدیل چند پارک شهری به کمپ زائر اشاره کرد و افزود: اقدامات اساسی در این بوستان‌ها صورت گرفته و امکانات خوبی تأمین شده تا آسایش مردم و زائرین را داشته باشیم.

شهردار قم تصریح کرد: با تاکید بر ضرورت ساماندهی وانت‌بارهای سطح شهر،پنج فضا در سطح شهر برای استقرار این وانت‌بارها تأمین شده و اولویت باید بر فرهنگ‌سازی در شهر باشد تا بتوانیم از سد معبر جلوگیری کنیم.

وی ساماندهی دست‌فروشان اطراف حرم و جمکران را مورد توجه قرار داد و افزود: چرخ شهرداری با انرژی خوبی فعال شده و برنامه‌ها مدون است و به وضوح مسیر حرکت شهرداری مشخص است.

سقائیان‌نژاد تصریح کرد:با تأکید بر بدهی هزار و ۶۰۰ میلیاردی شهرداری به بانک‌ها ، با بدهی به پیمانکاران نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم که بالغ بر هزار و ۱۰۰ میلیارد از آن را تهاتر کردیم.

وی اضافه کرد: طلبی از دولت داشتیم که با حمایت مدیران استان، نمایندگان مجلس و علما و مراجع تقلید توانستیم ۷۰۰ میلیارد از بدهی دولت به شهرداری قم را مطالبه کرده و دریافت کنیم.

شهردار قم اذعان کرد: این آمادگی به وجود آمده که در حرم اهل‌بیت با عنایت حضرت معصومه قدم‌های گسترده‌تری را برداریم.

وی به اقدامات شهرداری در مساجد شهر اشاره کرد و گفت: سرویس بهداشتی مساجد اکثراً دچار مشکل است و اعلام کردیم اگر این سرویس‌ها به صورت عمومی در اختیار مردم قرار گیرد اقدام به بهسازی و ساماندهی آنها خواهیم کرد و بودجه خوبی به این بخش اختصاص داده شده است.

سقائیان‌نژاد به حمایت از کانون‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: در اکثر بوستان‌ها نیز نمازخانه ساخته شده تا مردم در مراجعه به این فضاهای تفریحی از امکانات معنوی نیز بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ح

اصلاح چارت شهرداری قم/توجه به جایگاه قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار