ترکیب درصد مشخصی اتانول با مواد دیگر در همه مشوربات الکلی دست ساز امری عادی است اینکه فردی یک لیتر مشروب را با قیمتی بالا می خرد نمی تواند انتظار داشته باشد که جز ترکیب اتانول و آب چیز دیگری نصیبش شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس یک پایان نامه که در سال 1394 در خصوص پروفایل شیمیایی مشروبات الکلی مکشوفه از دیدگاه سم شناسی قانونی در دانشگاه آزاد انجام شده در روند تولید غیرقانونی مشروبات الکلی در یارن به دلیل نبود نظارت وجود محصولات غیراستاندارد با وجود مواد آلاینده سمی از قبیل استون، پروپانول و متانول در نمونه ها گزارش گردیده که باعث عوارضی از جمله نابینایی، هپاتیت الکلی و در مواردی حتی منجر به مرگ نیز گردیده است.

در این تحقیق که بر روی تعداد 100 نمونه از مشروبات الکلی ارجاعی به آزمایشگاه سم شناسی پزشکی قانونی استان مرکزی در سال 94-93، انجام شده در 95% از نمونه ها اتانول، در 2% استون، در 6 % متانول و در 1% از نمونه ها ایزوپروپانول یافت شده اما در هیچ کدام از نمونه ها پروپانول وجود نداشته است. نتایج این تحقیق نشان داد که وجود متانول به عنوان یکی از مهم ترین ناخالصی های موجود در مشروبات الکلی دست ساز و غیرقانونی می تواند باعث بروز مسمومیت های حاد و مزمن در افراد مصرف کننده این فرآورده ها شود.

گفت وگو با یک سازنده مشروب

یکی از سازندگان مشروبات الکلی دست ساز  در خصوص ترکیبات این مشروبات می گوید: ترکیب درصد مشخصی اتانول با مواد دیگر در همه مشوربات الکلی دست ساز امری عادی است. اینکه فردی یک لیتر مشروب را قیمتی حدود 10هزار تومان می خرد نمی تواند انتظار داشته باشد که جز ترکیب اتانول و آب چیز دیگری نصیبش شود.

وی در عین حال به این موضوع اشاره می کند که اگر این ترکیب و درصدهای به کار رفته الکل در آن درست نباشد می تواند برای مصرف کنندگان دردسر ساز شود.

این سازنده مشروبات الکلی به وجود متانول هم اشاره می کند و می افزاید: این اتفاق کمتر می افتد اما به هر حال ممکن است که افراد سودجو و یا افرادی با مقاصد خاص به جای اتانول از متانول استفاده کنند که مصرف کنندگان را با خطرات جدی و مرگ مواجه می کند.

او خریداران مشروبات الکلی را از همه قشری ذکر می کند و در برابر چشمان متاسف و حیرت زده خبرنگار می گوید: خوردن مشروب مانند مصرف مواد قبح و زشتی ندارد. بارها از مشتریانم شنیدم که مشروبی برای مهمانی های خانوادگی می خواهند و ار من خواسته اند که متناسب با این جمع ها مشروبی را معرفی کنم.

تقلبی های آدمکش

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی الکل سالانه 5/3(سه و نیم) میلیون نفر را در دنیا می کشد.
در سال گذشته، محمدرضا قدیرزاده مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی در سمیناری از تجربه مصرف الکل در شش درصد از جمعیت کشور خبر داد.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که هیچ آماری در خصوص شیوع و میزان مصرف الکل در کشور نداریم و آمارهای پزشکی قانونی نیز تنها به آمار مسمومیت‌ها و مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارتباط دارد. به گفته قدیرزاده شیوع مصرف و اختلال الکل در کشور حدود یک درصد است که : 0.7 درصد این افراد دچار وابستگی و 0.3 درصد آنان دچار سوء مصرف الکل هستند.

آمارها نشان می دهد که شاخص مصرف سنگین دوره‌ای در دنیا 6.3 درصد است اما این شاخص در کشور ما 19 درصد است یعنی فردی که در کشور ایران مشروب‌خواری می‌کند نسبت به افراد دائم‌الخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف می‌کند.

بنا بر گفته های مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی مجموع چرخش مالی و خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور 658 میلیارد تومان است و 23 کارخانه تولید الکل در کشور وجود دارد. درباره آمار مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی نیز ، سال 89، 145 مورد، سال 90، 93 مورد، سال 91، 136 مورد، سال 92، 135 مورد و سال 93، 81 مورد مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی در کشور داشته‌ایم. بر اساس گزارش ها در حدود 60 تا 70 درصد از الکل های ساخت داخل داروهای مخدر و محرک مانند متادون، ترامادول و دیازپام وجود دارد.

پرستار یکی از بیمارستان های شیراز از تعداد قابل توجه مراجعه کنندگان مست به بیمارستان های می گوید و می افزاید: این مراجعه کنندگان یا در اثر تصادف و یا مسمومیت های ناشی از مصرف زیاد الکل به بیمارستان مراجعه می کنند که بیشتر آنها هم در اواخر شب اتفاق می افتد.

مثبت بودن تست الکل حدود 50درصد از رانندگان مشکوک مورد آزمایش قرار گرفته که در سال 92 توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام شد یکی دیگر از آمارهایی است که می تواند در زمینه مصرف الکل مورد اشاره قرار گیرد.

زمانی شیشه های کوچک حاوی اتانول در داروخانه ها وسیله ای برای تولید کنندگان مشروبات الکلی دست ساز بودند که با استفاده از آنها و ترکیبشان با آبمیوه ها و یا حتی آب مقطر مشروبات دست ساز و ارزان قیمت می ساختند. اما با گذشت زمان و افزایش ترفندهای کاری تولید کنندگان مشروبات دست ساز، شیشه های خالی مشروبات الکلی قاچاق از مرزهای کشور وارد شد و تولید کنندگان داخلی با پر کردن این شیشه ها با مشروبات بی کیفیت و بعضا سمی و بسته بندی های باور نکردنی آنها که در حد کشورهای اروپایی است الکل های دست ساز خود را با قیمت های بسیاری بالا به مصرف کنندگان می فروشند. حتی مرگ برخی چهره های مشهور بر اثر مصرف الکل تقلبی تنها یک نمونه از این مرگ و میرهای بدون آمار است.

ریختن ید در شیشه های اتانول

یکی از مسوولان آزمایشگاهی در کشور به ریختن ید در شیشه های اتانول اشاره می کند و می گوید: برای پیشگیری از سوء استفاده، یکی از روش ها ریختن ید در شیشه های الکل بود که آن را سمی و غیر قابل خوردن می کند. هرچند تا حدودی بر رنگ الکل تاثیر دارد و در استفاده های جلدی نیز ممکن است از طریق پوست جذب بدن بیمار شود.

الکلی های بی آمار

اگرچه به دلیل محدودیت و جرم انگاری مصروف مشروبات در ایران آمار دقیقی از تعداد مصرف کندگان در دسترس نیست اما تاسیس اولین مرکز ترک الکل در سال 1392 در کشور حاکی از نگرانی ها در زمینه معتادان الکلی است. به گفته احمدی مقدم فرمانده وقت نیروی انتظامی در سال 1391 دویست هزار معتاد به الکل در کشور وجود داشت. اساس این آمارها تعداد معتادان به مواد مخدر است که گفته می شود تعداد معتادان الکلی ده درصد از آنها را تشکیل می دهد. بر این مبناست که وقتی علی هاشمی دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان کشور را چهار میلیون نفر عنوان می کند می توان به آمار شاید حدود چهارصدهزار نفری معتادان الکلی رسید.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، الکل سالانه جان حدود 100ایرانی را می گیرد. کاهش سن مصرف کنندگان الکل در کشور و اینکه به گفته مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی اغلب مصرف کنندگان افراد زیر 35سال هستند لزوم توجه جدی به این موضوع را گوشزد می کند.

میانگین زمان دسترسی به الکل

ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 1382میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف موادمخدر را 22دقیقه و مشروبات الکلی را 17دقیقه اعلام کرده است که با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی این احتمال وجود د ارد که این میزان کاهش یافته باشد.

سفارش های تلفنی و فعالیت صفحاتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای معرفی انواع مشروبات الکلی تنها بخش کوچکی از یافته های گشت زنی در اینترنت در مدتی کوتاه است.

مراقبت از عادی سازی تخلف

باور اینکه در مراسم عروسی مشروبات الکلی به صورت علنی و مشهود سرو شود و بارهای کنار سالن ها یکی از مظاهر تجمل و البته پذیرایی از میهمانان باشد برای بسیای از ما سخت است، اما امروز گفته می شود با صرف مبلغ نه چندان زیادی برخی انواع مشروبات و کوکتل های الکلی را به میهمانانشان تعارف می کنند. حتی گفته می شود در برخی سالن ها با احذ هزینه هایی که برای گذاشتن بار در برخی سالن های عروسی ذکر می شود، این کار خلاف به انجام می رسد که باید مراقبت شود تا این تخلف عادی نشود. البته خبرنگار ما نمی تواند مستقلا این سخنان را تایید کند

مشروب های حراجی

یک مصرف کننده تفننی الکل از قیمت های متغیر مشروبات در کشور و شهرهای مختلف می گوید و می افزاید: قیمت مشروبات از ده هزار تومان تا چند میلیون متغیر است اما این تفاوت های قیمتی به هیچ وجه نمی تواند دلیلی بر تقلبی بودن یا نبودن کالایی باشد که دریافت می کنند.
او با اشاره به راحتی خرید مشروبات الکلی می گوید: در صورت داشتن معرف یا آشنا با یکی دو تلفن و صرف هزینه ای حدود صد و پنجاه تا دویست هزار تومان می توان با یک شیشه مشروب درب خانه تحویل گرفت. البته فروشنده ها هیچ گاه آدرس نمی دهند و کالا را با پیک ارسال می کنند. در واقع ممکن است کسی سال ها مشتری فردی باشد بدون اینکه او را ببیند و یا بشناسد.

آمارهای متفاوت سرانه مصرف الکل

نیروی انتظامی میزان کشفیات الکلی را در سال حدود 20میلیون لیتر اعلام می کند که بر اساس تخمین ها شاید یک سوم میزان واقعی مصرف الکل در کشور است. این میزان به تخمین های سازمان جهانی بهداشت مبنی بر مصرف 52 تا 55 لیتری معتادان به الکل در کشور نزدیک است. اما در میان همه این آمارها، یک آمار متناقض و عجیب وجود دارد که در سال 94 از سوی علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت اعلام شد و میزان مصرف الکل در کشور را 420 میلیون لیتر عنوان کرد. میزانی معادل هشت برابر آمارهای قبلی. البته این آمار از سوی مسوولان مختلفی رد شد اما زنگ خطر جدی را در زمینه افزایش گرایش به مصرف الکل به صدا در آورد. زنگ خطری که هنوز هم منتج به ارائه آمار و ارقام درست حداقل در سطح عمومی در زمینه مصرف الکل نشده و همچنان این آسیب اجتماعی دارای حرمت، ممنوعیت که جرم و گناهی بزرگ نیز هست، نیازمند هشدار، توجه جدی و برنامه ریزی کلان در جهت پیشگیری از گسترش است تا خدایی نکرده گریبان گیر تعداد بیشتری از افراد بی اطلاع از حرمت، گناه کبیره و عوارض خانمانسوز الکل نشود.

منبع:شفقنا

انتهای پیام/

 

پشت پرده مشروبات دست ساز در ایران 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.