وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در صورت ایجاد تغییراتی در توافق تاریخی پاریس به نفع آمریکایی‌ها، دونالد ترامپ از باقی ماندن در این توافق استقبال می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان   به نقل از رویترز، «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه با شبکه سی بی اس اعلام کرد تحت شرایط مناسب، آمریکا می تواند در توافق آب و هوایی پاریس باقی بماند.

او افزود: «در صورتی که اصلاحاتی در توافق آب و هوایی پاریس ایجاد شود که برای آمریکایی ها عادلانه تر و متوازن تر باشد، دونالد ترامپ بسیار مشتاق است که با شرکای خود در این توافق همکاری کند.»

زمانی که از وی پرسش شد آیا این شانس وجود دارد که آمریکا در توافق آب و هوایی پاریس باقی بماند، وی گفت: «فکر می کنم تحت شرایط مناسب، ممکن باشد. رئیس جمهور اعلام کرده است که برای یافتن شرایطی که بتوان بر اساس آنها با دیگران در خصوص مسائل مختلف تعامل کرد، آماده است.»

ژنرال «هربرت ریموند مک مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هم همین موضع را در مصاحبه تلویزیونی یکشنبه خود در پیش گرفت و اعلام کرد: دونالد ترامپ همیشه راغب بوده است که تغییراتی در توافق آب و هوایی پاریس ایجاد شود. وی شرایطی را ایجاد کرده است که در صورتی که در این توافق تغییراتی به نفع مردم آمریکا بوجود آمد، بتواند دوباره به آن بپیوندد.

رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا در ماه ژوئن به وعده انتخاباتی خود در خصوص خروج از این توافق عمل کرد. دونالد ترامپ معتقد است که توافق آب و هوایی پاریس اقتصاد آمریکا و حاکمیت ملی این کشور را تضعیف می کند.

روزنامه وال استریت ژورنال دو روز پیش اعلام کرد که تعدادی از دیپلمات های ارشد اروپایی از قصد دونالد ترامپ برای باقی ماندن در توافق آب و هوایی پاریس خبر داده اند. این دیپلمات ها اعلام کردند که آمریکا قصد مذاکره دوباره بر سر توافق آب و هوایی پاریس را ندارد. به دنبال انتشار این شایعات، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه این گزارش‌ها را تکذیب و اعلام کرد: «موضع آمریکا در قبال توافق پاریس تغییر نکرده است و آمریکا همچنان قصد دارد از توافق پاریس خارج شود؛ مگر اینکه بتوان دوباره در خصوص ایجاد تغییراتی در آن مذاکره کرد.»

با وجود اینکه آمریکا پیشتر دستور خروج این کشور از توافق آب و هوایی پاریس را صادر کرده بود، روز شنبه در نشست وزرای بیش از 30 کشور،که این توافق را امضا کرده بودند، حضور یافت.

گزارشها حاکی از آن است که نزدیک‌ترین زمانی که یک کشور می تواند از توافق آب و هوایی پاریس خارج شود، نوامبر سال 2020 است.


انتهای پیام/

 تیلرسون از احتمال باقی ماندن آمریکا در توافق پاریس خبر داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار