سالانه در کشور بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تن سم برای مبارزه با آفات استفاده می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  محمد علی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از باغات پسته شهرستان بردسکن با بیان اینکه سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن ماده موثر به سم تبدیل می‌شود گفت: سالانه در کشور بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تن سم برای مبارزه با آفات استفاده می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده شاهد کاهش ۵۰ درصدی سموم در باغات پسته در استان هستیم که این مهم خود می‌تواند الگویی برای دیگر استان‌های کشور باشد.


رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر ضرورت تولید محصولات سالم تأکید کرد و گفت: یکی از اهداف و اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی کنترل بیولوژیک با هدف تولید محصولات سالم و ارگانیک است.

باغستانی با اشاره به اینکه میانگین استفاده از سموم در ایران کمتر از میانگین جهانی آن است خاطرنشان کرد: ایران بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم در هر هکتار از سموم کمتری برای تولید محصولات کشاورزی و باغی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف سموم در باغات کشاورزی ایران ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم در هر هکتار است گفت: این در حالی است که میانگین جهانی استفاده از سموم در باغات حدود یک کیلوگرم در هر هکتار برآورد می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از ثبت ۳۵۰ قلم سم تاکنون درکشور خبرداد و گفت: تنوع سموم خود می‌تواند مقاومت آفت‌ها را کاهش دهد.

باغستانی افزود: به دنبال تولید و ثبت سموم کم خطر در کشور هستیم و در خراسان رضوی به دلیل اثرات منفی که ماده کائولین بردرختان پسته داشت فعلا استفاده این ماده در استان متوقف شد تا نتیجه تحقیقات تکمیلی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با تأکید بر لزوم مبارزه با قاچاق و توزیع سموم کشاورزی، به‌ویژه سموم تقلبی در کشور گفت: عزم وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان مربوطه در این زمینه جزم است.


شهرستان بردسکن ۱۰ هزار هکتار باغ پسته دارد که ۷۰ درصد آن بارده است و سالانه ازاین سطح ۱۱ هزارتن پسته خشک تولید می‌شود که رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده است.

 
انتهای پیام//ف.ج
 

بازدیدرئیس سازمان حفظ نباتات کشور از باغات پسته شهرستان بردسکن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.