رویترز در مطلبی نوشت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل رئیس جمهور آمریکا و نماینده این کشور در سازمان ملل بیش از دیگران مورد توجه خواهند بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، زمانی که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا این هفته (سه‌شنبه) برای اولین بار به همراه نماینده خود "نیکی هیلی" - چهره شناخته‌شده سیاست خارجی آمریکا - در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور یابد، هر دو مورد توجه بسیاری قرار خواهند گرفت.

 به گفته بسیاری از دیپلمات‎‌ها، عملکرد هیلی ۴۵ ساله، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی، در صحنه سیاست خارجی آمریکا عملکرد "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه و مدیر اجرایی سابق شرکت نفتی اکسان‌موبیل، را کاملا تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی نیز درباره نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید: «نیکی هیلی به دلیل پیشبرد سیاست‌های سخت ترامپ، در داخل و خارج از آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. او فردی باهوش و از لحاظ سیاسی با نفوذ است که بارها در برخی موارد از تیلرسون پیشی گرفته است.»

این دیپلمات تصریح کرد: واضح است که هدف بلند مدت هیلی، دست یافتن به کرسی وزارت است.

این در حالی است که هیلی تاکنون گمانه‌زنی‌های انجام‌شده درباره جانشینی تیلرسون را رد کرده است. وی روز یکشنبه به شبکه CNN گفت: تیلرسون هیچ جا نمی‌رود و من همچنان با او کار می‌کنم.

سخنرانی ترامپ در روز سه‌شنبه در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بزرگترین فرصت برای نمایش دیدگاه وی در خصوص سیاست خارجی‌اش خواهد بود. همه منتظرند تا او نظرات خود درباره سیاست خارجی جدید آمریکا و موضوعاتی چون بحران کره شمالی و توافق هسته ای ایران را با وضوح بیشتری برای آنها بیان کند.

اما نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز به نوبه خود بخشی از نگاه ها را به سمت خود خواهد کشاند. مقامات رسمی دولت آمریکا می‌گویند که  ترامپ از عملکرد هیلی خشنود است و هر روز به طور مرتب با او صحبت می‌کند.

نیکی هیلی در طول پنج هفته گذشته،  دو بار توانست  اعضای شورای امنیت را متقاعد کند تا تحریم‌های کره شمالی را به صورت یک جانبه افزایش دهند. 

البته هیلی دقت زیادی می‌کند که بیشتر از ترامپ  مورد توجه عمومی قرار نگیرد. "ریچارد گوان"، کارشناس روابط خارجی شورای اروپا معتقد است موفقیت هیلی می‌تواند ترامپ را عصبی کند و اگر او به دنبال جانشینی تیلرسون است، این مسئله می‌تواند برای او گران تمام شود.

وی تصریح کرد: هیلی در صورت خروج از نیویورک، استقلال خود را از دست خواهد داد اما رفتن به واشنگتن برای تصدی کرسی وزارت امور خارجه پیشنهادی نیست که او بتواند آن را رد کند.

هیلی از نظر دولت ترامپ تا امروز در سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بسیار موفق عمل کرده است. مبارزه با قطعنامه‌های ضد اسرائیلی سازمان ملل، تلاش برای انجام اصلاحات در این سازمان به درخواست ترامپ برای کاهش هزینه‌های آمریکا، متهم کردن ایران به دخالت در امور کشور‌های خاورمیانه و به چالش کشیدن روسیه درباره اوکراین و حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه از جمله اقداماتی است که او در این مدت انجام داده است.

یکی از مقامات بلندپایۀ کاخ سفید که خواست نامش فاش نشودف گفت: ترامپ در نشست ماه جاری شورای امنیت ملی آمریکا درباره ایران، به طور ویژه از هیلی درباره اینکه از چه استراتژی در قبال ایران حمایت می‌کند، سوال کرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: هیلی نظرش را به صراحت به ترامپ گفت و ترامپ نیز از نظر او ابراز خرسندی کرد.

 

انتهای پیام /

ترامپ و هیلی، چهره های شاخص نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار